• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med val av klocka!

kevink

Breitling
Hej på er alla klockfantaster

Jag har sedan en tid tillbaka bestämt mig för att införskaffa en riktig klocka (dvs. en som kostar mer än en kebabrulle). Jag står nu i valet mellan tre olika klockor som jag tittat på men kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag ska välja. Klockmärken jag främst tittat på är Seiko, Certina och Tissot, då dessa passar min budget. Från dessa märken är det tre olika modeller som är av intresse (alla ligger i samma prisklass 3000 - 4000 kr).

Seiko SARB033
http://forums.watchuseek.com/attach...nd-fuer-seiko-spirit-z-b-sarb033-dscn6620.jpg

Certina DS 1
http://www.ablogtowatch.com/wp-content/uploads/2008/01/certina-ds-1-watch.jpg

Tissot Visodate
http://forums.watchuseek.com/attach...meter-roman-dial-any-suggestions-p1040654.jpg

Som ni ser är jag ute efter en klassisk snygg automatisk klocka med svart urtavla. Vad är era råd? Någon som kanske ägt någon av dessa klockor (eller rentav alla?) som kan ge några tips? Sedan undrar jag vilket av dessa tre klockmärken som är har mest "tyngd", jag har fått intrycket av att det är Tissot?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Tissot - en väldigt trevlig klocka, något stor kanske, fast sjyst finish.
Enklast är nästan att se en irl, då märker man genast om det lirar.
 

kevink

Breitling
Tissot - en väldigt trevlig klocka, något stor kanske, fast sjyst finish.
Enklast är nästan att se en irl, då märker man genast om det lirar.

Exakt så är det. Jag har testat Certinan och Tissoten IRL, men Seikon säljs tydligen bara på nätet. Jag har rätt smal handled (16cm) så Tissoten såg något stor ut.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Med sån smal handled får du kanske tänka om lite på tissot, försök hitta en 36-38 mm klocka.
Seikon är väl sjyst? Fast har ingen egen personlig erfarenhet av den.
 

SJ Smythe

Cartier
Gillar seikon, dock ingen personlig erfarenhet. Jag har smala handleder och håller med om att visodate känns aningen stor för den typen av klocka.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Bor du i Stockholm finns seikon i Globen. Personligen tycker jag det är mkt klocka för pengarna. Bra storlek för små handleder.
 

Rille

Rolex
Jag hade valt SARBen om det hade varit mitt val.
Men tipset är väl att försöka testa klockorna innan!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ta den du tycker är snyggast. Alla de tre är bra klockor. Jag hade SARBen och var väldigt nöjd. Sålde den enbart för att dra in pengar till en mycket dyrare i samma stil.
null.jpg

5DE3EFE3-0617-4262-9F10-9BD784003EB7-2310-000003CD79E8125B.jpg
 

_jonte

Patek
Alla tre är nog kanske i största laget. Förmodligen sitter Seikon minst. Kommer tyvärr inte på några fler alternativ just nu...
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Min röst faller på Seiko... Men kanske inte så konstigt med tanke på vad jag äger för klockor.
Trots de tror jag de är den bättre klockan!
 

kevink

Breitling
Tack för alla tips! Jag önskar Seikon såldes någonstans i Göteborg så jag kunde testa den innan.

Ta den du tycker är snyggast. Alla de tre är bra klockor. Jag hade SARBen och var väldigt nöjd. Sålde den enbart för att dra in pengar till en mycket dyrare i samma stil.

Den ser inte så liten ut på din handled, får jag fråga vad du mäter runt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Min handled är 18,5cm. Den har ju automatiskt urverk, vilket innebär att den inte är så tunn och ger ett större intryck än om den hade varit batteridriven. Dessutom gör 20mm bandbredd att den trots sina 37mm exkl krona inte ser så liten ut.
Fin klocka, bra urverk och bra länk. Bara att slå till!

Hade jag haft kvar den, så hade du kunnat få klämma lite, men den bytte dessvärre stad i och med försäljningen.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Seiko :)

Men försök hitta en sarb021 ist, mer klocka än 033 , bättre finish.

Spräcker den budget så kör 033, kan inte gå fel.
Bild på min 021 som jag promotar såfort jag får chansen :):)

agu7uheq.jpg
 

kevink

Breitling
Seiko :)

Men försök hitta en sarb021 ist, mer klocka än 033 , bättre finish.

Spräcker den budget så kör 033, kan inte gå fel.
Bild på min 021 som jag promotar såfort jag får chansen :):)

Tack för tipset, ska kika på detta. Klockan såg riktigt fin ut på din handled. Varken för stor eller för liten, jag gissar på att även du har relativt smal handled?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Av de tre, Seikon. Personligen skulle jag köpt en klocka begagnad på Tradera eller dylikt och servat den på farfarsklocka. Då får du en mindre storlek på klockan samt lite skön vintagefeeling :D
 
Topp