Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp mig att bestämma! (poll)

Diskussion i 'Diskussion' startad av oscaroscar, 21 augusti 2013.

?

Vad ska jag välja?

1. Behålla 116610 och Speedmaster

40,3%
  2. Köpa AP RO 15300

59,7%
  1. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Valet står alltså mellan att sälja mina två enda klockor (bortsett från casio, seiko) och köpa en AP - eller behålla de gamla.
    Har skitsvårt att bestämma mig. Riktigt sugen på en royal oak, men är osäker på om det funkar att ha den som sin enda klocka (fram tills jag har råd med något mer).
    Diggar både sub och speedy men de känns lite trista.

Kanske är era åsikter till hjälp :D
    /Oscar

2. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Nu när du redan är sugen på en RO så är det bara och att sälja Rollen och Speedyn och köpa den klockan du vill ha :)

Molle och maxmol gillar detta.
  3. Du har ju redan bestämt dig så kör APn även om jag personligen tycker att SubC är en bättre klocka i alla avseenden, men den går ju att köpa tillbaka utan problem...

Selvedge13 och Asplund gillar detta.
  4. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Tråkigt svar men jag tycker åtminstone du ska behålla tills du testat en IRL.
    Har själv köpt i princip alla mina klockor utan att testa innan men nu när du kliver upp prismässigt är det nog ingen dum idé.

Rivalen gillar detta.
  5. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Det är en helt annan nivå. Kör.

Målarn och oscaroscar gillar detta.
  6. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Är inte så förtjust i APs design (Skyddsväst på) så jag personligen hade behållt, speciellt SubCn som är det ultimata klockan. Men har man fått något i skallen brukar det ju ändå sluta i att man byter så jag antar att det är det du ska göra :)

Rivalen gillar detta.
  7. JS

JS Friends of KS

Testa en 15300 på armen. Gillar du den så slå till, livet är för kort för att inte testa olika modeller man är sugen på.

Alla tre klockor är rätt likvida och håller värdet bra (när de väl är begagnade), så risken borde vara liten.

Ska du köpa en 15300 så är det nog en god idé att leta efter så pass nytt ex som möjligt, många jag sett på C24 är från 2007-2008 och kan nog vara i behov av service

Målarn gillar detta.
  8. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Känner med att jag borde, det är ju storleken som lurar.
    Men har ca 44 mil att köra, vet att luxurywatches i sthlm har en inne.

9. calzone

calzone Biskop

10. MJ24

MJ24 Friends of KS

Hade behållt Rolexen.
    Varför...ja främst p g a servicekostnad. Kollade på AP också, men vart helt avskräckt efter att ha pratat med Nymans om servicekostnad som var uppåt 12 000 SEK för 154000 (villet jag tycket lät väldigt högt!).
    Å andra sidan, köper du en ny klocka eller en som precis är servad slipper du det problemet i ett antal år.

Vad du än väljer har du en fin klocka...AP är riktigt fin!:)

DrDre gillar detta.
  11. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Har du kollat med honom så den verkligen finns kvar? Jag va nämligen förbi honom i somras och det är mycket som ligger ute på hans hemsida som redan är sålt.

12. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Han sa att den fanns igårkväll. Men det spelar inte så stor roll, kommer inte åka så långt för att testa den. Då chansar jag hellre :D Hur dumt de än må vara.

13. aspo

aspo Stadsbo

Jag hade själv hellre behållit suben och speedyn..

14. alfons

alfons Stadsbo

Man lever bara en gång, KÖR, testa och ångrar du dig så byta tillbaka.

15. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Hm, svårt val.. Både Suben och Speedyn är ju klassiker; dessutom trevligt att kunna hatta lite mellan dem.
    Å andra sidan; är man OWG (om du nu kommer vara det ett tag efter ev. AP-köp), är Royal Oak fan inte att leka med som enda klocka..

16. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Jag klämde på den AP:n i somras, om det är den med vit urtavla. 89k har jag för mig att han skulle ha för den? Vilket år är klockan tillverkad? Han hade nämligen inte så bra koll på det när jag var där.

17. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag hade nog behållit nuvarande kombo...

18. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Stämmer. Vet inte vilket år den är ifrån, men kommer nog inte ta den där ifrån. Chrono24 lär funka lika bra. Kommer ju lägga en WTB här och på grannforumet, det kan nappa, vem vet..

Ekmikael gillar detta.
  19. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    AP'n kommer ej göra dig besviken. Finishen är otrolig. En klassisk modell också, hade gärna ägt en sådan.

Dock tycker jag du bör åka till Nymans och spana in innan så du vet vad du ger dig in på :)

Servicekostnader är en av AP's nackdel dock.

Rivalen gillar detta.
  20. Kson

Kson Friends of KS

Sälj och köp AP tröttnar du så säljer du den och köper något annat :)

21. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Håller med. Men samtidigt, klockan kostar ju endel mer, två sportrolex servicekostnader blir väl ungefär samma som APn. Och kostar ungefär samma ihop.
    Eller kan man resonera så? :D

Rivalen, yonsson och mrMyagi gillar detta.
  22. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Utan tvekan AP'n

Är själv mycket sugen på att komplitera min Diver med en 15300... :)

Mvh
    Micke E

23. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Jag röstade för att behålla. Inte för att inte APn är en fantastisk klocka. Men man KAN inte ha bara en!!! Det gåååår inte!!:)

Asplund gillar detta.
  24. urinvånaren

urinvånaren Guest

kör nu! det blir bra..

Målarn gillar detta.
  25. POO

POO Präst

Sälj och köp AP, nobrainer om du frågar mig!
    Fast var är alternativet sälja tråkrolle och köpa vintage?
    Det hade satt frågeställningen i ett helt annat läge.

26. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Har aldrig fallit för den APn. Länken och fasningen på boetten är inget som jag gillar. Så jag skulle behålla tills jag vore tvärsäker och inte längre vill ha stöd av andra i mitt beslut. men jag gillar ju inte att sälja, så det påverkar ju mig. Hur du än gör så hoppas jag det blir ett gott val för dig.:)

27. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Man undrar ju hur den ser ut efter ett halvårs användande med tanke på alla de finborstade ytorna och de vassa kanterna.

28. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Beror ju på hur man använder den, men det är inget tvivel om att den är repkänslig.

29. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Sånt är ju inte så kul! Att vara överdrivet försiktig..
    Därför borde man ju ha nåt att växla med, men de fixar jag längre fram. Får varva med g-shock ;)

yonsson gillar detta.
  30. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Inte vidare förtjust i APs design, så jag röstar för att behålla klassikerna!

Mårtenssons ur Brookfield