• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig förstå Patek Philippe (tex. Nautilus steel)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förutom deras 'known issue' med 324 verket menar du då? Dom verkar ha problem med datumväxling och flertalet verkar ha haft problem, även Spencer hade problem med sin sprillans nya, dock inte datumproblemet av vad jag kommer ihåg....

http://www.rolexforums.com/showthread.php?p=4127695

https://www.rolexforums.com/~trfcom/showthread.php?t=284212

SÅ även om dom är högst i ligan så verkar flertalet missar slippa igenom deras kvalitetskontroll....

I slutändan så handlar det om prestige, personligen så tror jag inte det är sådan stor kvalitetskillnad på en PP Stålis mot en Rolex Stålis (typ Nautulus VS SUbC), lika lite som att det är kvalitetskilnad mellan en SubC och en PO, man betalar för märket i alla fallen och märkerna tar ut så mycket dom kan, Patek har nog en hel del fler manuella moment men om det är märkbart på slutprodukten för användaren tror jag är svårt att säga...

PP lever nog upp till sitt rykte mer i sina komplicerade klockor...
Jämför äpplen och päron. Rolex gör grova robusta och tjocka verk medan PP gör eleganta klassiska och tunna verk med en finfin finish. Men att PP inte är tillförlitligare än Rolex är säkert sant och det motsätter jag mig inte emot
 

Weberg

Audemars
Hur kan en dansk fåtölj kosta 40 tusen? Det är ju bara en hög med virke! Svaret är design. Och den vill man ta betalt för, precis som många andra varumärken som anser sig erbjuda något unikt. Ibland använder sig företag av kända formgivare (ex. sängtillverkaren Carpe idem & Lars Wallin) för att dra upp försäljningen och även om han säkert är dyr så kan man bara fantisera om vad kända formgivare i Italien eller Schweiz kostar. Man bör också betänka att "vanliga dödliga" inte är deras primära målgrupp, tvärtom är det folk som kan köpa en sån där dinka på kafferasten utan att ens titta på priset.

En halvtaskig jämförelse är en av mina grannar: han är pank som en kyrkråtta men älskar premiumbilar. Men eftersom han har dåligt med stålar måste han köpa dem (rejält) begagnade och är sedan vansinnig över att de är så dyra att serva och att laga. Jag försöker då förklara för honom att den där BMW:n han åker runt i kostade en halv miljon som ny, och den tilltänkta målgruppen har så pass gott om pengar att de inte bryr sig om servicekostnader. De lämnar in bilen, betalar fakturan och tänker inte mer på det.
Tycker ändå det är en bra fråga att ställa eftersom jag själv kan irritera mig över detta fenomen ibland och behöver påminnas om varför och hur jag konsumerar. Sen kan man ju alltid diskutera skillnaderna mellan upplevd kvalitet och faktiskt kvalitet, men det blir nog i ett annat inlägg... ;)
 

plexan

Cartier
Bra att detta togs upp, har funderat mycket på det här ett tag :)
Kollade även på en PP 5127 irl nu i helgen, visst fin klocka inget snack om saken! men absolut ingen wow känsla direkt och när jag ser prislappen på över 200.000 blir jag lite fundersam...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det är inte bara PP som kan ha lite problem. Även Rolex har haft problem med sina urverk att få inom Cosc. Problemet med PPs 324c är datumet som på något sätt fastnar på sniskan. Justeras lätt hos AD, men skickas till Schweiz för utförliga tester som tar flera veckor.

Jo, men Rolex är ju inte Pateks liga, dom gjör ju miljoner dinkor per år, Patek bara en bråkdel men låter ändå en så simpel sak som problem med datumväxling passera?

Jag jobbar med produktutveckling och med en 'known issue' tar man helt enkelt en kalkulerad risk, man väger kostnaden till att åtgärda problemet mot att fixa ev problem som uppstår i efterhand, dock så har jag inte hört om några 'know issues' hos Rolex...

Men om man verkligen ska vara 'High End' så ska sådant inte få passera, dom borde åtgärda problemet 'full stop' inte lösa bara lösa dom efterhand , även om det innebär att stora förändring i verket eller vad det nu kan vara...

För dom allra flesta så är det nog otänkbart att en firma som PP inte skulle kunna lösa en datumväxling...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Förutom deras 'known issue' med 324 verket menar du då? Dom verkar ha problem med datumväxling och flertalet verkar ha haft problem, även Spencer hade problem med sin sprillans nya, dock inte datumproblemet av vad jag kommer ihåg....

http://www.rolexforums.com/showthread.php?p=4127695

https://www.rolexforums.com/~trfcom/showthread.php?t=284212

SÅ även om dom är högst i ligan så verkar flertalet missar slippa igenom deras kvalitetskontroll....

I slutändan så handlar det om prestige, personligen så tror jag inte det är sådan stor kvalitetskillnad på en PP Stålis mot en Rolex Stålis (typ Nautulus VS SUbC), lika lite som att det är kvalitetskilnad mellan en SubC och en PO, man betalar för märket i alla fallen och märkerna tar ut så mycket dom kan, Patek har nog en hel del fler manuella moment men om det är märkbart på slutprodukten för användaren tror jag är svårt att säga...

