• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att hitta ny dator!

WBergdahl

Panerai
Tjenare vänner!

Jag sitter i dagsläget och surfar på en gammal (typ 4år) bärbar dator från Toshiba och känner att den är nära att behöva skrotas...
Vad jag inte vet är vad man bör köpa för dator i dagens läge, och därför vänder jag mig till er :)

De krav jag har på datorn är att den ska klara allt man kan tänkas använda den till, inte nödvändigtvis spela några krävande spel på hösta upplösningen eller liknande!
Budget ligger på 10k, skärm runt 13,3", inte för tung och bra batteritid.

Hoppas att någon av er kan hjälpa mig...

Har kollat på datorn nedan, men den verkar vara lite i det klenaste laget...
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-ux305fa-fc076h/215781.8907/
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Tjenare vänner!

Jag sitter i dagsläget och surfar på en gammal (typ 4år) bärbar dator från Toshiba och känner att den är nära att behöva skrotas...
Vad jag inte vet är vad man bör köpa för dator i dagens läge, och därför vänder jag mig till er :)

De krav jag har på datorn är att den ska klara allt man kan tänkas använda den till, inte nödvändigtvis spela några krävande spel på hösta upplösningen eller liknande!
Budget ligger på 10k, skärm runt 13,3", inte för tung och bra batteritid.

Hoppas att någon av er kan hjälpa mig...

Har kollat på datorn nedan, men den verkar vara lite i det klenaste laget...
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-ux305fa-fc076h/215781.8907/
MAC! Kolla OT-Torget någonstans på detta forum, diskussion kanske? Om jag inte minns fel hade @JakobZ en till salu för en bra peng. Helt klart bästa datorn jag ägt.

Edit, du kanske inte är intresserad av beg. Men en ny Air 13" kostar väl runt 10? Jag har Pro dock, så ingen erfarenhet av Air mer än att min flickvän har en..

Edit 2.. http://www.apple.com/se/macbook-air/
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
MAC! Kolla OT-Torget någonstans på detta forum, diskussion kanske? Om jag inte minns fel hade @JakobZ en till salu för en bra peng. Helt klart bästa datorn jag ägt.

Edit, du kanske inte är intresserad av beg. Men en ny Air 13" kostar väl runt 10? Jag har Pro dock, så ingen erfarenhet av Air mer än att min flickvän har en..

Nope, har inte haft någon till salu. Däremot instämmer jag i att köra på Mac. Har en Air med lite extra ram som jag använt timmar dagligen i två år och är exakt lika snabb som första dagen.
 

Randel

Cartier
Var väl @Guskleto som hade MacBook Air till salu (fast det kanske var längesedan...)? Även jag stämmer in i kören: Köp Mac om du ville leva bekymmerslöst. Jag började min Apple-bana för 6 år sedan eller något sådant och skulle aldrig i mitt liv köpa en PC (fast jag får dras med otaliga sådana via jobbet). Just nu har jag en MacBook Pro 13" Retina jag köpte för drygt ett år sedan, innan dess har jag haft "vanliga" MacBook Pro och innan dess en vit MacBook. Jag har valt bort Air p.g.a. bättre prestanda på Pro och för att jag inte behöver den låga vikten. Hade jag bytt idag hade det blivit en likadan som jag har idag (med de spexar som råder idag, alltså).
 

Edin

Panerai
stämmer även jag in i kören och röstar för en Mac. Kör själv på en Air som är närmare tre år än två och den går som ny fortfarande. Batteriet är bra fortfarande men man får inte ut en dags "pluggande" på skolan längre. Sen är den TYST! Hatar folk som sitter med visslande PCs på skolan...
 

Calfen

Panerai
Min Mac Pro är fem år nu fortfarande going strong dock används den inte speciellt mycket! Så med dina krav skulle jag rek en Mac!

Har dock också en Asus Rog som jag spelar på kan verkligen rek den också men den används uteslutande för spel!
 

Edin

Panerai
Jag skulle personligen valt en Air. Nya Macbook känns riktigt trevlig på måtten och det nya tgt-bordet men jag har dock bara testat den i fem minuter i affären så det ger ju inte mycket. Ska du nu plugga lär du ju bära med dig den en hel del så då är låg vikt alltid trevligt. :)
 

Calfen

Panerai
Hur funkar det att lira på den och vad spelar du?

