• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med val av ny klocka

nissenypon

Omega
2-Faktor
Hej!

Efter mycket googlande, lurkande här på KS, katalogbläddringar och ett par besök hos lokala ÅF som tyvärr haft begränsat inne vänder jag mig till forumets samlade expertis för hjälp med att hitta min första "riktiga" klocka.

Lite data:
Handled cirka 19-19,5 cm, 191 cm lång gör att jag vill ha en rejäl klocka , har provat tex tag heuer carrera 1887 (43mm) och oris Artix chronograph (44mm) och upplevde ingen av dem som för stor
Har provat omega speedmaster (den "klassiska") men upplevde den som för liten
Kronograf vill jag ha
Gärna glasbaksida för att se verket
Automat, inte kvarts
INTE Rolex :)
Stållänk, dock gärna möjlighet att byta till läder
Sobert utseende, inte för grov bezel tex

Budget ca 25-30, kan möjligen sträckas något till om perfekt kandidat uppenbarar sig (har förstått att spräckta klockbudgetar är ett signum för KS)

Några jag gillar utseendemässigt är tex iwc 3777-04, carrera 1887 (CAR2A10.BA0799) och sinn 358.

Sprang på denna på nätet idag också, mumma:

http://www.ablogtowatch.com/oris-big-crown-propilot-chronograph-gmt-watch/

Så tips på liknande klockor mottages tacksamt.
Tack på förhand!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Har du provat en Sjöö Sandström Landsort?
Sq9niX8.jpg

 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Tillägg:främst intressant med nyköp. Fast kommer en iwc 3777 i mint condition till rätt pris förbi så är inte jag den som är den...;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Så som du beskriver dig själv som person nissenypon, så skulle ju Panerai vara ett GRYMT bra alternativ tycker jag! Tyvärr är det inte kronograf, men det kanske kunde vara något än då. Annars har ju både Sinn och Fortis schyssta kronografer.

Dom är dessutom både snygga och coola!


Picture699.jpg

prowler006.jpg

prowler097.jpg


Fortis.
fortis_b42_alarm.jpg


Sinn.
wl-Sinn103stsa.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
En Breitling tycker jag skulle passa herrn! Dock finns ingen glasbaksida. Annars håller jag med om att Tag nog är ett utmärkt val.
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Så som du beskriver dig själv som person nissenypon, så skulle ju Panerai vara ett GRYMT bra alternativ tycker jag! Tyvärr är det inte kronograf, men det kanske kunde vara något än då. Annars har ju både Sinn och Fortis schyssta kronografer.

Dom är dessutom både snygga och coola!


Picture699.jpg

prowler006.jpg

prowler097.jpg


Fortis.
fortis_b42_alarm.jpg


Sinn.
wl-Sinn103stsa.jpg

Den panerai :en var riktigt snygg,helt i min smak! Kanske som nästa klocka? Behöver säkert en klocka med mer clean urtavla framöver också, eller blir det kanske en Rolex då? ;-)

Fortis har jag missat, måste kollas in närmare!
Sinn är helt klart med på listan att provas nästa gång jag har vägarna förbi Stockholm...
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
En Breitling tycker jag skulle passa herrn! Dock finns ingen glasbaksida. Annars håller jag med om att Tag nog är ett utmärkt val.

Kan du precisera vilken/vilka breitling du tänker på? De jag sett på bild är antingen för dyra (för min tänkta budget) eller ser för grova och eller plottriga ut på bilderna, kan ju vara annat på riktigt?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kan du precisera vilken/vilka breitling du tänker på? De jag sett på bild är antingen för dyra (för min tänkta budget) eller ser för grova och eller plottriga ut på bilderna, kan ju vara annat på riktigt?


Kanske en begagnad sån här :
erx001292c-breitling-superocean-ii-chronograph.jpg





Men det är klart, alla Brattar har ju ganska kraftig bezel.
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Stort tack till alla så här långt för snabba och välriktade svar! Det blir inte direkt lättare att välja... men det är ju ett angenämt problem! :D
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Hej igen!
Finns det några direkta kvalitetsmässiga skillnader på tex oris, sinn , tag heuer och iwc. Tex verkar ju många kronografer i min prisklass bygga på eta 7750 mer eller mindre ombyggda?

Tänker även på material till hus och länk, finish etc...
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
På besök några hundra mil söderut var euro kursen hög men rabatten högre! Paketöppning imorgon när man har tillgång till data och bättre internet...
 
Topp