• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med val av Rallyläder till min Zenith

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
God morgon kamrater.
Jag "behöver" nytt läder till min Zenith.
Problemet är som vanligt att det är 19mm som avsmalnar till 16mm som gäller, vilket innbär specialbeställning.
Undrar även om någon har erfarenheter av Hoween shell cordovan, vilket tydligen ska vara ett bra läder.

Klockan ser ut enligt följande:
DSC_0793_zpsa9f08e62.jpg

Untitled-3_zps87c78f30.jpg



Här är de alternativen jag hittat än så länge. Vad sägs?
Hoween-008.jpg


Eller skoja till det och köra svart med röd undersida? Svart tråd i så fall.
DB10Racingno1.jpg


Fler färger

Eller något från Heuerville kanske?
9219809876_7f4f379537_z.jpg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Röd undersida ska det vara! Dock är det kanske lite mer "racingkänsla" i bandet från Heuerville?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har haft straps från båda och tycker nog att kvalitén är likartad. Beror lite på vilket skinn man köper men jag köpte ett Horween som tyvärr hade alldeles för tjockt skinn så det gick inte att få plats med mellan boett och bandstift. Så var lite noga med det så du slipper banka ut det. Men jag gillar Stewart på Heuerville så min röst faller där :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har haft straps från båda och tycker nog att kvalitén är likartad. Beror lite på vilket skinn man köper men jag köpte ett Horween som tyvärr hade alldeles för tjockt skinn så det gick inte att få plats med mellan boett och bandstift. Så var lite noga med det så du slipper banka ut det. Men jag gillar Stewart på Heuerville så min röst faller där :)

Bra svar, tack! Det är det problemet jag är orolig över. Man ser ju inte hur undersidan ser ut eller hur bandet är uppbyggt. Behöver ju ett band som är smalt mot boetten, men ändå tjockt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bra svar, tack! Det är det problemet jag är orolig över. Man ser ju inte hur undersidan ser ut eller hur bandet är uppbyggt. Behöver ju ett band som är smalt mot boetten, men ändå tjockt.


Men det beror nog på vilket band du köper :) Jag fick ett helvete med att pressa dit bandet i alla fall med den variant jag köpte. Varför snackar du inte med cheepo eller Mjleather :) ? Har grejer från MJ och tycker han håller riktigt god klass på grejerna, likvärdig dem som nämnts i ditt första inlägg.

http://www.mjleather.com/Previous-work/

Han sitter ju trots allt här på forumet och då kan du ju skräddarsy så du slipper få obehagliga överraskningar :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Bra svar, tack! Det är det problemet jag är orolig över. Man ser ju inte hur undersidan ser ut eller hur bandet är uppbyggt. Behöver ju ett band som är smalt mot boetten, men ändå tjockt.


Tycker inte du ska ta något av ovanstående, blir för ruggat utseende till den. Tycker nog bandet som sitter på lämpar sig bäst, ett lite elegantare val och svart är bäst till den tavlan, enligt mig. Cordovan är mycket mjukt och fint och kanske hade funkat, om du håller dig borta från massa stygn i "roliga" färger.
(Får själv hem lite bitar av Cordovan i dagarna. Ej till salu)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tycker inte du ska ta någon av avstående, blir för ruggat utseende till den. Tycker nog bandet som sitter på lämpar sig bäst, ett lite elegantare val och svart är bäst till den tavlan, enligt mig. Cordovan är mycket mjukt och fint och kanske hade funkat, om du håller dig borta från massa stygn i "roliga" färger.
(Får själv hem lite bitar av Cordovan i dagarna. Ej till salu)


Håller med om att originalbandet är snyggast.
Problemet med Yonsson är att han efter att ha hängt på armarna på sin caféracer har groteska handleder.. ;)
Behöver längre läder..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tycker inte du ska ta någon av avstående, blir för ruggat utseende till den. Tycker nog bandet som sitter på lämpar sig bäst, ett lite elegantare val och svart är bäst till den tavlan, enligt mig. Cordovan är mycket mjukt och fint och kanske hade funkat, om du håller dig borta från massa stygn i "roliga" färger.
(Får själv hem lite bitar av Cordovan i dagarna. Ej till salu)


Är nog beredd att hålla med om att just rally strap inte känns helt 100%, men ibland blir man ju överraskad när det väl sitter på plats. Tror dock att ett slätt band utan ruggad yta kan göra sig riktigt bra, utan croco mönster osv :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Sen så finns det väl gummi till denna klocka också.. kanske inte det första man tänker på slänga dit när man ser den iofs
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sen så finns det väl gummi till denna klocka också.. kanske inte det första man tänker på slänga dit när man ser den iofs
Har varit på jakt efter ett 19mm tropic. Fick ett av en forum-medlem, men det har kärvade ändar, så det passar tyvärr inte.

