• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att välja band!

Klasvegas

Omega
Hej!

Sen en tid tillbaka så sitter det en Omega Genève ref 136.041 (1970) på min handled, och jag är väldigt nöjd med klockan hittills! :) När jag la upp mitt inlägg i "Den stora Paketöppningstråden" så fick jag mycket fina gratulationer, men ett särskilt stack ut som jag har tänkt på en tid, @essGunnar skrev "Iskall Basic klocka som kan bli så många olika med olika band. Kanonval." Och det är just det som är det enda jag är lite missnöjd med. Det nuvarande armbandet.

Då det här är en helt ny värld för mig så har jag egentligen ingen aning om hur det funkar med band. Ska man satsa på att köpa något original från omega? Eller är det bara en onödig kostnad då det faktiskt inte blir originalet till klockan? Vad ska man mer tänka på?

Jag bifogar en bild på klockan, och sen hoppas jag på fina tips på band! Jag är ganska referenslös så det är bara att ösa på med tips!

/K

IMG_4827.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Sen en tid tillbaka så sitter det en Omega Genève ref 136.041 (1970) på min handled, och jag är väldigt nöjd med klockan hittills! :) När jag la upp mitt inlägg i "Den stora Paketöppningstråden" så fick jag mycket fina gratulationer, men ett särskilt stack ut som jag har tänkt på en tid, @essGunnar skrev "Iskall Basic klocka som kan bli så många olika med olika band. Kanonval." Och det är just det som är det enda jag är lite missnöjd med. Det nuvarande armbandet.

Då det här är en helt ny värld för mig så har jag egentligen ingen aning om hur det funkar med band. Ska man satsa på att köpa något original från omega? Eller är det bara en onödig kostnad då det faktiskt inte blir originalet till klockan? Vad ska man mer tänka på?

Jag bifogar en bild på klockan, och sen hoppas jag på fina tips på band! Jag är ganska referenslös så det är bara att ösa på med tips!

/K

IMG_4827.JPG
Håller med essGunnar, de flesta banden passar ditt ur. Då du har en ljus tavla funderar tex även färglada band och ljusbruna. Även mesh skulle kunna funka om man gillar det. Så helt ärligt tycker jag du skall fundera på om det är något band du tyck varit snyggt? Jag hade inte valt ett Omega-band om man inte hittade ett riktigt billigt, det blir som du säger inte helt rätt ändå. Satsa på att hitta ett eller flera kul band istället.
 

BoEtt

Rolex
Knalla in hos en urmakare, i närheten där du bor, som säljer Hirsch band. Kostar lite mer än Tradera band men du kan kolla direkt vilket som passar i färg o form. Dessutom får du snabb hjälp med att sätta på bandet.
Snygg klocka dessutom! :)
 

Klasvegas

Omega
Knalla in hos en urmakare, i närheten där du bor, som säljer Hirsch band. Kostar lite mer än Tradera band men du kan kolla direkt vilket som passar i färg o form. Dessutom får du snabb hjälp med att sätta på bandet.
Snygg klocka dessutom! :)

Det låter ju väldigt smidigt - Och bara vid en första googling ser jag ju att utbudet är enormt! :) Är det kutym att man får hjälp att byta bandet vid köp eller skruvar urmakarna lite på sig när man ber om en sådan tjänst?

/K
 

BoEtt

Rolex
Självklart att de gör det, du behöver inte ens fråga. Bara du betalar bandet ;)
Byter stift också om det behövs.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Knalla in hos en urmakare, i närheten där du bor, som säljer Hirsch band. Kostar lite mer än Tradera band men du kan kolla direkt vilket som passar i färg o form. Dessutom får du snabb hjälp med att sätta på bandet.
Snygg klocka dessutom! :)
Fast dem flesta nya hirsch brukar väl vara ganska tjockt stoppade?
Jag skulle ha letat efter ett ostoppat eller iaf med väldigt tunn stoppning. Ett tjockt band på en äldre lite mindre klocka ser ofta klumpigt och fel ut. Skulle även avråda från att köpa ett krokodil/ödla etc. präglat band.
 

tobb3

Omega
Senast ändrad:

Klasvegas

Omega

Riktigt snyggt! Men hur står sig mocka med tiden? Tänker på fläckar o dylikt?

Finns det någon urhandlare här i Stockholm som kan tänkas ha liknande hemma?
 
Topp