• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med montering av spänne på Datejust

Schildfat

Cartier
Hej på Er!

Har en 16014 datejust, som jag nyligen köpt. Klockan kom på ett rätt risigt jubilee band så jag köpte ett på eBay, men det är monterat på ett aftermarket spänne. Nu har jag fått original spännet av säljaren men har ingen aning om hur man monterar fast det?

Det finns alltså en liten pinne som håller länken som vägrar lossna. Ser ut såhär:
IMG_8948.jpg

IMG_8947.jpg

Spännet som jag vill montera ser just nu ut såhär:
IMG_8950.jpg


Vad ska jag göra? :)
 

Exxet

Rolex
Vet nada om Rolex men jag tror inte det är meningen att den "sprinten" ska gå att ta bort, visst allt brukar kunna lösa sig med våld i o f s ;)
det är ju liknande konstruktioner på andra lås och dom brukar vara rejält fastpressade.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vet nada om Rolex men jag tror inte det är meningen att den "sprinten" ska gå att ta bort, visst allt brukar kunna lösa sig med våld i o f s ;)
det är ju liknande konstruktioner på andra lås och dom brukar vara rejält fastpressade.
Nja, jag har tagit bort spännet på en liknande länk tidigare utan problem, men visst det krävs lite mer våld än att ta bort en sprint i en länkbit! ;)
 

Exxet

Rolex
Nja, jag har tagit bort spännet på en liknande länk tidigare utan problem, men visst det krävs lite mer våld än att ta bort en sprint i en länkbit! ;)
Visst går dom att få bort, det jag tänkte på mest var att om man klantar till det och spännet pajar så är ju inte ett Rolexspänne gratis att ersätta, tar förgivet att det är ett äkta.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Visst går dom att få bort, det jag tänkte på mest var att om man klantar till det och spännet pajar så är ju inte ett Rolexspänne gratis att ersätta, tar förgivet att det är ett äkta.
Nja, som jag förstod det från första posten var det ett aftermarket som satt på och han ville byta till ett riktigt.
 

Exxet

Rolex
Aha! men han har tydligen både och, konstigt att inte den där "biten" mellan spännet och länken inte finns på den som ska dit (äkta) och om man ska dit med sprinten på den äkta kan det ju gå knas, om man har otur.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Aha! men han har tydligen både och, konstigt att inte den där "biten" mellan spännet och länken inte finns på den som ska dit (äkta) och om man ska dit med sprinten på den äkta kan det ju gå knas, om man har otur.
Jo, men det mesta som har med klockor att göra kan ju gå knas... ;)

Om man känner att det är något man inte själv tror sig klara av, så är det väl alltid bäst att gå till en uris. Dock skulle jag hävda att det inte är ett speciellt svårt ingrepp om man inte har tummen mitt i handen.
 

Exxet

Rolex
Jo, men det mesta som har med klockor att göra kan ju gå knas... ;)

Om man känner att det är något man inte själv tror sig klara av, så är det väl alltid bäst att gå till en uris. Dock skulle jag hävda att det inte är ett speciellt svårt ingrepp om man inte har tummen mitt i handen.
Det är ju sant, men tycker ändå det är konstigt att man inte lossar skruven i länkfästet när man ska ta bort spännet utan väljer den svårare vägen, men det blir nog bra får vi hoppas.
 

Schildfat

Cartier
Jo, men det mesta som har med klockor att göra kan ju gå knas... ;)

Om man känner att det är något man inte själv tror sig klara av, så är det väl alltid bäst att gå till en uris. Dock skulle jag hävda att det inte är ett speciellt svårt ingrepp om man inte har tummen mitt i handen.
Det är ju sant, men tycker ändå det är konstigt att man inte lossar skruven i länkfästet när man ska ta bort spännet utan väljer den svårare vägen, men det blir nog bra får vi hoppas.

Tack för Era svar! Det spännet jag har liggandes är alltså "äkta" men saknar den där biten med sprinten. Jag kan ju säkert vålda upp spännet som sitter på klockan då det spelar mindre roll ifall det går sönder, men vill gärna inte förstöra det riktiga spännet då det kostar en del :) Men jag ska nog förbi en urmakare och låta dem kika på det :)
 
Topp