Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp mig att tyda detta:

Diskussion i 'Diskussion' startad av Eurenius, 6 februari 2014.

1. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag har haft min Steelfish inne för lite finjustering, men vad betyder siffrorna på lappen?

IMAG1639_1.jpg

2. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Körde gångtest på min JLC i helgen, ska se om jag minns rätt. Antar att de olika raderna är olika positioner. Första kolumnen visar gångavvikelse i sekund/dag, sista kolumnen amplituden. Ju högre desto bättre skick på urverket. Gammal olja ger lite högre friktion och amplituden sjunker. Ser ju inte direkt ut som servicebehov. Vet ej vad mittenkolumnen står för.

Edit: gångavvikelsen skall såklart vara så låg som möjligt, amplituden så hög som möjligt. Nymans urmakare menade att upp till 310 grader är bra.

Danielle och Eurenius gillar detta.
  3. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Hur hög kan amplituden vara?

4. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
  5. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Jag är fortfarande noob, så jag tror jag låter någon annan flika in här. Vet inte om det är skadligt med högre amplitud än 310.

6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Varför frågar du inte den som gjort justeringen?

7. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
  8. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Lappen låg i certifikatet och jag såg den inte förrän nu. Var det en dum fråga från min sida?

9. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Tack för hjälpen! :)

10. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Inte dum fråga, verkade som du själv hade haft den inne för justering och då är ju det naturligaste att fråga de som gjort den.

11. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Dock blir jag lite förbryllad över att den trycktestades till "bara" 10bar!? Borde de inte blåsa på lite mer när den är inne på justering?

Edit: den infon såg jag inte heller förrän senare. Time Promotion borde väl testa den lite hårdare?

12. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Absolut, men urmakaren var inte på plats så jag hämtade bara upp den och såg infon senare.

13. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Är inte den kopplad till klockans frekvens?

Eurenius gillar detta.
  14. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg

Vad jag vet kan en väldigt hög amplitud vara lika dålig som låg amplitud. Amplitud mäter ju svängradien på balanshjulet. För hög amplitud betyder vad jag fattar att hjulet svänger för hårt.

http://people.timezone.com/library/wglossary/wglossary631695568455929104

Bauuer och Eurenius gillar detta.
  15. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Aha, så är det nog. Tack

16. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Den verkar gå riktigt fint nu efter tolv timmar på handleden. Får se hur det ser ut om några dagar.

17. Bauuer

Bauuer Borgare

Om det är likadant som våglära etc så är amplituden "höjden" på svängningarna. I klockans fall gissar jag att det anger hur pass mycket hjulet svänger, det vill säga fjäderns utsträckning sett till motståndet. Frekvensen är hur ofta den amplitud uppnås. I klockans fall hur många slag per sekund som uret slår. Således är amplitud och frekvens kopplade till varann men inte riktigt samma sak. Därmed borde det finnas en amplitud beroende på fjädern och olika klockor har olika sweetspots gällande amplitud. Rolex har vad jag vet en förhållandevis kraftig balansfjäder och således borde amplituden vara högre.
    Jag gissar att det är så, bara försökt applicera lära i en annan kontext, någon som är mer insatt i urverk får gärna förtydliga :)

Eurenius och Spencer gillar detta.
  18. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Du har säkert rätt :). Min expertis är boetter, länkar och tavlor på ett fåtal vintagerolex.

Scaramanga, Eurenius och Bauuer gillar detta.
  19. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Eurenius Rate är gångavvikelsen, de första 5 är olika positioner den testats i och den 6:e märkt X är medelvärdet, din klocka borde gå +2 sekunder per dygn.

Eurenius gillar detta.
  20. Eurenius
    Trådstartare

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Tack så mycket! Håller den sig där får man vara nöjd:)

Mårtenssons ur Brookfield