• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med vintage omega

Romelstorp

Breitling
Hej

Ny här på forumet och börjar med en fråga angående en klocka som min far har.
Han fick den i konfirmationspresent troligtvis 1959, den har använts i några år och sedan blivit undanlagd.
Vi började häromdagen diskutera klockor då jag sa att jag nu skulle ta steget och köpa mig en Omega som jag drömt om i många år, då sa far att jag har en som jag fick i konfirmationspresent. Så jag tvingade direkt honom att leta fram den då det väcktes en nyfikenhet hos mig angående klockan.

Idag kom han med den och jag måste säga att jag blev väldigt glad då jag drog upp den och den hoppade igång nästan omgående.
Min tanke är nu att börja använda den eftersom den har ett stort värde för mig

1. Har kollat runt lite och sett liknande men kan inte bli riktigt klok på modell så det undrar jag över.
2. Som jag förstår det så är det en enklare modell, men något värde bör den väl ändå ha?
3.Klockan går ju nu, men bör man lämna den på någon service
4. Den saknar nu rem, tips på var man får tag i remmar som passar

Blev mer än en fråga men hoppas någon har svar

Edit, försöker få in bilder


//Ola
 

Romelstorp

Breitling
image.jpeg
image.jpeg
 

Romelstorp

Breitling
Någon som kan hjälpa till med servicefrågan?
Vem är lämpligast? Vad kostar en service ca?
Går det att få urtavlan lite "uppfräschad"?
 

Vic

Omega
Du bör låta en urmakare titta på (i) den, och ge dig ett förslag på åtgärd/pris. Den behöver troligen en genomgång, rengöring och lite olja för att må bra.
Urtavlan skulle jag lämna som den är, snygg patina.
 
Topp