Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med värdering Rolex 16623

Diskussion i 'Diskussion' startad av Banankontakt, 15 augusti 2015.

1. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Hej
    Jag har blivit erbjuden att köpa en guld/stål Rolex Yacht-master ref. 16623 från 2011.

Jag är säker på att klockan är äkta och den kommer med alla tillbehör. Innerbox, ytterbox, cert osv. Den är köpt hos Rob E. Klockan är i bra skick och har nog knappt används.

Säljaren värderar klockan till 95000. Han vill inte sänka priset eftersom han har pratat med Engströms ur (tror jag det var) och de säger att priserna kommer att gå upp med 10-15%.(osäker på exakt det procenttal han nämde, men det verkade högt) Det skulle då även öka priset på begagnade ur och jag skulle göra en kanonaffär.
    Jag känner mig tveksam både till det pris han begär och att ökningen på Rolex listpriser skulle påverka begagnatmarknaden motsvarande.

Jag har bilder på klockan men bifogar en bild från Google istället eftersom det inte är min klocka.

Vad tror ni om detta, vad är ett realistiskt pris på klockan?

Bifogade filer:

2. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Verkar som att 16623 går att köpa ny på Uret för 95500. I så fall känns ju 95000 för en fyra år gammal rätt högt, minst sagt. Kan inget om modellen i övrigt så jag kanske missar något.

Hugii och galácticon gillar detta.
  3. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Aha :) hade faktiskt inte kommit ihåg att kolla på uret. Kikade lite på chrono och blocket på begagnade bara. Vi pratade en hel del och jag tror att han sa något om ett pris på ca120000 ny, men han kan ha menat efter prisöknigen.
    Tack för tipset om uret.se!

Hur är det förresten med rolex prisökningar, påverkat de begagnatmarknaden något nämnvärt?

4. JohnFors

JohnFors Bonde

Från:
    Eskilstuna
    Tycker också det är högt, den kostar 107 ny hos svensk AD som säkert går o pruta nån tusenlapp. Då får du en klocka med 5 års garanti. I det sammanhanget så känns inte 8-10 tusen så mycket pengar.

galácticon gillar detta.
  5. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Mycket möjligt att begagnatpriserna följer med uppåt en bit vid prishöjningar, det kan säkert någon kunnigare svara bättre på. Men som ovan, du kan köpa den ny hos AD i Sverige för 107, möjligen några tusenlappar lägre. Även jämfört med det tycker jag 95 är att ta i för en klocka där garantin har gått ut och som behöver servas om några år. Säljaren borde ö h t inte jämföra med AD-priset efter en kommande prishöjning tycker jag, intressant för dig är ju vad klockan kostar nu.

galácticon och yonsson gillar detta.
  6. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Tack för hjälpen alla :)
    Ha en trevlig kväll!

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    När nypriserna höjs brukar begpriserna hänga med, men
    1: Det gäller inte nödvändigtvis alla modeller. En G/S YM är ju knappast en väldigt eftertraktad modell som exempelvis SubC.
    2: Rolex har ju precis höjt priserna. Känns inte troligt att de snart skulle höja dem igen.
    3: Man sätter inte sina priser utifrån hur de kan utvecklas, man sätter dem utifrån dagsläget.

Låter som en jobbig säljare, köp av någon annan.

Angeli, rillesnille, LadyA och 9 andra gillar detta.
  8. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Känns som att säljaren har noll koll tycker jag, förmodligen har han bara den klockan och hoppas få ut så mycket som möjligt! Priset är inte motiverat för en klocka från 2011, om den har legat i ett bankfack så är den tom i större behov av en service än om den använts kontinuerligt då oljor kan torka etc. Jag skulle Max betala 75k för den klockan, om ens det, den kommer att vara svårsåld tror jag även längre fram i tiden då den är en udda fågel. Personligen gillar jag den som faen och skulle inte ha något emot att äga än sådan, och det är ju alltid kul att äga klockor som har fullset.

