Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp mig att välja band!

Diskussion i 'Vintage' startad av Klasvegas, 8 juli 2016.

1. Klasvegas
    Trådstartare

Klasvegas Torpare

Från:
    Stockholm / Falun
    Hej!

Sen en tid tillbaka så sitter det en Omega Genève ref 136.041 (1970) på min handled, och jag är väldigt nöjd med klockan hittills! :) När jag la upp mitt inlägg i "Den stora Paketöppningstråden" så fick jag mycket fina gratulationer, men ett särskilt stack ut som jag har tänkt på en tid, @essGunnar skrev "Iskall Basic klocka som kan bli så många olika med olika band. Kanonval." Och det är just det som är det enda jag är lite missnöjd med. Det nuvarande armbandet.

Då det här är en helt ny värld för mig så har jag egentligen ingen aning om hur det funkar med band. Ska man satsa på att köpa något original från omega? Eller är det bara en onödig kostnad då det faktiskt inte blir originalet till klockan? Vad ska man mer tänka på?

Jag bifogar en bild på klockan, och sen hoppas jag på fina tips på band! Jag är ganska referenslös så det är bara att ösa på med tips!

/K

IMG_4827.JPG

2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Håller med essGunnar, de flesta banden passar ditt ur. Då du har en ljus tavla funderar tex även färglada band och ljusbruna. Även mesh skulle kunna funka om man gillar det. Så helt ärligt tycker jag du skall fundera på om det är något band du tyck varit snyggt? Jag hade inte valt ett Omega-band om man inte hittade ett riktigt billigt, det blir som du säger inte helt rätt ändå. Satsa på att hitta ett eller flera kul band istället.

eriksson850 och Klasvegas gillar detta.
  3. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    Knalla in hos en urmakare, i närheten där du bor, som säljer Hirsch band. Kostar lite mer än Tradera band men du kan kolla direkt vilket som passar i färg o form. Dessutom får du snabb hjälp med att sätta på bandet.
    Snygg klocka dessutom! :)

Klasvegas gillar detta.
  4. Klasvegas
    Trådstartare

Klasvegas Torpare

Från:
    Stockholm / Falun
    Det låter ju väldigt smidigt - Och bara vid en första googling ser jag ju att utbudet är enormt! :) Är det kutym att man får hjälp att byta bandet vid köp eller skruvar urmakarna lite på sig när man ber om en sådan tjänst?

/K

5. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    Självklart att de gör det, du behöver inte ens fråga. Bara du betalar bandet ;)
    Byter stift också om det behövs.

6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Fast dem flesta nya hirsch brukar väl vara ganska tjockt stoppade?
    Jag skulle ha letat efter ett ostoppat eller iaf med väldigt tunn stoppning. Ett tjockt band på en äldre lite mindre klocka ser ofta klumpigt och fel ut. Skulle även avråda från att köpa ett krokodil/ödla etc. präglat band.

Strindberg gillar detta.
  7. tobb3

tobb3 Bonde

Från:
    Stockholm
    Senast ändrad: 8 juli 2016
    Klasvegas gillar detta.
  8. Lunkan30

Lunkan30 Bonde

Från:
    Göteborg
    Har själv en vintage Omega klätt i mocka. Kan verkligen rekommendera!

Klasvegas gillar detta.
  9. Klasvegas
    Trådstartare

Klasvegas Torpare

Från:
    Stockholm / Falun
    Riktigt snyggt! Men hur står sig mocka med tiden? Tänker på fläckar o dylikt?

Finns det någon urhandlare här i Stockholm som kan tänkas ha liknande hemma?

10. Klasvegas
    Trådstartare

Klasvegas Torpare

Från:
    Stockholm / Falun
    Skulle gärna vilja se bild! ;)

11. Snaxxet

Snaxxet Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag tycker att struts band är grymt snygga bara som tips :)

eriksson850 gillar detta.
  12. Lunkan30

Lunkan30 Bonde

Från:
    Göteborg
    Kanske inte den bästa av bilder ;)
    image.jpeg

Klasvegas och Macklin gillar detta.