• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att göra oss ännu mer nördiga

cjperry

Audemars
2-Faktor
Hej alla vintagevänner!

Jag läser just nu till min magisterexamen i konstvetenskap vid Uppsala universitet.
I min examen ingår som många kanske vet en rejäl magisteruppsats där jag har möjlighet att nörda ner mig totalt.
Min tanke är att undersöka armbandsurs design under mitten på 1900-talet, har inte än bestämt mig om jag ska fokusera på ett märke eller ej. Tankarna går på att kanske fokusera på Tudor, då kanske undersöka och analysera hela Tudors historia ur ett designperspektiv.

Ämne är inte spikat och synopsis är inte skrivet än så jag skulle gärna vilja veta vad ni skulle vara intresserad att läsa/veta mer om inom klockvärlden.

Väl mött.
 

Molgan

Cartier
Jag hade personligen riktat in mig på Longines, det känns som att det finns mycket mer att hämta där om vi ser tidsrymden ≈1900 -> 1950.
Oavsett tror jag du kommer att ha mycket kul av att grotta ner dig på det här sättet, lite avis är jag nog allt :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tudor känns lite udda iom kopplingen till Rolex kan jag tycka. Som nämndes ovan är Longines mycket intressant. Allt beror väl på hur stort tidspann och vilken typ av ur du finner intressanta. Movado, Gallet, Breitling har alla trevligt arv när det kommer till tidiga kronografer.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Tudor känns lite udda iom kopplingen till Rolex kan jag tycka. Som nämndes ovan är Longines mycket intressant. Allt beror väl på hur stort tidspann och vilken typ av ur du finner intressanta. Movado, Gallet, Breitling har alla trevligt arv när det kommer till tidiga kronografer.
Tudor lockade eftersom det finns så pass lite om dem jämfört med tex Longines, vilket dock kan vara ett problem när jag behöver referenser.
Deras design kan också jämföras med storebror Rolex.

Ska absolut överväga Longines, de har många modeller som skulle vara spännande att analysera.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tudor lockade eftersom det finns så pass lite om dem jämfört med tex Longines, vilket dock kan vara ett problem när jag behöver referenser.
Deras design kan också jämföras med storebror Rolex.

Ska absolut överväga Longines, de har många modeller som skulle vara spännande att analysera.
Visst, men förutom att vara budgetalternativet är det väl typ bara två tavlor som utmärkt Tudor? Flingan och monte carlo? Eller vad tänkte du på?
 

Bjudko

Cartier
Tudor, design från Rolex mestadels? Iaf förr i tiden. Jag skulle isf valt Omega, finns många olika designer då de funnits ett tag. Kanske spana lite närmare på Art deco-eran?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Tycker de mest varit ett lite tråkigare alternativ med liknande design och standardverk och därmed inte finns mycket att nörda in på. Inga egna innovationer osv.
Skulle kunna skriva hela uppsatsen om Monte Carlon så håller inte riktigt med om att det inte finns så mycket att nörda in på ;) men jag förstår vad du menar.
Också ett alternativ :) Som det ser ut nu står det mellan Longines, Tudor och Omega.
Heuer och Zenith skulle jag vilja läsa mer om. Fast de kanske hade sin storhetstid senare?
Ja, Heuer skulle vara väldigt intressant att gräva djupare i, det får bli nästa uppsats :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skulle kunna skriva hela uppsatsen om Monte Carlon så håller inte riktigt med om att det inte finns så mycket att nörda in på ;) men jag förstår vad du menar.
Hehe, vad skulle du skriva då? Rolex budgetavdelning ville hänga på 70-talståget och slängde in en tidstypisk tavla i en uppumpad daytonaboett? Där är väl den stategiska planen intressantast.
 

Tärnan

Cartier
Som lekman jag är; Är det inte så att om man backar ett steg och tittar på låt säg ca 100 år tillbaks i tiden så är det något jag slås över är hur de olika tillverkarna har olika storhetsperioder? Det är något jag fascineras av, dvs hur ena stunden ett välrenommerat märke är för att 20 år senare vara mer eller mindre bortglömt. Detta gäller inte bara urtillverkare utan även massa andra branscher. När det gäller ur så finns det väl milstolpar som kanske gör ett märke? Ex. speedmastern och månfärden. Så det vore något som jag vore intresserad av att veta mer om, dvs hur vissa milstolpar påverkar en urtillverkare och även dess konkurrenter och utvecklingen generellt för ur. Det behöver inte bara höra ihop med tekniska framsteg/innovationer utan även lyckosam marknadsföring. Även de facto att ur och fordon alltid haft en gemensam nämnare och följt varandra i utvecklingen.
 

Ariseb

Breitling
Det går inte att ha en mer generell angreppsvinkel istället för att fokusera på enbart ett klockmärke? Tänker att på 100 år har väldigt mycket hänt och det vdärför ore intressant att se hur omvärldsklimatet satt sin prägel på klockdesign? Tänker hur t ex 1a och 2a världskriget samt den efterföljande tiden påverkat armbandsurens utformning?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Det går inte att ha en mer generell angreppsvinkel istället för att fokusera på enbart ett klockmärke? Tänker att på 100 år har väldigt mycket hänt och det vdärför ore intressant att se hur omvärldsklimatet satt sin prägel på klockdesign? Tänker hur t ex 1a och 2a världskriget samt den efterföljande tiden påverkat armbandsurens utformning?
Detta var exakt vad jag ursprungligen tänkt skriva om, men det kunde bli för stort område med tanke på den enorma mängden olika märken. En idé jag hade då var att fokusera på schweiziska armbandsur, men även det kändes väldigt stort, därför funderade jag på att fokusera på ett märke.

Helst vill jag ha en generell angreppsvinkel och ska diskutera med min handledare om vad som blir bäst för uppsatsen.

Jag har skrivit en uppsats på 1960-talets skandinaviska sittmöbler och där analyserat omvärldens påverkan på dess formgiving. Denna uppsats fick avgränsas rätt rejält från möbler under 1960-talet till skandinaviska sittmöbler under 1960-talet, även efter nedskärningen så var det svårt att få plats med allt.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Detta var exakt vad jag ursprungligen tänkt skriva om, men det kunde bli för stort område med tanke på den enorma mängden olika märken. En idé jag hade då var att fokusera på schweiziska armbandsur, men även det kändes väldigt stort, därför funderade jag på att fokusera på ett märke.

Helst vill jag ha en generell angreppsvinkel och ska diskutera med min handledare om vad som blir bäst för uppsatsen.

Jag har skrivit en uppsats på 1960-talets skandinaviska sittmöbler och där analyserat omvärldens påverkan på dess formgiving. Denna uppsats fick avgränsas rätt rejält från möbler under 1960-talet till skandinaviska sittmöbler under 1960-talet, även efter nedskärningen så var det svårt att få plats med allt.
Omega känns intressant med tanke på tidsepoken du är intresserad av.
 
Topp