• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig få ihop de sista läderprylarna

Tunan

Omega
Hej.

Har för avsikt att börja göra lite straps , framför allt till panerai.
Tanken är att de ska likna originalen i utseendet men med en personlig influens utan att vara några kopior.

Jag har under någon månads tid samlat på mig div läderverktyg och materiel. Dock saknar jag några prylar som jag behöver. Kanske någon kan vara vänlig att tipsa om var man får tag i dessa.

1. Håltagare , oval och rektangulär av samma typ och storlek som används på pam original.

2. Bra lättflytande kontaktlim som man kan stryka på med pensel.

3. Håltagare för tråden , finns flera olika mellanrum och raka samt sneda , svårt att veta vad man skall ha då man aldrig hållt på med detta. Hade tänkt mig något i stil med bilderna vad det gäller tråden om det kan hjälpa som referens.

4.Den färgen eller materialet som man stryker på kanterna som ger en "gummiaktig" känsla
PaneraiAssolutamenteStrapXL-3.jpg



bruno-rossastro1.jpg
 

rogart-63

Patek
Har för mig det ska finnas nån tråd om det .Men som vanligt hittar man den inte . Bivax till kanterna tror jag man kan använda .Denna kanske hjälper lite .https://klocksnack.se/threads/unboxing-stor-låda.13179/.Håltagare köpte jag härifrån .Tog lång tid men funkade bra.Finns massa olika kvaliteter .http://www.ebay.com/itm/171264788018?_trksid=p2055119.m1438.l2649&var=470356929550&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT .När man syr sedan blir stygnen lite snedda . Smaksak .Som på din nedersta bild .Kanske skulle låna ut järnet till dig om du vill .Så du får testa själv .Skicka ett Pm
 

Tunan

Omega
Hej igen :)

Märkte att jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg, får be om ursäkt för detta.
Jag har tidigare handlat en hel del prylar både från ebay och http://www.slojd-detaljer.se.

jag förtydligar :)

1.Jag har en håltagare som jag köpt vilken jag kan göra de flesta runda hålen med, så det är grönt. sen har jag tittat på div slöjdsidor i Sverige och på ebay men hittar inga ovala och rektangulära i den storlek som jag söker , ofta är de som finns för stora.
Det andra problemet är att jag inte exakt vet hur stora de bör vara, 1.5-3mm på ovala och 2-4mm på det rektangulära eller vad är det som panerai kör på sina original ? Sen det man hittar är ofta ett set med flera olika, jag behöver bara en av varje.

2. Lim har jag naturligtvis också hittat en del , inte så svårt att hitta kontaktlim :) det jag menade var mer om det fanns något beprövat av den typ som jag söker som någon kunde rekommendera ?

3.Nu till det här med gafflarna :) hittar jag också en jädra massa olika men frågan var mer vilka brukar man använda tänker då främst på avståndet mellan piggarna ? 2mm 3mm eller 4mm ? kör man vinklat eller raka ? behöver man alla storlekar dvs 1-6 eller räcker det exempelvis med en 4 ?

4. det jag tänker på som man har på kanterna kan jag inte beskriva så bra eftersom att jag inte vet vad det heter men det är inte någon olja, fett eller vanlig färg utan det är något annat , bifogar en bild så kanske det blir tydligt.

Tack rogart-63 för tipset ska kolla lite mer på den danska sidan ikväll kanske finns en del där :)
jag avvaktar med att låna järnet får se om jag hittar några , men får tacka så hjärtligt för erbjudandet.

leather-watch-strap-black-orion-0202.jpg
 

Tunan

Omega
åter igen så kanske man var otydlig ;) och nej jag är inte korkad , jag vet hur man googlar och jag har läst en hel del på detta ämnet.

Det är väl kanske så att för att kunna testa själv hur jag vill jobba så förutsätter det att jag har de verktyg som krävs för att utföra jobbet.