PP lever nog upp till sitt rykte mer i sina komplicerade klockor...


Hade du vetat var felet var så hade du inte postat det inlägget..
 

Josef B

Bestraffaren
Jo, men Rolex är ju inte Pateks liga, dom gjör ju miljoner dinkor per år, Patek bara en bråkdel men låter ändå en så simpel sak som problem med datumväxling passera?

Jag jobbar med produktutveckling och med en 'known issue' tar man helt enkelt en kalkulerad risk, man väger kostnaden till att åtgärda problemet mot att fixa ev problem som uppstår i efterhand, dock så har jag inte hört om några 'know issues' hos Rolex...

Men om man verkligen ska vara 'High End' så ska sådant inte få passera, dom borde åtgärda problemet 'full stop' inte lösa bara lösa dom efterhand , även om det innebär att stora förändring i verket eller vad det nu kan vara...

För dom allra flesta så är det nog otänkbart att en firma som PP inte skulle kunna lösa en datumväxling...
Precis, själv tror jag inte att PP låter det vara, utan har fullt sjå med att lösa problemet. Skulle ju bara vara larvigt att tro att de skiter i det. Sedan tror jag också att "problemet" förstoras upp eftersom det är just PP.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag tycker att de har utsökt vackra verk, både till bryggornas form/arkitektur och utgörning/dekoration, plus en del fiffiga lösningar (ex gyromax) vilket gör PP bättre än de flesta andra imho... Ett 23-300 är ju en så perfekt enkel och vacker maskin att det värmer gott i hjärteroten... Mätbart - nä... på samma sätt som en flerstjärnig avsmakningsmeny inte har bättre hållbarhet, ger mer mättnad, bättre näringsinnehåll än en meny på ett hak...
...att ha en klocka enbart för att visa tiden rätt - är lika enfaldigt som att inta en måltid enbart för att bli mätt...
 

Whedda

Rolex
Vad är det som gör att priset drar iväg så förbannat jämfört med andra kvalitativa ur?

Listar några funderingar:

1. Innehåller dolda ädelstenar? Förstår inte poängen i så fall, inte troligt.
2. Verket är något special som håller tiden bättre än andra?
3. PP har alltid gjort/sålt uber dyra klockor och folk köper dem fast inga tekniska/kvalitativa skillnader mot övriga kvalitets ur? Alltså man betalar för märke/känslan.

Vad?

Tycker själv att flera modeller är snygga men kan bara inte förstå priset.

Henrik

Jag är ledsen men jag tror att det är naivt att tro att priset på en premiumklocka kan relateras till slitstyrka eller ingående material. Det finns tusen anledningar att de kostar som de gör. Nivån i finish på verk, historik, varumärke, tillgång, efterfrågan, design etc. Att de är bättre är inte samma sak som tåligare eller slitstarkare.
Är en Ferrari tåligare än en Skoda eller Volvo 240?

Rolex bygger fantastiskt välbyggda robusta klockor men här rör det sig om en helt annan massproduktion med långt ifrån samma komplicerade verk och handgjorda moment.

Även designmöbler är en jämförelse. En replika kan tekniskt hålla samma kvalitet i ingående material men är fortfarande en kopia och design/image/tillhörighet spelar enormt stor roll när det rör sig om sådana pengar.

Ädelstenarna i verket är en piss i Mississippi i sammanhanget.

Om man vill ha en klocka som går så bra som möjligt och tål så mycket som möjligt är en G-shock svårslaget. Är man däremot intresserad av mekaniska ur är just dessa två aspekter sällan det som kan motivera högst pris.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Jag tycker att de har utsökt vackra verk, både till bryggornas form/arkitektur och utgörning/dekoration, plus en del fiffiga lösningar (ex gyromax) vilket gör PP bättre än de flesta andra imho... Ett 23-300 är ju en så perfekt enkel och vacker maskin att det värmer gott i hjärteroten... Mätbart - nä... på samma sätt som en flerstjärnig avsmakningsmeny inte har bättre hållbarhet, ger mer mättnad, bättre näringsinnehåll än en meny på ett hak...
...att ha en klocka enbart för att visa tiden rätt - är lika enfaldigt som att inta en måltid enbart för att bli mätt...

Kanske trådens bästa svar om du frågar mig!
uppskattar man inte skillnaden i hantverket mellan en klocka från Omega och en från Patek är det ju ingen som tvingar en till att köpa den sistnämnda.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Jag är ledsen men jag tror att det är naivt att tro att priset på en premiumklocka kan relateras till slitstyrka eller ingående material. Det finns tusen anledningar att de kostar som de gör. Nivån i finish på verk, historik, varumärke, tillgång, efterfrågan, design etc. Att de är bättre är inte samma sak som tåligare eller slitstarkare.
Är en Ferrari tåligare än en Skoda eller Volvo 240?

