Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med klockval.

Diskussion i 'Diskussion' startad av yllebyxan, 8 augusti 2013.

1. yllebyxan
    Trådstartare

yllebyxan Torpare

Hej! Funderar på att göra mitt första riktiga klockköp. Har tidigare bara ägt billiga quartz klockor och letar nu efter en automat, i prisklass 4000-5000. Det jag är ute efter är en klocka som kan bäras till vardags men även vid t.ex. fiske och bad.

Det jag vill att klockan ska ha:
    -Svart/blå urtavla
    -Automat
    -Stållänk med möjlighet att byta till läderarmband (det kanske går på alla klockor?)
    -Tåla vatten
    -Inte kosta mer än 5000
    -Datum

Har kollat lite på http://www.klockia.se/tissot-prc200-automatic-t014-430-11-057-00.html vad är eran åsikt om den?

2. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Glycine Combat Sub bör uppfylla dina kriterier.

yllebyxan gillar detta.
  3. yllebyxan
    Trådstartare

yllebyxan Torpare

Gillade den, den är lite väl dyr bara.

4. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
  5. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås

Begagnat, eller hör med Denke här på forumet. Han brukar ha lite känningar på just Glycine.

Förresten, hur taggar man någon i inläggen?

6. naggge

naggge Friends of KS

Skulle säga att Tissoten är ett bra val.
    Kolla även på Certinas dykare. Riktigt fina till en prisvärd peng.

Annars så finns ju ett gäng micromärken där du kan hitta klockor som passar. Finns tillverkare som Helson, Ocean7, Magrette, Eddie Platts klockor på timefactors och ett gäng till. Generellt är dessa micromärkena inte min kopp te då det kryllar av mer eller mindre plankningar. Finns dock flera på forumet som gillar dessa.

Kolla annars begagnade Oris som jag tycker är väldigt prisvärda och stabila. I synnerhet deras TT1 divers date. Men med den modellen kan du inte byta till skinnband på grund av den integrerade länken. Du är låst till länk eller gummi.

yllebyxan gillar detta.
  7. naggge

naggge Friends of KS

Du skriver @valfritt användarnamn

DW6900MS gillar detta.
  8. jandan

jandan Friends of KS

Håller med föregående i tråden, både Glycine Combat Sub och Certina DS Action är fina klockor.

Jokkmokkswe gillar detta.
  9. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Certina DS Action diver, Seiko Sumo är riktigt trevliga i den prisklassen.

10. yllebyxan
    Trådstartare

yllebyxan Torpare

Glycine combat sub 2-tone med länk i rostfritt stål var riktigt fin, usch vad sugen jag blev.

11. JayJay

JayJay Biskop

12. Ilux

Ilux Bonde

13. Norra

Norra Borgare

Certina DS Caimano Gents Automatic. Köpte för 4k på skinn, och köpte sedan till originallänken för 1500, totalt la jag ner 5500, men med länk kostar den annars 4300. Grym klocka, grym storlek, automat, datum, 100m, elegant men kan ändå användas "casually".

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ilux gillar detta.
  15. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Vintage Seiko, 6309 eller 6105!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

16. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Absolut. Är yllebyxan sugen på Glycine är det bara att PM'a. :)

17. GurraG

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston
    Många bra förslag i tråden. Certina har jag ingen själv men dom känns väldigt prisvärda och en beggad Seiko 6309 är min beater och kan aldrig vara fel (dessutom kan du få en så'n i fint skick på eBay för långt under 5 papp).

Jag skulle slänga ett öga på Hamilton också, en del av Swatch-gruppen med solida ETA verk, en del modeller med lite spännande design och massor under 5 000:-

yllebyxan gillar detta.
  18. Bauuer

Bauuer Borgare

Kanske riskerar att bli lynchad nu.. Men jag gillar faktiskt kvalitén på min steinhart. de får mycket skit för att ett antal (inte alla) modeller tagit rolex designen rakt av, men kvalitén är riktigt bra för de pengarna.
    Om man väljer en modell där den riktiga (168 000$ i det här fallet) är omöjlig att införskaffa tycker jag en homage är ok. De har en del egna designer som är riktigt snygga också.

yllebyxan gillar detta.
  19. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    Om du vill kunna kasta på andra band underlättar du tillvaron om klockan har jämnt antal mm mellan luggarna., då utbudet av band blir mycket större. Certina DS Action Diver har 21 mm, så 22 mm går förstås att klämma in.

yllebyxan gillar detta.
  20. Emil

Emil Borgare

Mårtenssons ur Brookfield