Tror fortfarande ett rallyband skulle bli bäst. Svart eller mörkt brunt. Originalet är mörkbrunt.

Kommer inte köpa av någon forummedlem som inte arbetat med att tillverka band länge. Jag är för petig för det. Då kan jag lika gärna tillverka ett själv.
 

DrDre

Patek
Det är en väldigt fin klocka, så den förtjänar ju ett fint band. Har du funderat på att beställa något riktigt snyggt från ABP? Tex skulle du ju kunna beställa med lite färgmatchingar som tex sommar i blått och en rött.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har varit på jakt efter ett 19mm tropic. Fick ett av en forum-medlem, men det har kärvade ändar, så det passar tyvärr inte.

Tror fortfarande ett rallyband skulle bli bäst. Svart eller mörkt brunt. Originalet är mörkbrunt.

Kommer inte köpa av någon forummedlem som inte arbetat med att tillverka band länge. Jag är för petig för det. Då kan jag lika gärna tillverka ett själv.


Hmm.. Heuerville är ju en hemmapulare. Men MJ har det ju som yrke så jag förstår inte din oro i det avseendet. Därifrån kan du köpa utan att fundera.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har varit på jakt efter ett 19mm tropic. Fick ett av en forum-medlem, men det har kärvade ändar, så det passar tyvärr inte.

Tror fortfarande ett rallyband skulle bli bäst. Svart eller mörkt brunt. Originalet är mörkbrunt.

Kommer inte köpa av någon forummedlem som inte arbetat med att tillverka band länge. Jag är för petig för det. Då kan jag lika gärna tillverka ett själv.
Kan du inte göra det då?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det är ju därför jag kollat på just Heuerville. :)
Han har ju kört ett tag.

Haha, men han är ju fortf. en hemmapulare precis som chepoo, men visst han har kört ett tag.
Mj tycker jag håller jäkligt hög nivå. Har du sett klockrullarna han gjort tidigare eller? Har flertalet band från MJ och det är top class! Bara att kolla finishen nedan och hur sömmarna ligger, finns inget du kan klaga på där. Eller hur MickeJ

scale_748_561%3Bdonotenlarge


il_fullxfull.524387714_ry0h.jpg


il_fullxfull.527203401_lzl2.jpg


il_fullxfull.488508194_854m.jpg


scale_748_561%3Bdonotenlarge


scale_748_561%3Bdonotenlarge


scale_748_561%3Bdonotenlarge


scale_748_561%3Bdonotenlarge
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Har varit på jakt efter ett 19mm tropic. Fick ett av en forum-medlem, men det har kärvade ändar, så det passar tyvärr inte.

Tror fortfarande ett rallyband skulle bli bäst. Svart eller mörkt brunt. Originalet är mörkbrunt.

Kommer inte köpa av någon forummedlem som inte arbetat med att tillverka band länge. Jag är för petig för det. Då kan jag lika gärna tillverka ett själv.


Giuliano, som annonserar på bla. chronotrader, gör riktigt bra band. Köpte ett till min Heuer, i corfam-stil, bra detaljarbete.
Grejen med de banden du visar är att man inte behöver vara så petig, eftersom stilen är mer rough. Band med små längsgående stygn och vikta kanter kräver mycket mer. Tvivlar på om Heuerville eller Db gör sådana.

Vill du ha Cordovan, kontakta Jan här på forumet, Jankoxxx, mycket hög finish.

Håller för övrigt fast om att de banden du visade i första posten inte kommer passa till klockan.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tycker att den sista från heuer ville var riktigt läcker men tror att det bandet du har på just nu passar bättre
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja DrDre, det där är lite för mycket julgran för min smak. Jag vill ju att klockan ska ha ett tidstypiskt intryck där band och klocka matchar estetiskt. Då snackar vi 1069, racingläder i enton alternativt tropic-gummi.

Tack för tipsen Donkii ! Ska kolla upp MJ lite bättre. Funderar även på om jag ska försöka hitta ett färdigt läder och håla det själv för att få till racing-stuket. Jag har egentligen inget problem med att tillverka ett eget, men tiden finns inte just nu. Bra poäng dock med att infästningen måste vara rätt för att det ska gå att få dit lädret. Helst hade jag velat ha böjda ändar vid infästningen precis som originalbandet har.
 

