• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med värdering av Omegor.

joh.jonsson

Panerai
Hej.

En god vän undrar över värdet på dessa omegor hon ärvt. Och vart får man bättre svar än här =)

omega1:
9c5c729a2511053f8c68cf2cd26f1aaf.jpg

ced492f8bf463c127ee08018dad17d12.jpg


Omega2
6279802ad18a5842a5d043b2a49678ae.jpg

558112b2c9e5bea068a3ba2c66f602c2.jpg


Behövs mer info kanske? Tack på förhand!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Öppna baksidorna och se referen nr som står däri, kanske kolla vilken caliber urverket har.
2000:- +- 500:- om de läggs ut på tratten kanske. Och med osäker service historik skulla jag int ge mer än 1500:-/st
 

P-A

Sir Spamalot
nja, lite mer borde de kunna ge. Ser ändå ut att vara i gott skick. Jag skulle säga 2000 - 3500.
Men allt beror på vart man tänkte sälja.

Behåll dem och använd dem istället! :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Vet inget om värdet men den med pärlemor urtavla är nog den äldsta av dem. Jag tror att när omega gjorde sina första "vattentäta" klockor så hette de seamaster de ville. Sedan blev det bara seamaster.

Den billigaste seamaster de ville på chrono24 ligger ute för 9000kr men den har datum komplikation oxå.

Edit: hittade seamaster de ville för 8000kr utan datum på nätet.
Jag skulle nog kolla upp den lite om jag var du.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Inga överpriser på chrono24 ibland då?
Öppna upp, cal + ref är liksom döviktigt.
Men en icke helguld deville för 8, tja liksom.
 

_jonte

Patek
Är urverken i bra bruksskick så kan de vara värda mellan 2000-3500 kr. Behöver de service betydligt mindre.
Mycket fina hursomhelst!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Äh sluta nu. Jag har två st seamaster de ville. En automatare och en med manuellt urverk. Automataren är hyfsat nyservad. Skulle säga att automataren är värd 2500kr.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inget om värdet men den med pärlemor urtavla är nog den äldsta av dem. Jag tror att när omega gjorde sina första "vattentäta" klockor så hette de seamaster de ville. Sedan blev det bara seamaster.

Den billigaste seamaster de ville på chrono24 ligger ute för 9000kr men den har datum komplikation oxå.

Edit: hittade seamaster de ville för 8000kr utan datum på nätet.
Jag skulle nog kolla upp den lite om jag var du.
Nej, de ville är varken de första täta uren eller värda 8-9'. Pimpade (bra bilder och inga synliga skador) går de för 2-3' på tradera. I min värld lite tråkiga och simpla jämfört med andra årgångar men de verkar gå hem ute i stugorna.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Nej, de ville är varken de första täta uren eller värda 8-9'. Pimpade (bra bilder och inga synliga skador) går de för 2-3' på tradera. I min värld lite tråkiga och simpla jämfört med andra årgångar men de verkar gå hem ute i stugorna.

Alla hipsters köper dom ju såklart dom går hem.... :)
Det tillsammans med resten av munderingen på Herr J
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Nej, de ville är varken de första täta uren eller värda 8-9'. Pimpade (bra bilder och inga synliga skador) går de för 2-3' på tradera. I min värld lite tråkiga och simpla jämfört med andra årgångar men de verkar gå hem ute i stugorna.

Jaha då skyltade jag med min okunnighet vad gäller prisbilden.

Men visst var det väl så att de första seamasters hette seamaster de ville? Den biten var väl inte fel? Sedan fanns det ju redan tidigare vattentäta omega men jag menade just seamaster linjen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jaha då skyltade jag med min okunnighet vad gäller prisbilden.

Men visst var det väl så att de första seamasters hette seamaster de ville? Den biten var väl inte fel? Sedan fanns det ju redan tidigare vattentäta omega men jag menade just seamaster linjen.
Deville var vad jag förstått de lite stekigare varianterna, snarare mer dress än något annat. Seamastern kom 1948, klart tidigare än Seamaster DeVille. Har aldrig undersökt det närmare då jag inte gillar DeVillerna.
 

Camo00

Patek
Enligt min urmakare är Seamaster, Seamaster De Ville och De Ville resultatet av ogenomtänkta produktlinjer och blandades lite hej vilt under några år. Detta utifrån att Seamaster i princip stod för Vattentät. Senare renodlades serierna så att Seamaster blev dykarna och De Ville dressarna. Exakta årtal minns jag inte men finns i den stora Omega-bibeln hos urmakaren... :)

20130125_132236_zps703eddbb.jpg




Vad gäller värderingen räknar jag med runt 2000 för min som har viss servicehistorik och okej skick... Kan ha fel...

Omega-crown2_zps87b463b6.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Enligt min urmakare är Seamaster, Seamaster De Ville och De Ville resultatet av ogenomtänkta produktlinjer och blandades lite hej vilt under några år. Detta utifrån att Seamaster i princip stod för Vattentät. Senare renodlades serierna så att Seamaster blev dykarna och De Ville dressarna. Exakta årtal minns jag inte men finns i den stora Omega-bibeln hos urmakaren... :)

20130125_132236_zps703eddbb.jpg




Vad gäller värderingen räknar jag med runt 2000 för min som har viss servicehistorik och okej skick... Kan ha fel...

Omega-crown2_zps87b463b6.jpg




Du kan nog få 2500-3000 kr på Tradera. Verkar vara bra tryck på Omegor (från Hipsters och Svenne banan som vill ha vintage ;-) )
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Men just nu finns det lite olika prisbilder där ute, tradera är tyvärr ett dåligt riktmärke för priser då alla auktioner i princip är riggade eller på annat sätt missvisande.
Hade det funnits hipsters i norr skulle det vara skottpengar på dessa individer.

Det jag hittat om deville på WWW
The name "De Ville" first appeared in October 1960 when Omega promoted their new range of Seamaster monocoque models, a line of flat, self-winding, water-resistant date watches with central seconds-hand. It was not until 1963 that their dials were marked "Seamaster De Ville".

The model was very popular, so much so that by 1967, the Omega De Ville range had become the largest group within the Omega collection. It had simple models (and they were not water-resistant during these early years), but they worked because they were perceived to be youthful and stylish and their simplicity meant that they were adaptable to the latest fashion trends.

Dr George Daniels helped develop the new Omega De Ville Co-Axial watch in 1999, a development that ensured even greater accuracy. The new timepieces were noted for their supreme accuracy, innovative movement and shock-resistance
 
  • Like
Reactions: P-A
Topp