• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med ny länk till Rolex Submariner Red 1680

Hej!

Jag har lovat en mycket god vän som har en Red 1680 från 1970 (eller 1972...) att hjälpa honom med en ny länk till klockan.

Varken ägaren eller hans far som köpte klockan ny(!) har någon vidare koll på Rolex och behöver hjälp av någon som har stenkoll.
image.jpg


Länken som sitter på idag är troligtvis inte den som följde med klockan vid nyköpet, utan enligt uppgift från honom en rolex ersättningslänk. Den har suttit på i säkert +30 år.
image.jpg


Här kan ni säkert hjälpa till, numret är 93150.
image.jpg


Klockan är för ägaren mycket speciell. Köpt ny av hans far på Nymans för 1700 kr och har ett enormt värde för honom. Därav vill ägaren INTE rusta den länk som idag sitter på klockan, denna länk skall läggas åt sidan helt i det urusla skick den är idag och lämnas till kommande generationer.

Tanken är att köpa en beggad länk som passar modellen och är i fint skick.

Klockan i sig är nyligen servad på Rob Engström. Dock tycker inte ägaren ha fått den bra respons på länkbyte av de handlade han varit i kontakt med, därav denna tråd. Det har föreslagits nya länkar som inte känts ok på klockan.

Så, vilken länk kan tänkas passa? Tips på var man kan hitta en sådan och vore toppen. Även andra tips och tricks av er som har god koll på gamla Rollar uppskattas.:)

Stort tack på förhand!

/gustav
 
*öhummm*:nailbiting:

Ursäkta, men jag borde såklart postat i Vintagedelen, klantigt av mig.

Kan någon vänlig Admin flytta tråden dit vore jag tacksam.

/gustav
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Fin klocka! Bra resonemang.

Orginallänk till klockan är ref 9315 med ändlänkar 380. Det är en vikt Oysterlänk, som inte längre tillverkas.

Här är ett exempel (men notera att den har blivit kortad på ena sidan, "klockan 6"):

http://www.network54.com/Forum/207673/message/1409452345/FS-+Rolex+9315+bracelet,+380+endlink

Ersättningslänk till denna sitter redan på klockan, ref 93150 med ändlänkar 580. Dessa nytillverkas fortfarande, så jag föreställer mig att Rob erbjöd detta, men priset är bortåt 10 tkr för en sådan länk. Möjligen mer...

Om länken ska ersättas, så blir alternativen att köpa en vintage vikt 9315, eller den nyare. Båda funkar för dagligt bruk, men många upplever den senare som mer praktisk/stabil. Räkna med ca 1000 USD, eller mer, för en beggad i gott skick.

Ha koll på vintagerolexmarket.com.

Mvh A
 
Grymt, tack!:)

Tyvärr var jag ju inte med när Rob kom med förslag på länk så jag kan inte riktigt säga exakt vad som rekomenderade. Men det känns som det var en helt ny 93150.

Ägaren tyckte inte det kändes rätt, han menade på att länken kändes lite "billig" och hade inte rätt form.

Det hela känns lite konstigt eftersom han när han känner på min helt nya GMT säger "men så här ska ju länken kännas" vilket borde vara ännu längre från en 93150 i allt från design till känsla. Motsägelsefullt tycker jag.

Jag tror nog att en fin beggad 93150 är vägen att gå, jag tror inte att den ursprungliga 9315 är värt besväret även om den är mer trogen ursprunget. Och 93150 borde vara lättare att hitta också kanske?

/gustav
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Kul!

Tycker det "dräller" av 9315-länkar på forumet.
Eller, nåja, man ser dom ganska ofta iaf. :)

Problemet är väl att de oftast sitter på en klocka. Jag har dock själv en bra 9315 med 380-endlinks som jag köpt här på forumet. Så ut med en wtb. Omöjligt är det inte. :)


image.jpg
 

poormans

Rolex
Ska klockan användas vardagligt så är den senare helgjutna dykaroystern 93150 att föredra då den håller längre än föregångaren

Finns bättre begagnade ex för ca 5k och uppåt
 
Jensab, stämmer att Gripenbro har några passande länkar.

Tack för tipset.

Tycker expertisen att en bra ersättningslänk i form av 93150 är bästa valet? Jag har själv noll koll på 1680 samt vintage i allmänhet och vet liksom inte vad som är ok eller inte.

/gustav
 

thomastheswede

Audemars
Ett fräscht 93150 är perfekt som vardagsband för denna finfina klocka.

Optimalt hade väl varit att ha ett 9315 med rätt årtal liggande i boxen, men det låter ju inte som att ägaren i första hand vill ha ett samlarobjekt utan en bruksklocka vilket är rätt så coolt.

Fråga: är den verkligen köpt ny på Nymans? Sålde dom alltså Rolex i sin butik i Vrås på den tiden? ASU eller Douglas Krook var väl AD i Sthlm back in the days?



Tröttnar kompisens pappa så är det bara att pm:a... :)
 
Topp