• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med Omega Speedmaster.

vekktah

Cartier
Jag har sökt och sökt men hittar inte någon hemsida där jag (utan att lägga ner många timmar) snabbt kan få en uppfattning om omega speedmaster, månklockan.

Upprinnelsen är att jag skall hjälpa en polare att skaffa en. Har nu några kandidater som jag kommunicerar med.
Han vill ha en fräsch, automat. Inget vintage-geekande.

Var kan jag hitta en bra sammanställning med alla varianter och förklaringar till "reduced" Pro, Snoopy etc etc.
Har jag rätt i att de fortfarande går att få med plexi?
Kan man hitta den gamla enklare länken lätt? Är det dyrt? Den finns i olika storlekar väl?

Mycket tacksam för länkar, (kanske har det skrivits några grymma inlägg här som jag inte hittar?) Eller om någon känner sig sugen på att skapa den ultimata guiden på klocksnack.

Att få en bild av vad de borde kosta på chrono24 är skitsvårt eftersom jag inte ser skillnad på dem eller förstår vad som gör vissa så dyra.
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Bra initiativ!
Jag har också suttit med samma funderingar och försökt göra egna efterforskningar men inte orkat grotta ner mig i frågan.
Det finns en uppsjö av olika ref.nr och jag fattar inte heller skillnaden fullt ut.
 

Ricrob

Patek
Tjäna!

Kanske missupfattar men om jag får ge min input i frågan så tycker jag att du/ni ska leta efter en 3570.50.00 som är den mest riktiga moderna tappningen på "månklockan". Den är ca 42 mm, har manuellt 1861 verk som är ett uppgraderat 861, som i sin tur ersatte 321. Den har subdialsen på rätt ställen, den har plexi, den har inskriptionen på boettlocket, den är skitsnygg och går att hitta mellan 15-20k. Ligger en hos grannen, iaf igår.

Lycka till!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Tjäna!

Kanske missupfattar men om jag får ge min input i frågan så tycker jag att du/ni ska leta efter en 3570.50.00 som är den mest riktiga moderna tappningen på "månklockan". Den är ca 42 mm, har manuellt 1861 verk som är ett uppgraderat 861, som i sin tur ersatte 321. Den har subdialsen på rätt ställen, den har plexi, den har inskriptionen på boettlocket, den är skitsnygg och går att hitta mellan 15-20k. Ligger en hos grannen, iaf igår.

Lycka till!


Håller helt med! Eller 3573 med safirglas både fram och bak (som jakobZ har skrivit en finfin recension av) eller ännu hellre 3572 med glasbaksida och hesalitglas. Alla dock manuella...

Men han föredrar automat? Isf blir det ju inte den klassiska "månklockan" och då skulle jag inte utan vidare avfärda broad arrow, schumachermodellerna, date m fl som verkar gå för rätt rimliga pengar. "Reduced" är ju förvisso också automatisk och ser initialt ut att vara lik "månklockan"men har man väl börjat kolla på de "riktiga" ser den helt enkelt...fel ut. Och liten. (Och så är det det där med det trista verket också.)
 

vekktah

Cartier
ok, tack alla det börjar klarna en smula.
han vill ha en automat. (förstår honom, :) )
Finns det en automat, 42 mm med plexi i modern tappning? och vad ska de kosta egentligen?
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Letar också efter en automatisk Speedmaster antingen reduced eller triple date. Tack för bra länkar :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Faktiskt inget fel på en Reduced såvida man inte har jättestora handleder.

Hade en och den satt perfekt på mina 17cm handleder. Inget att klaga på från min sida.

Snart kommer debatten om servicekostnad...... ;)
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Faktiskt inget fel på en Reduced såvida man inte har jättestora handleder.

Hade en och den satt perfekt på mina 17cm handleder. Inget att klaga på från min sida.

Snart kommer debatten om servicekostnad...... ;)

Angående det där med servicekostnaden, vilket verk är det som enligt vissa uppgifter ska vara väldigt dyrt att serva? Gäller det bara reduced varianten eller gäller det även triple date varianten? De verkar ju ha helt olika verk.
 

frere

Audemars
2-Faktor
ok, tack alla det börjar klarna en smula.
han vill ha en automat. (förstår honom, :) )
Finns det en automat, 42 mm med plexi i modern tappning? och vad ska de kosta egentligen?

Utan att kunna alla modeller skulle jag säga att plexi väl ändå innebär manuellt verk?

Gissar att det är samma polare som nämns i din köpeasannons? Som potentiell owg skulle mitt val faktiskt vara broad arrow - 42 mm, automat, safir, apsnygg, kostar 20'-ish - men jag kan samtidigt förstå att han vill ha Ikonen. Då blir det som sagt plexi och manuellt. Dessutom från 1967...ja, då blir det väl 145.012 med 321-verket, opraktiskt men ack så härligt nördgodis!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Faktiskt inget fel på en Reduced såvida man inte har jättestora handleder.

Hade en och den satt perfekt på mina 17cm handleder. Inget att klaga på från min sida.

Snart kommer debatten om servicekostnad...... ;)

Min främsta invändning är nog egentligen varken verk (vad vet jag om sånt egentligen?) servicekostnader (sånt gör jag ändå alldeles för sällan...) eller storlek (lika taniga handleder här!). Däremot ser den liksom oproportionerlig ut i tavlan när man har stirrat på de andra i några hundra timmar... Men visst, det kan absolut vara ett utmärkt val för en normal människa.:)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag får nog anse mig som en "normal" människa, även om jag spenderar en onormal mängd här på KS ;)

Jag ser mig inte som normal längre men när jag ägde min Reduced så var jag inte fullt så skadad och tyckte att tavlan var mer harmonisk än på månklockan. Tyckte då att "originalet" påminde om Björn Borg - tätt mellan ögonen :woot:
 

vekktah

Cartier
Alltså, ni ska inte diskutera reduced i den här tråden! Ni ska säga vad det innebär! :) och om det är bra eller dåligt. Och vad alla olika modeller ska kosta. Alla tabeller var jättefina men krävde parallellt bildgooglande och skapande av nya tabeller. Finns inte samma bildkåthet på speedmasters som på subbar?

Eller så får jag inse att jag själv får skapa en liten guide...
 

Ricrob

Patek
Eller så skippar du allt vad reduced innebär och hållet dig till the real deal vekktah! De enda Speedy'sarna som kommer undan med att mäta under 41,5 (eller vad det nu är) är de gamla och även reissued "pre moon" med raka luggar men i ditt/ert fall så är det en manuell standard Speedy Pro som gäller. Så det så!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Eller så skippar du allt vad reduced innebär och hållet dig till the real deal vekktah! De enda Speedy'sarna som kommer undan med att mäta under 41,5 (eller vad det nu är) är de gamla och även reissued "pre moon" med raka luggar men i ditt/ert fall så är det en manuell standard Speedy Pro som gäller. Så det så!

Håller med!

Speedy Pro med manuellt verk ska det vara!
 
Topp