MickeJ

Panerai
Haha, men han är ju fortf. en hemmapulare precis som chepoo, men visst han har kört ett tag.
Mj tycker jag håller jäkligt hög nivå. Har du sett klockrullarna han gjort tidigare eller? Har flertalet band från MJ och det är top class! Bara att kolla finishen nedan och hur sömmarna ligger, finns inget du kan klaga på där. Eller hur MickeJ

:)

Tack för de fina orden Donkii ! :) (hur f-n gör man sådär snyggt att namnet blir en tagg!?)

Faktum är detta är en hobby även för mig men visst har jag hållt på ett tag.

Allt hänger på vad man är ute efter. Vissa saker är extremt svåra att få till med den utrustning man normalt sett har i en liten läderverkstad jämfört med en stor. I en stor har man maskiner som stansar ut former och hål på löpande band, allt blir förstås perfekt. I en liten verkstad som min skär man för hand, slipar och polerar kanter för hand och slår alla hål för hand. Även om resultatet blir bra så blir det såklart inte lika perfekt som när en maskin får härja, det hänger som sagt på vad man är ute efter. Däremot tycker absolut att man kan skilja på hemmapulat och handgjort, där vill jag mena att skillnaden är stor. :)

Sorry om det blev trådkapning, det var inte meningen. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Däremot tycker absolut att man kan skilja på hemmapulat och handgjort, där vill jag mena att skillnaden är stor. :)

Sorry om det blev trådkapning, det var inte meningen. :)

Du får gärna kapa tråden! Det är exakt det du nämner i första meningen jag syftar på. Allt har ju att göra med vilka förväntning man har som kund och om tillverkaren kan leva upp till dessa. Sen är det ju inte alla kunder som ser skillnad på hemmapulat och handgjort, så att säga.

Forumvärlden är ju lite rolig på det sättet att det skapas hyper som inte hypen själv kan leva upp till. Detta gäller både hempulade/handgjorda och maskintillverkade band.

Som exempel har Camille Fournet lyfts till skyarna på samtliga forum, så jag kände att jag var tvungen att testa ett band från dem. Jag upplevde inte att de höll de specifikationer som det stod på deras hemsida vad avser tjocklek och stoppningen satt även snett vilket är oförlåtligt i den prisklassen (enligt mig). Det kan ha varit ett måndagsexemplar, men jag kommer inte chansa på det och testa ett nytt band från dem.

Realistiska förväntningar är alltså viktigt, därav tråden.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
har du provat ett band på din Zenith med raka bandstift? Det som sitter på nu ser ju grymt ut och nyttjar böjda stift. På min gamla JLC (OEM med böjda stift) såg allting förjävligt ut med raka stift, kan vara värt att prova/tänka på innan du beställer

Bild med böjda stift. Tyvärr har jag inga bilder när rakt band sitter på, det såg iaf inte bra ut :(
IMG_20130312_161142.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
:)

Tack för de fina orden Donkii ! :) (hur f-n gör man sådär snyggt att namnet blir en tagg!?)

Faktum är detta är en hobby även för mig men visst har jag hållt på ett tag.

Allt hänger på vad man är ute efter. Vissa saker är extremt svåra att få till med den utrustning man normalt sett har i en liten läderverkstad jämfört med en stor. I en stor har man maskiner som stansar ut former och hål på löpande band, allt blir förstås perfekt. I en liten verkstad som min skär man för hand, slipar och polerar kanter för hand och slår alla hål för hand. Även om resultatet blir bra så blir det såklart inte lika perfekt som när en maskin får härja, det hänger som sagt på vad man är ute efter. Däremot tycker absolut att man kan skilja på hemmapulat och handgjort, där vill jag mena att skillnaden är stor. :)

Sorry om det blev trådkapning, det var inte meningen. :)


Man sätter en kanelbulle framför nicket så får man taggen.

Hemmapulande är kanske fel ord att använda men det jag egentligen menar är precis som du säger ett handgjort band.
Personligen föredrar jag handgjorda kontra dessa maskintillverkade för man får mer band och mer själ för pengarna kontra att köpa ett massproducerat.

Sen tror jag att det som i @yonssons fall är lättare att hålla en dialog med den som tillverkar för att få exakt det man vill och att det kommer att passa kontra att beställa något och så är det för tjockt läder t.ex. där mellan stift och boett så bandet inte passar. Tror också att om fallet skulle bli så, så finns det flexibilitet att från "tillverkaren" åtgärda en sådan sak. Alltså enklare och troligare att man blir nöjd.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
yonsson, du har inte funderat på att gå på Zeniths egna gummi till klockan din? Finns två varianter på dem som jag förstått. Dock kanske prislappen inte är den roligaste på dessa.
 
Topp