Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med skruv till Seiko

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av twisted, 18 september 2016.

1. twisted
    Trådstartare

twisted Stadsbo

Hejsan!

Jag är på jakt efter två skruvar vars tanke är att hålla fast urverket i en seiko-boett. Någon som kan hjälpa mig lista ut vilken skruv och vart jag kan köpa den? Skulle uppskattas!

På bilden ovan ser ni avsaknaden av skruvarna. Boetten heter 6602-8050.

Håller tummarna!

Mvh

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Hardu kollat speedtimerkollektions. Hur ser dom ut vilken gänga .

3. Exxet

Exxet Borgare

Det kanske hjälper något, tror den heter: 022 451 Case screw, kan förmodligen inte vara ngn annan skruv och är 2,95 mm lång o dia. 0,79 mm, se foto,
    skruven på bilden är från en cal. 66 och har samma nummer, det spelar nog ingen större roll hur den ser ut bara gängan stämmer, och inte är för lång.
    P1070595.JPG

twisted gillar detta.
  4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ett par såna kan jag nog fixa fram till dig ? Borde finnas i nåt annat Seiko verk . PM .

Camo00, Minuteman, twisted och 2 andra gillar detta.
  5. twisted
    Trådstartare

twisted Stadsbo

Idag låg det paket i bredlådan! :)

Massa skruv i en fin liten ask! Bara att pröva sig fram då!

Tadaaaa! Blev ju suveränt det där, @rogart-63 ! :)

Nu ska jag bara lista ut hur jag får bort den svarta färgen som någon med dålig syn begärt att timvisaren målats med någon gång för många många år sedan... Någon som har något bra tips där ? :)

Mvh

Camo00, Seikosthlm, jabla och 1 annan gillar detta.
  6. Exxet

Exxet Borgare

Det bästa är om du kan ta av visarna från klockan och lägga den målade i någon sorts färglösning, beroende på vilken färg som har använts, det är ju ingen lume på dom som kan skadas, tror det blir vanskligt att göra det med visarna monterade, risk för att skada tavlan.

twisted gillar detta.
  7. twisted
    Trådstartare

twisted Stadsbo

Det var något av min tanke också. Vad tror du om aceton ? Finns det risk att visarn skadas av det ?

8. Exxet

Exxet Borgare

Har aldrig råkat ut för det här problemet men börja med lite mildare lösning först, gå inte direkt på med svavelsyra;) aceton blir nog bra, kemiskt ren bensin, lacknafta, kristallolja mm, omöjligt att veta om visarna tar skada, du kan ju prova på någon annan visare först om du har tillgång till det, brukar vara lite "learning by doing".

twisted gillar detta.
  9. twisted
    Trådstartare

twisted Stadsbo

I shall try! Har verktyg för att ta av/sätta tillbaka visarna på posten, så blir till att plocka upp dom imorgon efter jobbet och ge det ett försök. :)

10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Aceton brukar funka fint . Hoppas bara det är guldförgyllning under färgen . Så ingen målat för att dölja ev skada

twisted gillar detta.
  11. Exxet

Exxet Borgare

Tycker inte att det ser ut att vara guldförgyllning på visarna men det kan ju vara fotot som gör det.

twisted gillar detta.
  12. twisted
    Trådstartare

twisted Stadsbo

´

Visarna är guldiga, kanske är det här en bättre bild;

13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Får mäta visare om det skulle se för djävligt ut . Kanske finns här nåt som passar ? Gäller även ditt projekt @Littera69 . Sparat lite gamla seiko visare .

Littera69 och twisted gillar detta.