• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med present till fru

Northbush

Breitling
Har tänkt att ge min fru en fin present till hennes födelsedag. Kul med något hon kan ha for life- tänker mig därför en lady datejust eller liknande 26-34 mm stål, silver, vitguld eller platina med vit urtavla. Beggad men i bra skick - nyligen servad och genomgången. Gärna oyster framför jubilee. mindre bling desto bättre. Budget inte fastställd men gärna under 30k även om mer än så är möjligt vid ett riktigt fynd.
Har främst tittat på de här två då jag bor i Uppsala:
http://bergstromsur.com/produkt/rolex-lady-date-26mm/
och
http://bergstromsur.com/produkt/rolex-lady-datejust-31mm/

Har dålig koll på damur och priser och skulle därför uppskatta tips och ideer och synpunkter. Hur står sig dessa prismässigt om hon en dag skulle vilja sälja?
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Även om det låter som om du känner din frus smak väl, skulle jag rekommendera att du köper klockan tillsammans så att hon får testa o välja ;)
Gör ett minne av hela processen så att säga.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
En lady dj eller midsize är väl perfekt. Damur faller hyfsat snabbt, funkar det så kolla på begagnat. Det kommer ju en del här på KS annars någon av de större auktionsföretagen typ bukowskis och kaplans.

Rådfråga våra tjejer för lite inspiration, exempelvis @MissDatejust som ju har en trevlig dj.
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Din fru förtjänar antagligen en helt ny Datejust, ge henne det.
Oyster/jubilee är en smaksak, har hon själv kommit fram till Oyster? :)
 

RBJSWE

Cartier
Jag skulle bli jätteglad om jag fick en rolex i present av min sambo, och jag skulle bli ännu gladare om hon sa att "när det suger i flippartarmen är det okej om du byter". :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har tänkt att ge min fru en fin present till hennes födelsedag. Kul med något hon kan ha for life- tänker mig därför en lady datejust eller liknande 26-34 mm stål, silver, vitguld eller platina med vit urtavla. Beggad men i bra skick - nyligen servad och genomgången. Gärna oyster framför jubilee. mindre bling desto bättre. Budget inte fastställd men gärna under 30k även om mer än så är möjligt vid ett riktigt fynd.
Har främst tittat på de här två då jag bor i Uppsala:
http://bergstromsur.com/produkt/rolex-lady-date-26mm/
och
http://bergstromsur.com/produkt/rolex-lady-datejust-31mm/

Har dålig koll på damur och priser och skulle därför uppskatta tips och ideer och synpunkter. Hur står sig dessa prismässigt om hon en dag skulle vilja sälja?
Tänk dig in i det här: Din fru fyller snart år och du vill köpa något minnesvärt till henne. Du tänker på en upplevelsepresent, en resa där du får följa med, en resa där du inte får följa med, ett diamanthalsband, en klocka eller en vitguldsring. Vad du än väljer kommer klockan att generera mest tillbaka, i pengar räknat. Varför tänker vi så för så tänker alla kring just klockor men inte mycket annat? Nu till saken, försök hitta en gammal snygg liten JLC reverso, kanske i vitguld om det är uppnåeligt. Det är klassiskt och alltid snygg och med bra andrahandsvärde.
 

Northbush

Breitling
Tack för er input. Man kan väl säga att min ursprungliga tanke var en orient för 2-3k. Efter att ha bombat henne med frågor om mina klockor vad hon tycker och så fort vi gått förbi någon butik frågat henne vad hon gillar så verkar datejusten ligga bra till. hon verkar gilla oyster framför annat- och allt som inte är blingit, guld eller färgstarkt. Min förhoppning (kanske är lönlöst) är att hon skall intressera sig lite mer (vilket hon faktiskt visat tecken på att göra) men ett stort problem är att hon är medveten om att klockor rasar i värde och att hon därför aldrig skulle vilja ha någon finare klocka. Då ligger semestrar och annat före i hennes prioordning. Visst är det roligare med en ny klocka i present men jag tror snarare att det skulle vara negativt om jag köpte en ny datejust då hon är väl medveten om hur läget är. kom på henne häromdan med att surfa runt på min ipad på chrono24 vilket såklart är glädjande och då låg en oyster datejust i stål i rutan. ska kika på reverso...
 

Lolle

Panerai
Du är inne på rätt spår, även om jag själv nästan skulle förespråkat en Reverso eller Cartier Tank till frun så fick jag inse att för henne var rolex mest rätt. Jag skulle kunna försöka säga att det handlar om det klassiska utseendet, elegansen eller vilka fina ord som helst och det är inte en ren lögn. En större del i sanningen ligger dock tyvärr i märket, dess igenkänningsfaktor, status och allmänna utstrålning.

Jag velade länge på en ny då en present generellt för henne uppskattas mer om den är just ny men efter lite trevande frågor under en lång tid vid rätt tillfällen (storstadsshopping förbi en klockbutik och liknande) så kunde jag få klart för mig att även en vintage i fint skick skulle bli lika uppskattat förutsatt att det var rätt modell.

För min fru var lite bling utan att få en helguld rätt väg att gå och den blåa urtavlan matchar hennes stil med mycket outfits i marinblått.

Lycka till men jag skulle inte rädas att köpa ny till henne, eventuellt tom kolla ut en klocka hos Nymans och sedan ta med henne dit för att överraska så hon får hela upplevelsen "köpa ny klocka" inklusive chansen att justera länken.

Fruns Rolex medan jag får leva med japanskt för att finansiera hennes lyxvaror (viss portion ironi)
IMG_9317.JPG
IMG_9386.JPG
 
Topp