• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med värdering - Zenith

Emillo

Breitling
Hej på er!

Jag har ärvt en klicka för många år sedan av min pappas morfar. Efter att ha förvarats i kassaskåp och fallit bort i glömska har jag nu plockat fram den och undrar vad den kan vara värd.
Vet inte så mycket om den förutom att den är i 18k guld och är av märket Zenith.
Skulle gissa på att det är någon typ av förtjänst klocka.
Är det någon sim har en uppskattning av vad den kan vara värd eller har förslag på vart man kan vända sig för värdering?
Bifogar lite bilder
Tack på förhand!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    101.9 KB · Visningar: 245

tissoter

Audemars
Fin!
Bästa är nog att ta den till Kaplans för en värdering, då får du även ett intyg på äkthet på samma gång.
Det underlättar vid en eventuell försäljning :)

Kan även tillägga att man kan väga klockan på en våg och ta det x guldpriset på 18 k för att få fram guldvärdet. ( dock kan ju klockan vara värd mer än det rena guldvärdet beroende på modell och skick )
 

Emillo

Breitling
Tack!
Ja nu bor ju jag en bit från Stockholm men jag skall se om det finns möjlighet att lösa så att jag kan få dit den för en värdering :)
Tack för svar!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Kan även tillägga att man kan väga klockan på en våg och ta det x guldpriset på 18 k för att få fram guldvärdet. ( dock kan ju klockan vara värd mer än det rena guldvärdet beroende på modell och skick )

Njae?
Klockan består inte enbart av 18k guld. Urverket som förmodligen väger mest är förmodligen inte guld. Dessutom är länken inte 18k guld, ser ut som stål.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tyvärr tror jag att ett värderingsintyg kostar mer än det smakar.

Jag är ingen expert på Zenith men skulle gissa på 2500-3500 kr för klockan, det är ca vad jag sett dem gå för här och på bukten. Givetvis svårt att säga utifrån den lilla infon (skick/ref /storlek etc).
 

Exxet

Rolex
Min gissning ligger på ett manuellt 2572 verk, ca: 1975, den fyrkantiga logon kom 71/72, 18 k guld men tror inte det är en förtjänstklocka dom brukar ju oftast ha en inskription på bakboetten, runt 3000:- men det är ju ett arv så varför inte behålla den, ser nog trevligare ut på ett snygg svart läderband.
 

tissoter

Audemars
Njae?
Klockan består inte enbart av 18k guld. Urverket som förmodligen väger mest är förmodligen inte guld. Dessutom är länken inte 18k guld, ser ut som stål.
Helt korrekt, tänkte väl mest på länken men om den är i stål så är det ju inte aktuellt.
Kaplans är svaret!
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Min gissning ligger på ett manuellt 2572 verk, ca: 1975, den fyrkantiga logon kom 71/72, 18 k guld men tror inte det är en förtjänstklocka dom brukar ju oftast ha en inskription på bakboetten, runt 3000:- men det är ju ett arv så varför inte behålla den, ser nog trevligare ut på ett snygg svart läderband.
Jag håller med föregående talare. Dumt att betala för värderingsintyg på en så pass vanlig klocka, bättre att slänga ut den på tradera om du ska sälja eller behålla då arvegods och finklocka är en bra kombo :)
 

tissoter

Audemars
Jag håller med föregående talare. Dumt att betala för värderingsintyg på en så pass vanlig klocka, bättre att slänga ut den på tradera om du ska sälja eller behålla då arvegods och finklocka är en bra kombo :)
Pantbank är ett hyggligt alternativ för att få veta värdet också! (Gratis) Dock finns det viss risk att de inte är så kunniga på en del ställen.
 

Rivalen

Rolex
Behåll den. Snyggt läderband på och du har en snygg dressare. Ju äldre du blir så uppskattar du länkar bakåt i tiden och upptäcker att du undrar hur du tänkte när du gjorde dig av med saker som var en förbindelse bakåt.
 

Emillo

Breitling
Tack för alla svar!
Blir nog att behålla den och som några av er föreslog, byta till någon snyggt läderband i stället :)
 
Topp