• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med värdering ut av en vintage IWC med ref nr 306 från 1947..

nima

Omega
Hej,
Har en IWC klocka som funnits i familjen i över 50 år. Jag lämnade in klockan på full service September förra året, efter 2.5 månad fick jag tillbaka skönheten. Full service för ca 6,000 kr gjordes.
Butikschefen var väldigt förvånad över att se en sån fin och ovanlig IWC klocka.

Jag tänkte nu gå vidare och sälja/byta klockan till någon som har mer användning för den, jag personligen föredrar lite nyare klockor jag kan använda dagligen.

Klockan har ref nummer 306, caliber 88 och är tillverkad 1947. Kan någon hjälpa mig med värdet vid försäljning eventuellt byte? Klockan har inte original spänne, men original aligator rem.
Här är ett mycket fint reportage på klockan, kolla bild 3. :
http://people.timezone.com/library/cjrml/cjrml0015


PrNdMj5.jpg
Xgi0TLo.jpg
L23K8iG.jpg
UcKqhL3.jpg
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Känner inte igen just den kombinationen av boett/urtavla.

Det är inte samma som i TimeZone-artikeln du länkar till. Den på bilden där ser ut som en Mark IX - med den karaktäristiska räfflade boettringen. Den har dessutom "SWISS" på urtavlan.

Testa att ställa frågan på några IWC-forum (TZ, Watchuseek och IWC:s egna forum).
 

nima

Omega
Känner inte igen just den kombinationen av boett/urtavla.

Det är inte samma som i TimeZone-artikeln du länkar till. Den på bilden där ser ut som en Mark IX - med den karaktäristiska räfflade boettringen. Den har dessutom "SWISS" på urtavlan.

Testa att ställa frågan på några IWC-forum (TZ, Watchuseek och IWC:s egna forum).

Hej,
Tack för svaret. Har försökt att leta efter samma model men jätte svår att hitta..
Butikschefen och urmakaren på iwc där jag lämna in för service sa att klockan hör hemma på museum.. Men vet inte hur väl jag ska ta det
 

nima

Omega
Är du verkligen säker på att du ska sälja en klocka som funnits i familjen i 50 år? Känns ju som ett perfekt tillfälle att bära och ta vara på en släktklenod till nästa generation.

Hej,
Har verkligen funderat på det och jag själv vågar inte bära den då jag är väldigt orolig för att något ska hända den. Jag är i ganska ung ålder så kommer ta flera år innan jag gifter mig osv, men det sagt så finns det inga barn som jag kan ge den vidare till ännu.
Just därför väljer jag att sälja till någon som själv kan ha den på sig och detsamma med mig när jag köper något för de pengarna
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,
Har en IWC klocka som funnits i familjen i över 50 år. Jag lämnade in klockan på full service September förra året, efter 2.5 månad fick jag tillbaka skönheten. Full service för ca 6,000 kr gjordes.
Butikschefen var väldigt förvånad över att se en sån fin och ovanlig IWC klocka.

Jag tänkte nu gå vidare och sälja/byta klockan till någon som har mer användning för den, jag personligen föredrar lite nyare klockor jag kan använda dagligen.

Klockan har ref nummer 306, caliber 88 och är tillverkad 1947. Kan någon hjälpa mig med värdet vid försäljning eventuellt byte? Klockan har inte original spänne, men original aligator rem.
Här är ett mycket fint reportage på klockan, kolla bild 3. :
Tycker den ser lite udda ut. Hur såg den ut innan den skickades till IWC?
 

nima

Omega
Har Ingen bild på hur den såg ut innan men har bild på service intyget och där stog det att klockan genomgick "premium service" och inget annat behövdes.
Genom att kolla riktigt noga (syns nog inte på bild) så är urtavlan lite sliten på vissa ställen)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har Ingen bild på hur den såg ut innan men har bild på service intyget och där stog det att klockan genomgick "premium service" och inget annat behövdes.
Genom att kolla riktigt noga (syns nog inte på bild) så är urtavlan lite sliten på vissa ställen)
Okey, men visarna är nyare? Känner igen visarna från nyare IWC-ur. Tavlan är en klassisk modell av ett navigatörsur, har en mycket lik här hemma av annan tillverkare och i rätt typ av boett. Boetten ser snarare ut att tillhöra ett mer dressat ur på din. Vad mäter uret? Kan du se några andra märkningar på boetten?

Om vi inte finner något mer om just detta ur vet jag inte om du skulle få tillbaka servicepengarna om du sålde.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Den ser inte alls ut som den på bild 3 som du länkade till, eller skickade du fel länk?
Precis det är en Mark IX som jag skrev i post #2. Som dock har en snarlik urtavla (men som bara tillverkades till 1944 och har cal 83).

Föreslår att du tar ett makro på urtavlan och visar hur urverket ser ut till att börja med.
 

nima

Omega
När jag fick tillbaka klockan från service så lämnades även ett års garanti fram till 28e december 2014.
Om det lilla minsta på klockan inte varit orignalt eller eftersatt så hade IWC skickat tillbaka klockan och inte gjort servicen.
Det enda som byttes och som även står på kvittot från iwc är "hand" och antar att det är visarna..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
När jag fick tillbaka klockan från service så lämnades även ett års garanti fram till 28e december 2014.
Om det lilla minsta på klockan inte varit orignalt eller eftersatt så hade IWC skickat tillbaka klockan och inte gjort servicen.
Det enda som byttes och som även står på kvittot från iwc är "hand" och antar att det är visarna..

Ajajaj. Tråkigt att de bytte visarna.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
När jag fick tillbaka klockan från service så lämnades även ett års garanti fram till 28e december 2014.
Om det lilla minsta på klockan inte varit orignalt eller eftersatt så hade IWC skickat tillbaka klockan och inte gjort servicen.
Det enda som byttes och som även står på kvittot från iwc är "hand" och antar att det är visarna..

Fick du med de utbytta delarna?
 

par

Patek
2-Faktor
Nu är absolut inget expert på iwc, om den skulle vara reko vad betingar den då? I min värd ser man sällan en äldre iwc dressare över 10 000kr, framförallt inte oädla material.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Om det stämmer att den där klockan är från 47, då hör den hemma på museum med tanke på skicket... Om den hade haft kvar originaldelarna.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Oavsett kosher eller ej, så tycker jag du ska spara den istället för att tjäna ett par lusentappar för konsumtion... Vill du ha en klocka av nyare modell så är det väl bara att spara ihop till den istället.
Om du säljer den kommer du troligtvis att ångra dig när du blir lite äldre och klokare! :)
 
Topp