• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med Miyota T200

seikoswede

Panerai
Hej på er!

Köpte nyligen en GUL klocka på loppis och bytte precis batteri men får bara den analoga enheten att fungera.
Det rycker lite i sekundvisaren (vickar lite fram och tillbaka) men den vill inte starta?

Verket är märkt T200 och det står att man skall hålla in alla tre PB (powerbuttons?) vid batteribyte och det har jag gjort men det hjälper inte?

Tänkte då på Seikos 7T32 där det finns en AC (all clear) reset knapp men hittar ingen sådan här. Däremot finns en knapp där det står PUSH vilket jag gjort utan resultat.

Någon som har några tankar om vad jag kan göra mer?

Jim

IMG_8130.JPG
IMG_8129.JPG
 

rogart-63

Patek
Hej på er!

Köpte nyligen en GUL klocka på loppis och bytte precis batteri men får bara den analoga enheten att fungera.
Det rycker lite i sekundvisaren (vickar lite fram och tillbaka) men den vill inte starta?

Verket är märkt T200 och det står att man skall hålla in alla tre PB (powerbuttons?) vid batteribyte och det har jag gjort men det hjälper inte?

Tänkte då på Seikos 7T32 där det finns en AC (all clear) reset knapp men hittar ingen sådan här. Däremot finns en knapp där det står PUSH vilket jag gjort utan resultat.

Någon som har några tankar om vad jag kan göra mer?

Jim

IMG_8130.JPG
IMG_8129.JPG
Push knappen är för att få ut bommen .
Att det rycker i sekundvisaren tyder ju på att det ändå finns ström fram . Troligen behövs det en rengöring . Och frågan är om det är värt det ?
 

Martin Lovasz

Audemars
Om sekundvisaren rycker fram och tillbaks betyder det 99 gånger av 100 att det bara är lite smuts som håller emot sekundvisaren. Man brukar då sätta klockan på en demagnetiserare och tvinga sekundvisaren att rotera och då trycka bort stoppet. Man kan göra detta manuellt genom att snurra sekundvisaren för hand några varv (åt båda hållen) och se om det hjälper.
 

seikoswede

Panerai
Om sekundvisaren rycker fram och tillbaks betyder det 99 gånger av 100 att det bara är lite smuts som håller emot sekundvisaren. Man brukar då sätta klockan på en demagnetiserare och tvinga sekundvisaren att rotera och då trycka bort stoppet. Man kan göra detta manuellt genom att snurra sekundvisaren för hand några varv (åt båda hållen) och se om det hjälper.

Nu har jag för första gången tagit ur (!) ett urverk och testat med att rotera sekundvisaren ett stort antal gånger, både fram och tillbaka. Dessvärre utan någon förbättring. :(

Men skam den som ger sig och jag kom på att jag kanske har någon gammal klocka liggandes där det kanske sitter ett Miyota verk i? Skall kolla och återkommer.
I värsta fall så såg jag att Otto Frei har verk för ca 160 spänn och kanske testar jag med det? Om inte annat så lär man ju sig något på vägen, även om klockan i sig inte är värd pengen.

Tack för all hjälp så långt!

Jim
 

Martin Lovasz

Audemars
Testa även att lägga klockan varmt för det kan vara torkad olja som smälter bort. Jag brukar även olja alla synliga juveler och bussningar men på dessa verk är det svårt att nå dem. Folk brukar roa sig med att glömma sina icke fungerande quartzklockor i den varma bilen när solen gassar som värst men man kan säkert simulera detta. :)
 

rogart-63

Patek
Nu har jag för första gången tagit ur (!) ett urverk och testat med att rotera sekundvisaren ett stort antal gånger, både fram och tillbaka. Dessvärre utan någon förbättring. :(

Men skam den som ger sig och jag kom på att jag kanske har någon gammal klocka liggandes där det kanske sitter ett Miyota verk i? Skall kolla och återkommer.
I värsta fall så såg jag att Otto Frei har verk för ca 160 spänn och kanske testar jag med det? Om inte annat så lär man ju sig något på vägen, även om klockan i sig inte är värd pengen.

Tack för all hjälp så långt!

Jim
Brukar tyvärr kosta en slant från Ofrei . Kanske har cousinsuk verket ?
 

seikoswede

Panerai
Testa även att lägga klockan varmt för det kan vara torkad olja som smälter bort. Jag brukar även olja alla synliga juveler och bussningar men på dessa verk är det svårt att nå dem. Folk brukar roa sig med att glömma sina icke fungerande quartzklockor i den varma bilen när solen gassar som värst men man kan säkert simulera detta. :)

@Martin Lovasz Du är min hjälte idag!

Hade nästan glömt bort klockan men idag lade jag den uppe på vår gasspis samtidigt som ugnen var på, med dagens brödbak.
Körde också på de två största gaslågorna med pastavatten och annat och hepp, efter några minuter så ser jag sekundvisaren rör på sig!!

YES!!!:woot:

Nu blir grabben glad då han nästan dagligen frågar om klockan.

Tack för tipset!!!

Jim
 

Roland81

Breitling
Jag har en nästan likadan gul som stannar när det är för kallt eller när man tänder lampan.

Är det någon särskild position man bör ha klockan i för att smälta smörjan?
 
Topp