Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp med värdering ut av en vintage IWC med ref nr 306 från 1947..

Diskussion i 'Vintage' startad av nima, 12 januari 2014.

1. nima
    Trådstartare

nima Bonde

Från:
    Malmö
    Hej,
    Har en IWC klocka som funnits i familjen i över 50 år. Jag lämnade in klockan på full service September förra året, efter 2.5 månad fick jag tillbaka skönheten. Full service för ca 6,000 kr gjordes.
    Butikschefen var väldigt förvånad över att se en sån fin och ovanlig IWC klocka.

Jag tänkte nu gå vidare och sälja/byta klockan till någon som har mer användning för den, jag personligen föredrar lite nyare klockor jag kan använda dagligen.

Klockan har ref nummer 306, caliber 88 och är tillverkad 1947. Kan någon hjälpa mig med värdet vid försäljning eventuellt byte? Klockan har inte original spänne, men original aligator rem.
    Här är ett mycket fint reportage på klockan, kolla bild 3. :
    http://people.timezone.com/library/cjrml/cjrml0015

[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

eriksson850 och Bojke gillar detta.
  2. Falcone

Falcone Stadsbo

Känner inte igen just den kombinationen av boett/urtavla.

Det är inte samma som i TimeZone-artikeln du länkar till. Den på bilden där ser ut som en Mark IX - med den karaktäristiska räfflade boettringen. Den har dessutom "SWISS" på urtavlan.

Testa att ställa frågan på några IWC-forum (TZ, Watchuseek och IWC:s egna forum).

3. ZQT

ZQT The Banker

Är du verkligen säker på att du ska sälja en klocka som funnits i familjen i 50 år? Känns ju som ett perfekt tillfälle att bära och ta vara på en släktklenod till nästa generation.

yonsson, eriksson850, Christoffer och 6 andra gillar detta.
  4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Tru that.
    Stor risk att du ångrar den försäljningen.

5. nima
    Trådstartare

nima Bonde

Från:
    Malmö
    Hej,
    Tack för svaret. Har försökt att leta efter samma model men jätte svår att hitta..
    Butikschefen och urmakaren på iwc där jag lämna in för service sa att klockan hör hemma på museum.. Men vet inte hur väl jag ska ta det

6. nima
    Trådstartare

nima Bonde

Från:
    Malmö
    Hej,
    Har verkligen funderat på det och jag själv vågar inte bära den då jag är väldigt orolig för att något ska hända den. Jag är i ganska ung ålder så kommer ta flera år innan jag gifter mig osv, men det sagt så finns det inga barn som jag kan ge den vidare till ännu.
    Just därför väljer jag att sälja till någon som själv kan ha den på sig och detsamma med mig när jag köper något för de pengarna

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker den ser lite udda ut. Hur såg den ut innan den skickades till IWC?

Aquaracer2 gillar detta.
  8. nima
    Trådstartare

nima Bonde

Från:
    Malmö
    Som sagt, mycket ovanlig model, tror inte det Finns så många exemplar. Innan service så höll den inte tiden allt annat var bra

9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har du någon bild? Tycker tavlan och visarna ser nya ut?

Aquaracer2 och Omen gillar detta.
  10. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    den ser inte ut att ha åldrats så mycket sen 1947

yonsson, Icaras, nima och 1 annan gillar detta.
  11. nima
    Trådstartare

nima Bonde

Från:
    Malmö
    Har Ingen bild på hur den såg ut innan men har bild på service intyget och där stog det att klockan genomgick "premium service" och inget annat behövdes.
    Genom att kolla riktigt noga (syns nog inte på bild) så är urtavlan lite sliten på vissa ställen)

12. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Den ser inte alls ut som den på bild 3 som du länkade till, eller skickade du fel länk?

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Okey, men visarna är nyare? Känner igen visarna från nyare IWC-ur. Tavlan är en klassisk modell av ett navigatörsur, har en mycket lik här hemma av annan tillverkare och i rätt typ av boett. Boetten ser snarare ut att tillhöra ett mer dressat ur på din. Vad mäter uret? Kan du se några andra märkningar på boetten?

Om vi inte finner något mer om just detta ur vet jag inte om du skulle få tillbaka servicepengarna om du sålde.

14. Falcone

Falcone Stadsbo

Precis det är en Mark IX som jag skrev i post #2. Som dock har en snarlik urtavla (men som bara tillverkades till 1944 och har cal 83).

Föreslår att du tar ett makro på urtavlan och visar hur urverket ser ut till att börja med.

15. nima
    Trådstartare

nima Bonde

Från:
    Malmö
    När jag fick tillbaka klockan från service så lämnades även ett års garanti fram till 28e december 2014.
    Om det lilla minsta på klockan inte varit orignalt eller eftersatt så hade IWC skickat tillbaka klockan och inte gjort servicen.
    Det enda som byttes och som även står på kvittot från iwc är "hand" och antar att det är visarna..

16. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Ajajaj. Tråkigt att de bytte visarna.

eriksson850 gillar detta.
  17. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fick du med de utbytta delarna?

eriksson850 gillar detta.
  18. Viking

Viking Borgare

Ge er nu!

Mr.Sund gillar detta.
  19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Bidra!

20. Viking

Viking Borgare

Titta på tavlan! från -47?

Mr.Sund gillar detta.
  21. Viking

Viking Borgare

IWC från 40-talet.

nima, Icaras, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  22. par

par Friends of KS

Nu är absolut inget expert på iwc, om den skulle vara reko vad betingar den då? I min värd ser man sällan en äldre iwc dressare över 10 000kr, framförallt inte oädla material.

23. par

par Friends of KS

24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Och här är boettypen jag gärna sett till taveldesignen:

Icaras, eriksson850 och par gillar detta.
  25. Christoffer

Christoffer Stadsbo

Daaahhh!! Så sjuuukt vacker klocka. En sann skönhet.

26. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Om det stämmer att den där klockan är från 47, då hör den hemma på museum med tanke på skicket... Om den hade haft kvar originaldelarna.

27. fredrikb

fredrikb Borgare

Så vad tror du?

28. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

29. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tror inte man behöver gå riktigt så långt tillbaka då de hängde med ett tag. Men denna har ingen ursprungsmärkning (swiss)? Tycker det känns lite udda att denna gått genom IWC.

30. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Oavsett kosher eller ej, så tycker jag du ska spara den istället för att tjäna ett par lusentappar för konsumtion... Vill du ha en klocka av nyare modell så är det väl bara att spara ihop till den istället.
    Om du säljer den kommer du troligtvis att ångra dig när du blir lite äldre och klokare! :)

yonsson gillar detta.