• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med pris på 5513

Isac85

Cartier
Hej behöver hjälp med prisuppgift på en 5513 fullset sub, opolerad, okänd servicehistorik, T25 luminova tavla

Tacksam för snabba svar

Fridens liljor
 

Isac85

Cartier
Förhoppningsvis kommer här bilder
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    142.2 KB · Visningar: 559
  • image.jpg
    image.jpg
    48.5 KB · Visningar: 555
  • image.jpg
    image.jpg
    142.2 KB · Visningar: 554

Rossi

Rolex
2-Faktor
Bjuda under 30 för en fullset opolerad 5513? Lite väl billigt skulle jag säga.

I min värld är är den värd närmare 40 än 30.
 

Pleximannen

Cartier
Några snabba tankar som på intet sätt är utförliga och som kan vara fel:

Vore bra att se en bild på serienumret. Jag är absolut inte säker men det känns iaf lite konstigt att en sen 5513 har boettlock från 5512. Jag vet att de använde 5512-lock lite slumpmässigt på vissa exemplar av 5513 under 70-talet men gjorde de även det under 80-talet?

Boetten ser i övrigt ut att vara i mycket fint skick. Opolerad? Är inte helt säker på det. Jag tycker att sidorna ser lite väl blanka ut i förhållande till slitaget i länken men detta är ren spekulation. Men bandhornen och kronskydden ser feta ut så den ser ju ut att vara fin. Dock svårt att säga om den verkligen är opolerad. Man vill nog se antingen bättre bilder eller se klockan irl för att kunna göra en bättre bedömning - i och med att man ofta får betala lite extra för opolerat.

Man vill även se bild på tillbehören och inte minst certet. För det finns klockor med handskrivna cert som beskrivs som full-set. Och det är de iofs också men detta betingar normalt inte lika högt pris som ett hålslaget cert som matchar boetten. Man vill kanske även se boxen för att kunna bedöma om det är korrekt box.

Observera att end-länkarna på länken har fel referensnummer. Ingen katastrof men det betyder att de troligen är bytta. Korrekt referens är 580. 585 tillhör Sea-Dweller 1665.

Nån får gärna rätta mig om jag har fel.

Om allt stämmer och är kosher så låter 40k inte konstigt i mina öron.
 

Isac85

Cartier
Tackar för alla svar, fortsätt gärna..
Här kommer bild på serie.nr.
Light polish hade den tydligen fått en gång i tiden, men precis som du säger är luggarna feta och fina.

Ska be om bild på tillbehören.

Är det katastrof att det är den tavla som det är?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    90.6 KB · Visningar: 479

David

Bödeln
Rossi skrev:
I min värld är är den värd närmare 40 än 30.

Jag har aldrig förstått poängen med fullset, så jag kanske är färgad av det, men den här finns att få tag på för 23k i USA.

IMAG0351.jpg


Det är en L-serie, så ca fyra år nyare.

Ingen box, inget cert, ingen länk och kanske något mer sliten, men även om man lägger på 7000 kr extra för gratissemestern för att hämta den och hamnar på 30k kan jag inte motivera att betala en tredjedel till för tillbehören.
 

Isac85

Cartier
Lite fler bilder..

Som sagt, är det katastrof att det är den tavla det är?

Pris ok för denna 35-40?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    40.9 KB · Visningar: 456
  • image.jpg
    image.jpg
    112.9 KB · Visningar: 455

David

Bödeln
Isac85 skrev:
Som sagt, är det katastrof att det är den tavla det är?

Det kan nog bara du avgöra. Själv skulle jag aldrig bråka om en servicetavla, den är precis lika autentisk som en originaltavla. Däremot skulle den kunna vara ett bra prisförhandlingsargument?
 

David

Bödeln
David skrev:
Isac85 skrev:
Som sagt, är det katastrof att det är den tavla det är?

Det kan nog bara du avgöra. Själv skulle jag aldrig bråka om en servicetavla, den är precis lika autentisk som en originaltavla. Däremot skulle den kunna vara ett bra prisförhandlingsargument?

Eller, vänta nu, serienummer 89XXXXX är väl ca 85-86, och därmed efter att den blanka tavlan infördes 1984? Vad är det för fel på tavlan?
 

David

Bödeln
David skrev:
David skrev:
Isac85 skrev:
Som sagt, är det katastrof att det är den tavla det är?

Det kan nog bara du avgöra. Själv skulle jag aldrig bråka om en servicetavla, den är precis lika autentisk som en originaltavla. Däremot skulle den kunna vara ett bra prisförhandlingsargument?

Eller, vänta nu, serienummer 89XXXXX är väl ca 85-86, och därmed efter att den blanka tavlan infördes 1984? Vad är det för fel på tavlan?

Glöm det, du skrev ju Luminova.

Vidhåller att jag personligen inte tycker att det är en katastrof på något sätt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fullset på en någorlunda modern rolle tycker jag inte är värt vidare mycket premium. Snarare en självklarhet. Jag tycker 40 är för mycket för denna men det är väl kanske bara jag som är allergisk mot vitguldstavlor.

NiklarArvid har rätt ang boettlocket. Jag tror också det är bytt. Nu kan jag för all del inte vidare mycket om 80-tals rollar men 5512-boettlock var något som följde med 5513 på 60-talet.

För 40k hade jag letat efter en kalasfin maxi-dial 5513.
 

Isac85

Cartier
Efter att googlat som f*n så har jag kommit fram till att det inte är speciellt ovanligt med 5512 boettlock på en 5513 från 85. Rätta mig gärna och kom med källa.

Grejen är den att jag vill ha en klocka från 85, tillverkade de 5513 med matt tavla då?
 

David

Bödeln
Isac85 skrev:
Grejen är den att jag vill ha en klocka från 85, tillverkade de 5513 med matt tavla då?

Jag tror att de sista matta tavlorna lämnade fabriken 1984, men med Rolex kan man aldrig vara särskilt säker på något, förutom att priset går stadigt uppåt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Isac85 skrev:
Efter att googlat som f*n så har jag kommit fram till att det inte är speciellt ovanligt med 5512 boettlock på en 5513 från 85. Rätta mig gärna och kom med källa.

Grejen är den att jag vill ha en klocka från 85, tillverkade de 5513 med matt tavla då?
Sista matta tavlorna tror jag är kring 8.5-7mil. Senare kan nog också accepteras men över 9mil så är nog få helt övertygade. Vitguldstavlor syns innan 8.5 men det kan ju ha varit en viss överlappning.
 

Pleximannen

Cartier
Blank vitguldstavla på 8.9m känns inte konstigt. Men jag hade velat ha en tritiumtavla. Sen så är ju certet handskrivet och inte hålstansat, vilket drar ner värdet. Plus då att den inte är opolerad. Sammantaget inget fel i det men lägger man ihop bitarna så lutar det nu snarare åt 30k, plus/minus.

Jag brukar rekommendera att man bestämmer sig för en modell man vill ha och sen letar upp det bästa exemplaret man kan hitta och skiter i födelseåret, om man inte råkar ha tur och hittar en kombination. Om man stirrar sig blind på årtalet så slutar det med att man a) betalar för mycket och b) får ett objekt som kanske inte är lika vasst och som man i längden börjar störa sig på. Typ luminovatavla, fel referens på ändlänkar.

Får du ett bra pris så visst. Men jag hade letat vidare och hellre överbetalat för ett kick-ass-objekt. Och jag betalar hellre mycket för en klocka i episkt bra skick än för en medioker klocka med full-set. Men det är jag det.
 
Topp