Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp mig att identifiera min Omega seamaster

Diskussion i 'Vintage' startad av Bojke, 2 januari 2013.

1. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Halloj!

Jag fick plötsligt för mig att identifiera seamastern, något som verkar vara svårare än vad jag först trodde.
    Det enda jag vet om den är att min pappa fick den i 10-årspresent år 1963 och att den enligt min amatörmässiga mätning mäter 35 mm i diameter exklusive kronan. Enligt fadern så kom den på ett svart läderarmband, som förmodligen ligger och skräpar i någon låda.

http://postimage.org/image/fehy1c92r/

Den grönsvarta ringen antar jag är smuts på glaset eller kameran som spelar mig ett spratt. Det syns inte med blotta ögat.
    Jag är medveten om att urtavlan kanske skulle behöva en tvätt.

Detta http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... YHn6FdMMoA
    är det närmsta jag hittat. Den enda skillnaden jag kan se är att den på bilden är automatisk. Kan någon hjälpa mig att hitta ut ur seamasterdjungeln? :eek:

2. Kettil

Kettil Biskop

Djungel är nog rätta ordet. Du får nog öppna klockan och kolla referensnummret på insidan av boettlocket.
    mvh

3. .di

.di Torpare

Från:
    Go:teborg
    jag skulle tipsa på att det är en Omega 286 som sitter bakom locket.. serie nummer borde vara runt 19-20xxxxxx

men annars är det som Kettil säger, info som du behöver finns på insidan av boettlocket.

4. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Den är snygg, övriga petitesser får du svar på om du skruvar av locket. :) Gillar verkligen den där tavlorna med vissa sifferindex...håll den fin och inom familjen är mitt råd!

5. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Tack för svaren!

"Jag får väl helt enkelt ta tjuren vid hornen och antingen gå till en urmakare eller försöka våga öppna den själv, och samtidigt riskera att skada boetten" .....
    Hade jag sagt för fem timmar sedan. Nu har jag i stället köpt en sådan här, tio kronor ska jag väl kunna avvara. :D

http://tinyurl.com/bbkf6kx

6. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Helt rätt!! :D

Upp med bilder också så vi kan njuta tillsammans...

7. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Bang it good!

8. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Den där bollen är bra. Men det går lika bra med en boll av silvertape med klistret utåt.

9. .di

.di Torpare

Från:
    Go:teborg
    om du vill fräscha upp klockan lite så kan du polera upp glaset med Displex eller om du inte får bort alla repor så kan ett glasbyte göra underverk på en klocka som denna. Jag bytte till ett original glas och det lyfte upp klockan. Fast vissa föredrar att det ska vara lite sliten och repigt..

10. Kettil

Kettil Biskop

OT Jag är imponerad!

Hej Bojke

Jag läste precis i presentationstråden att du är 15 år. Jag måste säga att jag är imponerad av dina texter. Du skriver mycket väl. Det verkar lovande att 15-åringar idag kan formulera sig så stringent. Jag misstänker dock att just du gör din svensklärare varm inombords emellanåt! :)

Lycka till med intresset!

mvh

11. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Jag kör nog på originalglaset så länge det går att se urtavlan, sedan så får vi se... ;)

Hallå och tack!

Det är väl lite si och så med svenskan för vissa, men överlag så är svenska ungdomar rätt hyfsade på sitt modersmål. Om man däremot är på en mattelektion så kan man spå en snar undergång för landet. :lol:

12. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Jag tänkte avrunda tråden med att meddela att seamastern tyvärr inte gick att öppna. Om locket blivit för hårt åtskruvad, eller helt enkelt suttit för länge vet jag inte, men det var orubbligt. Jag får vänta till service för att få reda på mer.

Bollen däremot funkade bra, men av någon outgrundlig anledning hade den ett bild på ett troll på en sidan. :lol:

13. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Vad tråkigt att du ick bet på Omegan, inte ovanligt att de sitter som berget och klokt av dig att invänta service. Ha det så kul med trollbollen så länge! :)