Som man brukar säga , "alla är saliga på sin tro" googlar man så kan man få en mängd förslag på olika produkter men vill man hitta de saker som fungerar bäst utan att prova 10 olika så kan man ju fråga de som håller på och som redan provat 10 olika och där igenom behöver man inte göra det själv där av frågar man på forum .

Men det kan vara så att mina googlingskunskaper är begränsade så "Onelund" du får gärna hjälpa mig och länka till någon hemsida
där det framgår vilka storlekar panerai har på sina hål i sina armband. :)

Nu är i alla fall fråga 2 och 4 lösta. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kanterna brukar man väl ha någon gegga/olja på och sedan gnugga " burnish" kallas det väl, värme är iaf inblandat. Fabriksgjorda skärp och klockarmband brukar ha någon form av gummi. (Enklaste sättet att skilja fabriks- från handgjorda grejer ;). pröva Sandpapper, bivax, lödkolv och bivax igen, gnugga som fan och sen så brukar det duga för mig. Men jag vet att de har geggan/oljan på slöjdaffären på M Samuelsgatan, finns lite olika färger. Jag tänkte testa själv inom kort för att se om det blir bättre än vad jag lyckats med hittills.
 

Tunan

Omega
Gnugg och värmetekniken kommer jag att använda men jag tänkte jag skulle prova lite olika metoder. Har snart fått ihop allt så jag kan köra igång. Saknar bara oval och rektangulär hålslagare av panerai snitt :)
 

rogart-63

Patek
Gnugg och värmetekniken kommer jag att använda men jag tänkte jag skulle prova lite olika metoder. Har snart fått ihop allt så jag kan köra igång. Saknar bara oval och rektangulär hålslagare av panerai snitt :)
Kan du inte bränna hålen? Har sett på tuben att man gör ett litet hål för att sedan värma en syl med gasolbrännare eller har en lödkolv och bränner hålen med. En oval spets passande till en lödkolv borde väl kunna funka. Att fila till en stång i samma form som panarei hålen och montera i lödkolven borde gå.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gnugg och värmetekniken kommer jag att använda men jag tänkte jag skulle prova lite olika metoder. Har snart fått ihop allt så jag kan köra igång. Saknar bara oval och rektangulär hålslagare av panerai snitt :)
Testade läderhärdare, innehåller schellack och ger en ganska klar hård yta efter några strykningar. Man måste dock ha tålamod och vara noggrann så det inte rinner och ger fläckar på resten av bandet
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
nice har du några bilder på starps som du gjort ? , kul att se :)

La ut nåt i en annan tråd och är snart klar med lädernato, innan dess några projekt som jag kanske lägger ut lite senare när jag har lite distans till dem:)

Håller annars, precis som du, på med att samla på mig bra verktyg. Bytte precis ut rakbladskniven (man rengör spisen med) mot en riktig skär- och flingkniv. Sparar ju väldigt mycket tid måste jag säga:)
 

Tunan

Omega
Nu har jag mätt upp hålet på mitt original armband och det mäter 4*2.5

Har köpt en hel del läder från Tärnsjö, tyvärr så köpte jag läder som var 3-5mm tjock vilket jag har insett så här i efterhand att det inte var särskilt bra med tanke på de band som jag vill göra.

Vi har alla olika smak på hur man vill ha sina band och utifrån min personliga smak så gillar jag inte skarven där man viker lädret och för att undvika den så måste man antingen dubbelvika lädret eller vika det och sen lägga ett tunt läder utanpå.

Så antingen får jag göra mig av med det lädret jag har och köpa tunnare eller så får jag göra det tunnare på något vis , någon som har tips på hur man gör ett helt band jämnt tunnare ?

Man får väl ta det på lärkontot :)
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Nu har jag mätt upp hålet på mitt original armband och det mäter 4*2.5

Har köpt en hel del läder från Tärnsjö, tyvärr så köpte jag läder som var 3-5mm tjock vilket jag har insett så här i efterhand att det inte var särskilt bra med tanke på de band som jag vill göra.

