Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med klockval till damen

Diskussion i 'Diskussion' startad av bredbud, 24 oktober 2012.

1. bredbud
    Trådstartare

bredbud Bonde

Hej,

Tack vare ett byte av arbetsplats har min fru äntligen insett att hon behöver en klocka. Hon som allt som oftast klagar över mitt något överdrivna klockintresse och har en total avsaknad av förståelse att man faktiskt inte klarar sig med endast ett armbandsur (tror inte jag är ensam i detta).

Nåväl, ser detta som ett ypperligt tillfälle att införskaffa en klocka åt henne men har dessvärre extremt begränsande kriterier tack vare hennes något inskränkta inställning till klockor i allmänhet. Skulle uppskatta lite förslag och tips på inköp enligt begränsningar nedan:

Budget: Upp till 2 000. Tror inte hon kan acceptera mer för en första klocka (och jag kan inte ljuga)
    WR: Minst 50M men gärna 100M
    Storlek: Inget oversized men inget "damur" heller minst 33, max 38mm
    Stil: Feminina inslag är ok men inget överdrivet (eller ens nödvändigt för den delen)
    Urverk: Automat eller quartz är det nog som gäller.
    Nytt/Beg: Vilket som, tror dock att en beg i "nästan" nyskick är det som gäller isf. Intresset för mögel kanske kommer senare...

Mvh
    Martin L

2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Min sambo kör Seiko 5, . De är billiga, stryktåliga och finns i hur många varianter som helst. Sen kör hon en Enicar i dj-stil som jag hittade på ebay.

Men hon lånar fler och fler av mina klockor...även om hon fortfarande tycker att det är idioti att bära klockor för mer än nån tusenlapp eller eller två... :mrgreen:

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Känner igen fenomenet och chansar på att oavsett hur många förslag du får, så kommer hon köpa något helt annat. :)

4. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Amen!! :D

5. bredbud
    Trådstartare

bredbud Bonde

Seiko5 ska kollas upp, men är dem generellt inte större än 38mm? Var hittar man dessa till bra pris online? Skulle vara kul med andra lite mer "udda" tips också. Jag har i princip fria händer och står för inköpet, hur nöjd hon blir i slutändan är en annan femma men jag får åtminstone ha mina dressare i fred (hoppas jag).

6. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Det dröser av dem på ebay. Bara att söka på Seiko 5. Finns väl en hel del på tradera också. Så länge du inte betalar mer än nån femhundring (?) och från en säljare med bra feedback kan det npg inte gå fel.

Storleken på dem ligger väl nånstans mellan 36-38 beroende på modell.

7. _jonte

_jonte Friends of KS

8. ZQT

ZQT The Banker

Visserligen, men känns det inte lite som att man får något automatisk, roligare för mellan 3,5 - 4 laxar?

9. _jonte

_jonte Friends of KS

Ännu inte stött på någon icke klockintresserad som vill ha automatare, särskilt inte tjejer av nån anledning...
    ""Vaddå, menar du att den kommer stanna om jag inte använder den..??"" :?

10. ZQT

ZQT The Banker

Det är då du tar 20-minutersutläggningen om automatiska urverk fantastiska svepande rörelse, öppna boetten och visa urverket, funkar inte detta så låter du henne få en plats i din winder :mrgreen:

11. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    En G-shock kanske? :)

Finns i alla möjliga färger och former, då har du råd med två och kan variera.

Seiko Sportura? Finns också i ett gäng versioner

Men det är ju ganska stor skillnad på vad olika tjejer passar i för klockor så det är ju inte helt lätt när man inte känner den det är till.

lycka till

12. pulpen

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    :lol: :lol:

13. David

David Bödeln

De finns, uppenbarligen:

viewtopic.php?f=2&t=941

:D

14. bredbud
    Trådstartare

bredbud Bonde

Tack för all input! Nu har jag lite att titta på. Baby-G skulle eventuellt kunna vara något, dock rätt tilltagna mått på de flesta. Har ingen erfarenhet av dessa bärs dem mindre än specen? DS Podium är fin men en sån har jag precis köpt åt dottern. Ska se om jag kan få damen att slänga upp ett wristshot sen, förmodligen tycker hon väl dock det är helnördigt :)

15. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Oh sorry missade att den var 40mm och 12mm hög.. kanske lite stort.
    Ingen aning hur den bärs men beställde en på amazon åt frugan nu, 522kr inkl frakt till svedala var inte mkt att tveka över (den svart/rosa fanns för 410kr) :)

Lite googlade bilder:

16. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    För att följa upp så fick jag precis hem den lille leksaken.
    Riktigt trevlig faktiskt och känns mindre än den ser ut på bilderna. Tog några bilder bredvid seikon som redan den känns väldigt liten för sin storlek, G-shocken är mycket lägre och känns liten nästan som en barnklocka först men kommer bli kanon på tjejen.. en julklapp kirrad :D

Bifogade filer:

17. _jonte

_jonte Friends of KS

Imponerad av din framförhållning på julklappar!!
    Tuff klocka också! Säkert att u inte ska ha den själv?? ;)

18. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Hehe jag verkligen avskyr julklappar och presenter av den anledning att jag alltid är ute i sista sekund, tänkte att jag skulle börja samla på mig prylar lite tidigare i år :D

Ärligt talat så var min första tanke att jag nog måste köpa en åt mig själv också, får väl tjuvlåna den nån gång i sommar :) :cool:

Mårtenssons ur Brookfield