Hittills förvånansvärt bra! Det går ej att jämföra med en stationär speciellt på lång sikt men enligt mig är datorn i standard med alienwares bärbara. Har fak inte haft något problem alls vilket jag alltid räknar med på en PC men som skrivet har enbart använt den för spel så kanske använt Explorer två gånger på den. Felet med bärbara enligt mig är ofta kylningen men pga av de stora fläktarna på baksidan slipper min Rog det! Dock kostade den runt 15 tkr
 

kalufsen

Panerai
Hittills förvånansvärt bra! Det går ej att jämföra med en stationär speciellt på lång sikt men enligt mig är datorn i standard med alienwares bärbara. Har fak inte haft något problem alls vilket jag alltid räknar med på en PC men som skrivet har enbart använt den för spel så kanske använt Explorer två gånger på den. Felet med bärbara enligt mig är ofta kylningen men pga av de stora fläktarna på baksidan slipper min Rog det! Dock kostade den runt 15 tkr
Alright, stadig prislapp för en bärbar för spel, har du testat lira på mac/imac?
 

Calfen

Panerai
Alright, stadig prislapp för en bärbar för spel, har du testat lira på mac/imac?

Jag botcampa min Mac när jag köpte den och tyckte det funkade ok, små saker som störde lite här och där men som säkert går att lösa men körde mycket SC2 på den och det funkade galant efter lite ändringar på tangentbordet.
 

Bjudko

Cartier
Köp för f*n inte Mac. Det är sämre hårdvara för pengarna. De som köper Mac köper design och livsstil, inte för att kunna göra saker. Du kanske är en sådan?
 

kalufsen

Panerai
Jag spelar knappt längre men om jag gör blir det typ bara lol och det känns som att antingen en mac eller förhoppningsvis (om den släpps ihöst) nya imacen på 21.5 borde klara det, finns ju dessutom en client endast för mac, hur sugen som helst att byta från pc till mac
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Macbook Pro eller Air?
Jag har PRO, så skulle aldrig gå "ner" till air eller vad man ska säga. Men PRO är ju också lite dyrare och din budget på 10 000 kan man bara klämma in en begagnad PRO i, vilket känns tråkigt, att köpa begagnad dator dvs. Air ryms både 13 och 15" inom budget om du snålar, sen om du ska ha större minne osv så får du lägga till lite. På PRO får du även retinaskärm vilket inte air har (rätta mig om jag har fel, någon?), lite roligare att titta film på PRO dvs (retina).
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Och alla påståenden om att air är så mycket lättare och smidigare är sånt jävla bullshit så tänkt inte på det. Den blir lite smalare framtill när den är ihopfälld och väger typ 3 gram mindre om jag inte missminner mig.
 

Sond

Patek
Säger som de flesta andra. Köp Mac! Jag hade kört PC sedan det kom ut bärbara. De blev alltid sega efter ett tag och batteriet tappade kraft förvånansvärt fort. Jag köpte en MacBook Air för tre år sedan och den är som ny. Batteriet märks ingen skillnad på. Prestandas som när den var ny. Gav bort den till hustrun i höstats och köpte en ny Air den fungerar också prickfritt. Dottern fick en Pro i studentpresent. Och visst är den snabbare, men inget jag behöver. Pro är ju svårt att få in i din budget så köp en Air som är lättare och billigare. Men försök att få råd med 8 i RAM. Det är väl det som kan vara skillnaden om ett par, tre år tror jag. Med 8 så är du mer framtidssäkrad och datorn blir snabbare.
 

WBergdahl

Panerai
Jag har PRO, så skulle aldrig gå "ner" till air eller vad man ska säga. Men PRO är ju också lite dyrare och din budget på 10 000 kan man bara klämma in en begagnad PRO i, vilket känns tråkigt, att köpa begagnad dator dvs. Air ryms både 13 och 15" inom budget om du snålar, sen om du ska ha större minne osv så får du lägga till lite. På PRO får du även retinaskärm vilket inte air har (rätta mig om jag har fel, någon?), lite roligare att titta film på PRO dvs (retina).
Kan tänka mig att kliva upp i pris om skillnaden är värt det
 

Edin

Panerai
De som finns i lager kan tänkas sjunka några hundra men det är inte mycket. Bästa jag kan säga är att tänk över vad du ska ha datorn till. Jag köpte för ett antal år sedan en MacPro dyrt då jag skulle redigera filmer och sånt men icke. Satt mest och surfade på den med 30" cinema displayen innan den såldes.

Jag är inte insatt i dagens modeller men det bästa är ju att köpa den som är nyast/senast uppdaterad. Sen som någon säger så kanske viktskillnaden på en Air och en Pro är så liten i dag att det inte spelar någon roll. Men air har iaf SSD, men det kanske Pro har idag med?
 
Topp