• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att göra oss ännu mer nördiga

Jag skulle tagit fram lite olika märken som är intressanta och letat efter vad det finns för info först, sen valt. Tudor är imo inte alls rätt märke om man ska gå i ett designperspektiv, finns nog inte så mycket info och boetter och liknande (i alla fall förr) var väl Rolex. Ska du ta Tudor kan du lika gärna hoppa på Rolex direkt istället och i så fall ha en del av uppsatsen om Tudor.

Jag finner det mer intressant av början av armbandsuret - hur olika märken menar att de var det första och hur det kom att gå från fickur > damarmbandsur > skyttegravsur > dagens ur. Samt hur det har påverkat dagens samhälle med ständig tidsmätning jämfört med hur det var innan klockan fanns med alla. (kanske lite off topic med tanke på designaspekten)
 
Ska du kolla design, mitten av 1900-talet och klockor - då får det bli en av de stora aktörerna. Longines är som många nämner häftigt, Omega och Rolex såklart. Heuer är också intressanta med designarv som index på glasringen osv.
 

6r15c

Omega
Sen finns det lite annorlunda val som inte alla känner till. Tillskillnad av de vanliga märkena som näms och där undersöks ju hela tiden ändå av gemene man.

Tänker på indiska marknaden HTM eller kinesiska som staten satteigång just ca 1955. Där kan man få till en intressant vinkling om design. Vi är ju trotts allt i minoritet med vårt navelskådande. Och flertalet (läs asiater) tycker om drakar som motiv på sina fina ur. Hur skall de eller kommer de att påverka designen framöver.

Du har även ett gäng ryska klockmärken dessutom. Och för den delen amerikanska. Eller de japanska klockmärkena som tex slogs och konkurrerande med Seiko och norpade en del av deras anställda..

Att titta som alla andra på samma lilla marknad kan jag känna vara lite fantasilöst och som ett bekvämt val.
Så det jag skulle vilja se mer av är något ANNAT än genomanalyserade Switzerland.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Heuer var i mitten på 90-talet framstående vad gäller utveckling av tidtagare inom racing som sedan applicerades i armbandsur osv osv.. gillar man motorsport osv så är det väl inte så mycket att fundera på :)

Omega är intressanta av den anledningen att de tog fram mycket klockor med en hel del olika formspråk och en hel del udda modeller om man kliver in på 60 och början på 70 och däribland ploprof men också alla de olika varianterna av Speedmasters osv med professional, flightmaster m.m..

Så någon av dessa skulle jag nog välja. Finns mycket information och mycket bra bilder att tillgå. Rolex känns inte så jäkla roligt to be honest..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Heuer var i mitten på 90-talet framstående vad gäller utveckling av tidtagare inom racing som sedan applicerades i armbandsur osv osv.. gillar man motorsport osv så är det väl inte så mycket att fundera på :)

Omega är intressanta av den anledningen att de tog fram mycket klockor med en hel del olika formspråk och en hel del udda modeller om man kliver in på 60 och början på 70 och däribland ploprof men också alla de olika varianterna av Speedmasters osv med professional, flightmaster m.m..

Så någon av dessa skulle jag nog välja. Finns mycket information och mycket bra bilder att tillgå. Rolex känns inte så jäkla roligt to be honest..
Finns ju även intressanta sidospår hos rolex om man skippar de sportigare modellerna.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Just nu lutar det mest åt hur de Schweiziska armbandsurens formgivning påverkats av omvärlden mellan 1940-talet och 1990-talet.
Anledningen till detta är att jag senare hoppas kunna fortsätta och utforska hela 1900-talet och gå djupare på varje decennium.

Kommer förhoppningsvis att meddela det slutgiltiga ämnet nästa helg.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Nu är ämnet fastställt och uppsatsen påbörjad. Den kommer vara skriven på engelska och publiceras här när den är färdig till sommaren.

Wearing a piece of history:
The characteristics of a wrist watch from the 1940's.

Titeln kan komma att ändras något men ämnet är alltså att undersöka hur produktionen av armbandsur under 1940-talet såg ut och vad som påverkade olika aspekter av formgivningen. Material, storlek, färg och visare är bara några av de saker som kommer undersöka. Med hjälp av bland annat semiotiken ska jag alltså avkoda och analysera varje aspekt av 1940-talets Schweiziska armbandsur.

Förhoppningsvis kan vi genom denna undersökning lättare avgöra när en klocka är original eller ej när vi stöter på mindre vanliga modeller.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Nu är ämnet fastställt och uppsatsen påbörjad. Den kommer vara skriven på engelska och publiceras här när den är färdig till sommaren.

Wearing a piece of history:
The characteristics of a wrist watch from the 1940's.

Titeln kan komma att ändras något men ämnet är alltså att undersöka hur produktionen av armbandsur under 1940-talet såg ut och vad som påverkade olika aspekter av formgivningen. Material, storlek, färg och visare är bara några av de saker som kommer undersöka. Med hjälp av bland annat semiotiken ska jag alltså avkoda och analysera varje aspekt av 1940-talets Schweiziska armbandsur.

Förhoppningsvis kan vi genom denna undersökning lättare avgöra när en klocka är original eller ej när vi stöter på mindre vanliga modeller.
Låter riktigt spännande och ser framemot trevlig läsning. Dräm till med en subgruppsanalys av ditt favoritmärke så är du i hamn. Finns oerhört stor kunskap både här på forumet men också internationellt som du säkerligen kan få ta del av om du lägger upp det snyggt.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Låter riktigt spännande och ser framemot trevlig läsning. Dräm till med en subgruppsanalys av ditt favoritmärke så är du i hamn. Finns oerhört stor kunskap både här på forumet men också internationellt som du säkerligen kan få ta del av om du lägger upp det snyggt.
Tackar! Ja det kommer nog att finnas med någon form av subgruppsanalys också :) KS och andra forum kommer att vara en mycket viktig källa för bland annat be om fotografier och annat referensmaterial.
 
Topp