Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

hjälp med viklås

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Erik1, 12 juli 2015.

1. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tjejen köpte nyss en ny klocka, riktigt fin vintage Seiko. Problemet är bara att det är en herrklocka och viklåset är väldigt långt vilket inte riktigt funkar med hennes smala handleder. Visar lite bilder nedan,

2015-07-11 20.39.50.jpg 2015-07-11 20.40.21.jpg 2015-07-11 20.40.36.jpg 2015-07-11 20.40.56.jpg 2015-07-11 20.41.35.jpg 2015-07-11 20.42.03.jpg

Som ni kan se är själva vikdelen längre än låset vilket är lite märkligt och det är ju det som ställer till problem. Går det att bara byta ut den biten? Hon har gärna kvar orginallåset eller ett annat ersättnings Seiko nämligen. Om jag har mätt rätt är det 16mm lås, bara att beställa ett nytt viklås i 16mm ifrån eBay annars?

Hoppas någon kan hjälpa mig :)

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tror jag har några Seiko länkar liggande . Men om någon av dom vikdelarna passar vet jag inte . Ska leta fram och kolla imorgon om du vill?

theargonaut och Erik1 gillar detta.
  3. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vore toppen, tack!

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Hittade ett Casio spänne som hade samma mått 16 mm .Det hade kortar vikdelar och stack inte ut jättelångt från bucklet . Har fler länkar på ett annat ställe ska kolla där oxå .

Erik1 gillar detta.
  5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Jag har också några äldre Seikolänkar med kortare blad, liggandes hemma. Kommer dock inte vara hemma förrän om ca 1 1/2 v. Men om inte @rogart-63 hittar något som funkar kan du dra iväg ett PM om du vill att jag ska kolla, när jag kommer hem. Det knepigaste är nog att hitta ett med exakt samma bredd som den "fasta" länkinfästningen, "H" fästet ska ju vara lagom brett för den första/sista länkbiten, och inte glappa för mycket i sidled. Annars kan ju ett alternativ vara att böja till ändarna på bladen, så de formar sig bättre efter en smalare handled. Brukar oftast gå att få till. Fördelen med långa blad är om man har stora händer i förhållande tilm handleden, då det lätt blir tajt att ta av och på klockan annars. Vad är det för fin Seiko om man får fråga?

eriksson850 och Erik1 gillar detta.
  6. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    (lånad bild) Tack för tipsen! Vore grymt, avvaktar som sagt. Ingen panik då klockan sitter på och är snygg men kul om den sitter perfekt, speciellt nu när jag börjat få henne smått intresserad ;)

theargonaut gillar detta.
  7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Hittade bara ett par stycken som kan funka .Dessutom var seiko länken i guld . Casio låset var rätt kort 36mm c-c på vikpinnanrna och dessutom rätt fräscht .Men om det passar i seiko överdelen vågar jag inte lova . Skickar det gärna till dig om du vill prova ? Casio ligger i mitten . Går nog att putsa bort Casio loggan då den bara är i ytan . Om man vill använda hela spännet .
    DSC04093.JPG DSC04092.JPG

8. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack @rogart-63! Ska höra med tjejen när hon är hemma igen. Återkommer :)

9. mofo

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    The KS spirit, härligt att se.

10. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Annars har Verkmästarna kortare lås och även butterfly lås, där dom två lås delarna viks in mot mitten av underdelen på låset och bli bättre centrerat på länken. Kolla deras hemsida ,ev. Har dom semesterstängt

11. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Som @theargonaut skrev går det att böja låset för bättre passning. Jag skulle även testa att möblera om lite bland länkbitarna så att själva vikdelen på låset kommer centrerat på underarmen (inte bry dig vart loggan hamnar), borde sitta bättre då.

12. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Utbytningslåsen har landat! Stort tack till @rogart-63

Ett krux bara, får inte ut den här sprinten :S Sitter som sten och går inte att trycka ut från sidan och kommer inte åt med verktyget. Detsamma gäller infästningen på seikolänken
    2015-07-21 22.08.19.jpg

13. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Testa att bända upp den vikta delen som ligger över sprinten med något vasst typ en kniv, sedan trycker du till den igen med en tång.

14. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lyckades peta ut den genom att trycka väldigt hårt (började blöda i tummen hehe) på det ena låset. Undviker helst att vika upp stålet på Seiko länken nämligen, men är det det enda alternativet? Såhär ser det ut på Seikolänken
    2015-07-21 22.15.07.jpg 2015-07-21 22.15.45.jpg 2015-07-21 22.15.59.jpg

theargonaut gillar detta.
  15. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Jag brukar ta någonting tjockt och mjukt (typ en filt) att hålla länken i när jag måste ta i med någonting spetsigt. Då klarar man sig rätt bra om man slinter. :)

Annars har jag bänt upp en länk på exakt samma sätt för att få ut sprinten och byta lås. Det viktiga är att inte deformera, utan bara öppna lite så att sprinten går att få ut. Den delen kommer ju ändå att vara dold senare.

Erik1 gillar detta.
  16. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för all hjälp! Lyckades inte få bort låset och lite för mycket våld fuckade upp den lilla fliken som fäster länken. Gjorde som @theargonaut tipsade och vek hela låset vilket funkade men då fick den hävstångseffekt av böjen och med min tabbe med låset flyger det upp vid minsta lilla touch.. Attans. Hjälp med detta vore guld, kan bjucka på en fika/ öl om någon vill ge mig en hjälpande hand i Stockholm.
    2015-08-03 22.42.34.jpg 2015-08-03 22.42.46.jpg 2015-08-03 22.42.56.jpg 2015-08-03 22.43.10.jpg

Bytte iallafall länken helt till @rogart-63 s casio länk. Stort tack :) Så den sitter bra på handleden nu men inte med orginallänk dock, tyvärr.
    2015-08-03 22.44.39.jpg

Bifogade filer:

rogart-63 gillar detta.
  17. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Borde gå att fixa. Den lilla fliken kan gå att försiktigt böja till, eller så behövs bladen böjas lite på ett annat sätt, så det inte blir så mycket spänning mellan dem. Jag kan säkert hjälpa dig om du inte får till det, och jag har annars ett gäng kortare blad som borde gå att modda på. Skicka ett PM om du behöver hjälp.

Matts, rogart-63 och Erik1 gillar detta.
  18. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    image.jpg image.jpg Ordningen återställd! Inte orginallänk men en seiko i president stil :) stort tack till @theargonaut & @rogart-63!

Orginallänken får jag ta till en urmakare som kan byta lås, jag har tummen mitt i handen när det gäller sånt här småpill

Dykarsjuk, rogart-63, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  19. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Blev ju bra det där, och tack själv :)

Erik1 gillar detta.
  20. Erik1
    Trådstartare

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    blingig enligt tjejens utsago, men hon är nöjd. Håller med men tycker att det passar med de polerade/ borstade delarna av boetten.