• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med present till min man

Hampe

Breitling
Hej,
Är helt novis på det här med klockor och tänkte att det här måste vara rätt plats för lite hjälp! Jag tänker köpa ett fickur till min väldigt klockintresserade man i present. Vet inte alls vad jag letar efter. Jag skulle vilja köpa ett lite äldre, fungerande ur men vet inte alls vad jag ska leta efter eller vad som är rimligt att betala.

Har ni några tips?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen, du har hamnat rätt!

Fickur? Vill han verkligen ha ett fickur? Varför inte en vanlig handledsklocka?

Budget?
 

Hampe

Breitling
Tack!

Han har pratat om att det skulle vara kul att ha ett fickur (han har en rätt bra samling handledsklockor redan) så jag tänkte att det vore kul om jag kunde hitta ett fint.
Jag har inte bestämt någon riktig budget ännu... har kollat lite på Tradera och där finns ju allt från en tjuga till tusenlappar. Men tänker mig kring 1500 ungefär.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
OK, utgå ifrån något märke han gillar extra mycket och kolla vad de ligger på. Du bör räkna in kostnaden för en service vilken brukar ligga på 1-1,5 k, så 1500kr lär du inte kunna landa på om du vill ha en klocka som faktiskt funkar som den ska.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Titta på kaplans klick auktioner, där brukar det dyka upp fickur med jämna mellanrum. När fyller han år?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har ett "antal", i bättre och sämre skick. Hur ofta ska han bära det, tror du? Om det räcker att det håller tiden en kväll, och han inte använder det oftare än några gånger per år så kan du skita i att serva.
Nu sticker jag ut hakan...

Är han jävligt intresserad kanske ett spindelur kan vara något? Håller tiden sämre än en full fjortis, men är en skön conversation piece.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har ett "antal", i bättre och sämre skick. Hur ofta ska han bära det, tror du? Om det räcker att det håller tiden en kväll, och han inte använder det oftare än några gånger per år så kan du skita i att serva.
Nu sticker jag ut hakan...

Är han jävligt intresserad kanske ett spindelur kan vara något? Håller tiden sämre än en full fjortis, men är en skön conversation piece.
Spindelur?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
a.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hehe denne väldigt klockintresserade man med en rätt bra samling visade sig vara jag. Frun visade mig tråden ikväll efter det att jag fått ett fickur i examenspresent. Jag har faktiskt pratat om att det vore kul med ett redigt fickur, så självklart blir denna en keeper av flera anledningar.
Bild kommer i morgon.

Tack och bock för att ni hjälpte frugan boys! :)
 
Hehe denne väldigt klockintresserade man med en rätt bra samling visade sig vara jag. Frun visade mig tråden ikväll efter det att jag fått ett fickur i examenspresent. Jag har faktiskt pratat om att det vore kul med ett redigt fickur, så självklart blir denna en keeper av flera anledningar.
Bild kommer i morgon.

Tack och bock för att ni hjälpte frugan boys! :)
Kul tråd. Har faktiskt precis rotat fram ett fickur själv som ska vara från morfars far om jag inte är helt fel ute.
Tänkte serva upp det så att jag kan ha det till kostym någon gång ibland. :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Kul tråd. Har faktiskt precis rotat fram ett fickur själv som ska vara från morfars far om jag inte är helt fel ute.
Tänkte serva upp det så att jag kan ha det till kostym någon gång ibland. :)

Det roliga i kråksången är att min bror gifter sig i höst. Jag skall vara bestman och klädseln är mörk kostym. (Detta hörde vi i förrgår). Tänkte köra tredelat och låta min Datejust ligga i lådan. Det blir väst och fickur! Kanonkul.
 
Topp