Vi har alla olika smak på hur man vill ha sina band och utifrån min personliga smak så gillar jag inte skarven där man viker lädret och för att undvika den så måste man antingen dubbelvika lädret eller vika det och sen lägga ett tunt läder utanpå.

Så antingen får jag göra mig av med det lädret jag har och köpa tunnare eller så får jag göra det tunnare på något vis , någon som har tips på hur man gör ett helt band jämnt tunnare ?

Man får väl ta det på lärkontot :)
Blir nog billigare att köpa nytt. Annars har du den här maskinen för att tunna lädret med.

http://www.tjaderlader.se/prod/SPALTMASKIN-amerikansk_558377/Skarverktyg_74589/SWE/SEK
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fick tips om den här säljaren på ebay, damp ned i lådan efter någon vecka. 1,5 mm känns som en bra tjocklek. Ska testa att färga lite inom kort.

http://www.ebay.co.uk/itm/Natural-V...ck-/370788973138?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Hur är tärnsjö att handla med, hemsidan hjälper ju inte direkt till. Handlar dom bara med hela skinn kan jag tänka mig att gå ihop med andra i stockholmstrakten om intresse finns. Är ute efter bitar i "tan" "congac" eller liknande... typ ljus-mellanbrun
 

Tunan

Omega
håller med dig 1.5 mm är nog en bra tjocklek. Tack för tipset på ebay.

Jag åkte till tärnsjö läderhandel http://butikskartan.se/04191359/Tärnsjö_Läderhandel de säljer spillbitar från garveriet. De har en hel del bitar att välja på , jag köpte 4kg läder i olika färger så som vitt,blodrött, ljusbrunt, mörkbrunt och svart. var billigt också gav ca 250kr för det. Kan rekommendera ett besök där , ska nog åka dit igen och leta efter lite tunnare läder.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det låter som ett bra pris, har tyvärr 12,5 mil dit så det får bli när jag har vägarna förbi förutsett att de har spill i lite tunnare skinn
 

Onelund

Rolex
håller med dig 1.5 mm är nog en bra tjocklek. Tack för tipset på ebay.

Jag åkte till tärnsjö läderhandel http://butikskartan.se/04191359/Tärnsjö_Läderhandel de säljer spillbitar från garveriet. De har en hel del bitar att välja på , jag köpte 4kg läder i olika färger så som vitt,blodrött, ljusbrunt, mörkbrunt och svart. var billigt också gav ca 250kr för det. Kan rekommendera ett besök där , ska nog åka dit igen och leta efter lite tunnare läder.



Om du vill kanske vi kan köra lite byteshandel, jag har en del färgat tunnare skinn i alla möjliga kulörer. Skulle dock gära ta lite tjockare, färgprover nedan.

IMG_1645.JPG
 

Tunan

Omega
Ja lite byteshandel vore nice , ska knäppa bild på vad jag har ett erbjuda när jag kommer hem.

återkommer :)
 

Tunan

Omega
Hej här är det läder som jag har :
20140812_195401.jpg
Mörkbrunt ,Ljusbrunt, Blodrött, Svart och Vitt.

Bara att höra av dig om det är något som kan passa. Tyvärr så har jag inte jätte mycket av varje men vi skulle kunna byta lite gran så man har till ett par straps i alla fall :)

Grönt och blått skulle vara kul att få byta till sig :)
 

Onelund

Rolex
Hej här är det läder som jag har :
20140812_195401.jpg
Mörkbrunt ,Ljusbrunt, Blodrött, Svart och Vitt.

Bara att höra av dig om det är något som kan passa. Tyvärr så har jag inte jätte mycket av varje men vi skulle kunna byta lite gran så man har till ett par straps i alla fall :)

Grönt och blått skulle vara kul att få byta till sig :)



Kan ordna lite blått & grönt så du kan göra några straps, skicka ett PM med adress så ordnar jag det efter helgen.
 
Topp