Rolex bygger fantastiskt välbyggda robusta klockor men här rör det sig om en helt annan massproduktion med långt ifrån samma komplicerade verk och handgjorda moment.

Även designmöbler är en jämförelse. En replika kan tekniskt hålla samma kvalitet i ingående material men är fortfarande en kopia och design/image/tillhörighet spelar enormt stor roll när det rör sig om sådana pengar.

Ädelstenarna i verket är en piss i Mississippi i sammanhanget.

Om man vill ha en klocka som går så bra som möjligt och tål så mycket som möjligt är en G-shock svårslaget. Är man däremot intresserad av mekaniska ur är just dessa två aspekter sällan det som kan motivera högst pris.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Var inte ledsen:)
Och för att återigen förtydliga så har jag inte trott något, bara frågat efter fakta.
Har som sagt fått svar på den tekniska skillnaden, och har även fått förklarat varför PP kostar som den gör.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Många bra svar till vad som förklarar värdet på en exklusiv klocka. Men jag tycker att liknelsen med standard- respektive prestandabilar till viss del haltar. Där handlar det trots allt om en bil som tar dig från A till B snabbare. Det resonemanget håller bara så länge ett komplicerat urverk de facto håller tiden/stötar etc. bättre. Att komplicera för komplicerandets skull är endast produktinveckling och inte fulländad ingenjörskonst.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tycker den här reklamen är rätt bra och passar bra just i den här tråden :
image.jpg
 

SSL

Audemars
Finns mycket som är överprisat här i världen. Det är bara låta de med ordentligt med kosing ha sitt roliga. Jag har varken råd med en PP eller tillträde till hyllan. Njuter av livet ändå på min egna nivå.
 

Whedda

Rolex
Många bra svar till vad som förklarar värdet på en exklusiv klocka. Men jag tycker att liknelsen med standard- respektive prestandabilar till viss del haltar. Där handlar det trots allt om en bil som tar dig från A till B snabbare. Det resonemanget håller bara så länge ett komplicerat urverk de facto håller tiden/stötar etc. bättre. Att komplicera för komplicerandets skull är endast produktinveckling och inte fulländad ingenjörskonst.

Nä jag håller med att det haltar lite. Jag gjorde främst jämförelsen med bilar när det rörde sig om hållbarhet. Därför tycker jag NiklasArvid hade en klockren jämförelse med Avsmakningsmeny. Långt ifrån alla som skulle se fördelarna och än färre som skulle värdera att betala ett premium för det. Handlar om ett intresse där saker som smak och kvalitet blir subjektiva värden.

Samma sak gäller för en exklusiv kostym. En konfektionskostym i Harris Tweed från Oscar Jacobson kommer tveklöst hålla längre än en skräddarsydd kostym i supertunn 100% kashmir. Det gör fortfarande inte OJ kavajen bättre. Kashmir är ett fantastiskt (och dyrt) material men inte speciellt slitstarkt. I en skräddarsydd kostym ligger det närmare 40 timmar bakom och allt är gjort för hand. Håller en handsydd söm bättre än en maskinsydd? Ibland, men precis som när man skall finishera ett verk så finns det vissa sömmar som behöver göras för hand för att bli optimala.
 
På tal om olika jämnförelser så borde väl konst-branschen vara ett bra exempel. Oavsett om det är en dyr eller billig oljemålning, så ger en målningen färg till rummet, precis som en klocka visar tiden. Men om man har en dyr målning så blir det genast mer intressant, speciellt för de som är insatta, men kan fortfarande vara helt anonym för pöbeln. Ungefär samma principer gäller för oss klocknördar.
 

Ricrob

Patek
Det är en vettig frågeställning och som redan sagts så är det rent krasst så att du betalar mycket för ett ur med yttersta kvalitet men i första hand så har tillverkaren lyckats med konststycket att skapa en så stor efterfrågan så att de kan begära ett väldigt högt pris och ändå ha köpare som köar i åratal för att köpa, vilket i sin tur spär på prestigen ytterligare och får fler att gräva djupare i plånboken osv. Många gör det bra, PP gör det jävligt bra. Att de dessutom gör det med i jämförelsevis moderat designspråk tilltalar mig.

Om man sedan tycker det är dyrt, kan man ju alltid dra in på ngn annan utgift! ;)

image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Sedan handlar det väl mycket om sitt exklusiva varumärke. Man sätter högt pris och tillverkar färre, det skall inte vara för var man. "Om du behöver fråga vad de kostar, har du förmodligen inte råd".
Porsche lärde sig en dyr läxa när de släppte sin 924 på åttiotalet med mottot -"alla skall ha råd att köra en Porsche!". Vilket resulterade i att man totalt sänkte sitt varumärke i och med att ingen ville ha en premiumbil som alla kunde köpa. De tog bort det exklusiva ur märket.

Jag tycker Girard Perregaux slogan är bra och tilltalar mig; "Watches for the few". Exklusivt.
 
  • Like
Reactions: Wii
Topp