LadyA och galácticon gillar detta.
  9. galácticon

galácticon Biskop

Klockvännerna som skrivit innan mig är kloka pojkar och du bör lyssna på dem. För mig är det uppenbart att säljaren vill skaka fram ganska många tusenlappar extra ur dig och försöker göra det med gamla "bilhandlarmetoder". Hade jag varit du hade jag tackat nej, försökt få ner den några tusenlappar hos en AD (alt köpt den på Uret) och gjort en bra mycket bättre affär.

10. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Bilhandlarmetoder känns korrekt beskrivet. Vid ett tillfälle när vi talades vid i telefonen och jag menade att han var för dyr och ville fundera och ringa upp frågade han vilket pris jag kunde betala för att bestämma mig direkt där och då på telefon. Men jag valde att avvakta. Jag var nära att köra ett tag men hade i stort sett bestämt mig för att skippa dealen innan jag frågade här.
    Nu känner jag mig säker på att jag kan hitta någon annan till ett rimligare pris. Anledningen till att jag övervägde affären var att tillfället dök upp lite plötsligt och jag litade på säljarens värdering.
    Förmodligen får vi se en yacht-master på blocket för 95' nu när Rolex höjer priserna med 10% i höst ;-) meeen risken finns ju också att han är mycket medveten om klockans egentliga värde men såg en chans att tjäna en extra hacka. Men det kan jag bara spekulera i. Han nämde dock att han köpt klockan för ganska mycket mer än han nu skulle sälja den för och att han sett det som en investering och han behövde pengarna nu. Vid ett senare samtal hade han talat med frun och hon tyckte att han varit för billig! Antar att han ville förstärka min känsla av att det var ett klipp (kollade upp honom lite och han var inte gift. Men han kanske kallar sambon för fru)
    Hmmm. Ju mer jag skriver och läser ju mer lurad, eller nästan-lurad känner jag mig.
    Hur som helst, ingen skada skedd och tack igen för all hjälp jag fått. Ha en trevlig kväll/natt!

LadyA, Gummo, KenKun och 2 andra gillar detta.
  11. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Vad har du fått den uppgiften ifrån? Rolex har redan höjt priserna i år. Kommer inte göra det i höst igen.

12. yonsson

Från:
    GBG
    Haha, vilken rolig snubbe. Vissa tror att man alltid kan gå med vinst bara för att man köper en Rolex. Riktigt så är det ju inte, framförallt inte om man köper en G/S YM. Säljaren vill att du ska ta över hans förlust genom att köpa den dyrt, det ska du självklart inte göra. :)

Lycka till i jakten!

JohnDoe, Banankontakt och Gummo gillar detta.
  13. Banankontakt
    Trådstartare

Banankontakt Stadsbo

Säljaren till klockan påstod detta för att jag skulle betala mer för hans klocka. Nu har jag lite bättre koll (tack och lov!) :)

14. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Säljaren säljer den för 95 lax.
    Säljaren VET att han om en jätte kort stund kan sälja den för 10% mer, 105 lax.
    Men han väljer att sälja den nu och säger att du får en Kanon affär.

Ta en spade, och mula den i pannbenet på han.
    Jag hoppas du förstår hur kasst det där låter. Köp av någon annan.

LadyA gillar detta.
  15. noxela

noxela Stadsbo

Från:
    Skåne
  16. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Varför kan de inte höja igen?

17. yonsson

Från:
    GBG
    Varför skulle de? De har ju PRECIS höjt. Höjde väl i mars/april typ?

18. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Jo jag vet det men det är ju inget som säger att de inte kan höja ytterligare 1 gång. Omega höjde väl både i Jan o sedan i juni

19. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Hörde på Luxurywatches att dem kommer höja snart igen, konstigt nog. 7% eller något sånt senare i höst/vinter. Kan det ha varit så att den förra höjningen endast hade att göra med valutaändringen och att det inte var en höjning likt hur dem annars brukar vara? :confused:

20. yonsson

Från:
    GBG
    Säljare säger ALLTID att det snart kommer en höjning. Ingen vet, inte ens AD förrän några dagar innan. Det har diskuterats en miljard gånger.

Rookien gillar detta.
  21. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Aha, aa det visste jag inte. Då håller jag verkligen med att det låter osannolikt med ännu en höjning.

Mårtenssons ur Brookfield