• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med Memosail. Värt att laga?

Är de värt att lägga pengar och energi på klockan? Snygg? Ful?


  • Totala väljare
    15

Jacob.Joha

Breitling
Hej
Ny här och har press fått upp ögonen för klockor.

I våran sjöbord hitta ja denna gamla Memosail klockan.
Den fick pappa när han var liten och seglade optimist jolle.
När ja insåg att de inte bara är ett start ur utan även klocka så satte de spratt i huvudet på mig.
Jag vill försöka få i gång & ordning på klockan.

Mina frågor är:
Är de värt de?
Hur mycket är de värt att lägga på den?
Vad kan man göra själv?
Vem kan man vända sig till? (känns som ur & penn är helt åt skogen)
Har ni andra tips och liknande.

Lite bilder på klockan.
slVdH4D.jpg


Som ni ser har den ärgat en hel del.


Den är nästan helt rostfi inuti. Lite längs kanterna bara.


Det saknas en knapp samt att de andra har ärgat fast :nailbiting:


Där ser ni hur klockan ser ut. Tacksam för tips och råd
//Jacob
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Oj, är du säker på att han seglade optimist och inte u-båt ;) Tycker det är helt klart värt att fixa om det går, mycket för historian bakom.
 

frere

Audemars
2-Faktor
En liknande låg ute till försäljning här i somras med ett tänkt pris på 2800. Bara som grov indikation på din klockas värde.

Jag skulle absolut lämna in den för ett kostnadsförslag, men överlåter till någon annan att rekommendera urmakare i Gbg!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
nä, visst ta ett kostnadsförslag, men mitt tips är häng den på väggen nånstans o prata om den istället, kostar säkert >3k att fixa ("lite rost"... är inget bra tecken...) och de är inget vidare att bära som klockor (om det ens går att sätta strap på den?)

annars kan du kanske hitta en donatorklocka på ebay (helst nyservad) för typ 2.000 o ta verket från den
 

MAK

Friends of KS
Cool!

Jag hade snubblat in med den till Mariaplans urmakare i Gbg. Om du är ute efter en renovering till bra pris och kan tänka dig att vänta på att få den tillbaka. Är det däremot bråttom och pengar inte är något större problem, då hade j gått till gastons på wieselgrensplatsen. OM du finns på bästkusten, Gbg alltså.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Är enligt mig endast värt det om du går igång på att bära fin fars ur och kanske ge den till vidare till dina barn.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Bara sentimentalvärdet pga av att klockan varit din fars kan motivera en renovering. Rent ekonomiskt skulle det förmodligen vara billigare att köpa en likadan fullt fungerande klocka.

Hålen i boetten där snöret är fäst är sannolikt gjort av en hemmafixare, klockan hade ursprungligen ett armband.
 

Jacob.Joha

Breitling
Tack så mycket för alla åsikter mm
Just nu lutar de åt att försöka få ordning på klockan på ett eller annat sätt.
Jag kommer återkomma med mer info när ja själv vet hur ja skall gå till väga.
Är tacksam för mer tips och idéer.
 
Topp