• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig hitta min Datejust?!

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack! Jag köpte denfrån Zed! Ska bli spännande när den kommer på posten nu! Lovar att lägga upp bil!
Bra val :) Jag hoppas och tror att du kommer bli nöjd. Tröttnar du på klockan längre fram så får du alltid tillbaka pengarna vid en försäljning :) Sen har du alltid möjlighet att byta urtavla om den lusten skulle falla på. Välkommen hit förresten.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Grattis till köpet och välkommen till klocksnack! Glöm inte att posta några bilder här när klockan kommit. :)
 

FruUR

Omega
Här kommer bild :)
Den är jättefin, men däremot så är jubileelänken lite slapp och jag ver precis inne på Krons Ur och bad dem ta bort några räknar, men tydligen gick det bara att ta bort en länk och den sitter fortfarande för löst... :-(
Killen jag köpte från säger att han rekommenderar att skicka länken till en snubbe i Kina för renovering av länken och det skulle kosta 1000kr, men han som jobbade på Krons Ur sa att det inte alls var en bra ide, den kommer släppa och bli lika snabbt efter en tid igen.
Ska jag lämna tillbaka klockan? Vad skulle ni gjort?

IMG_0157.JPG
 

FruUR

Omega
Grattis, den ser jättefin ut!
Går att ta bort fler länkbitar men då blir det permanent.
Ja de förklarade det också på Korns Ur, att man kunde ta den till en smed som kunde "såga bort" extralänkar.. men det skulle väl förlora mkt av värdet som jag säljer den vid ett senare skede?
 

MånsT

Rolex
Det ser snyggt ut, gratulerar :). Jag trodde det fanns mikrojustering i spännet på denna generation Jubilee? Isåfall bör det vara lätt att justera själv i mindre steg.
 
Senast ändrad:

MJ24

Patek
2-Faktor
Här kommer bild :)
Den är jättefin, men däremot så är jubileelänken lite slapp och jag ver precis inne på Krons Ur och bad dem ta bort några räknar, men tydligen gick det bara att ta bort en länk och den sitter fortfarande för löst... :-(
Killen jag köpte från säger att han rekommenderar att skicka länken till en snubbe i Kina för renovering av länken och det skulle kosta 1000kr, men han som jobbade på Krons Ur sa att det inte alls var en bra ide, den kommer släppa och bli lika snabbt efter en tid igen.
Ska jag lämna tillbaka klockan? Vad skulle ni gjort?

IMG_0157.JPG
Grattis, den ser fin ut!:)
Min fru hade samma problem med sin. En äldre jubilee-länk som urmakaren kortade. Tror dock inte det var något "sågande" involverat även då sista länkbiten inte gick att skruva bort.
Som sagt tidigare, har du kollat om du kan korta länken något genom att flytta infästningen vid spännet?
Där sitter länken i spännet i hål med en sprint, och kanske kan du flytta in sprinten ett hål till, vilket gör länken kortare.
Har tyvärr ingen egen bild, men på bilden nedan (från nätet) ser du hålen jag menar som fäster länken i låset.
länk.jpg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Här kommer bild :)
Den är jättefin, men däremot så är jubileelänken lite slapp och jag ver precis inne på Krons Ur och bad dem ta bort några räknar, men tydligen gick det bara att ta bort en länk och den sitter fortfarande för löst... :-(
Killen jag köpte från säger att han rekommenderar att skicka länken till en snubbe i Kina för renovering av länken och det skulle kosta 1000kr, men han som jobbade på Krons Ur sa att det inte alls var en bra ide, den kommer släppa och bli lika snabbt efter en tid igen.
Ska jag lämna tillbaka klockan? Vad skulle ni gjort?

IMG_0157.JPG

Jag har en datejust 1601 med jubilee som Young renoverat. Svintajt är länken idag och har varit det sen jag köpte klockan för drygt 6 månader sedan..Ser inget som tyder att det ska släppa snabbt och förstår inte varför det skulle släppa snabbt?

Jag hade inte lämnat tillbaka klockan. Stretch är något man får räkna med. Nu är det visserligen lite tråkigt att den inte passar din handled speciellt bra, men jag hade hellre klippt eller renoverat. Alternativ köpt en annan länk löst.

Har du även justerat spännet? Microjusteringen..
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Här kommer bild :)
Den är jättefin, men däremot så är jubileelänken lite slapp och jag ver precis inne på Krons Ur och bad dem ta bort några räknar, men tydligen gick det bara att ta bort en länk och den sitter fortfarande för löst... :-(
Killen jag köpte från säger att han rekommenderar att skicka länken till en snubbe i Kina för renovering av länken och det skulle kosta 1000kr, men han som jobbade på Krons Ur sa att det inte alls var en bra ide, den kommer släppa och bli lika snabbt efter en tid igen.
Ska jag lämna tillbaka klockan? Vad skulle ni gjort?

IMG_0157.JPG
Grattis, ser bra ut! Du har förmodligen justerat länken till innersta hålet, så då återstår det kanske bara att "såga" bort en länk, då det är en solid länk. Se bara till att de inte sågar bort "rätt" del, så dett går att sätta dit extrabitarna vid behov. Visst sjunker värdet på länken några hundra, men det får du nästan ta, eller så köper/byter du till en annan mer passande länk. De äldre vikta länkarna går att korta utan att behöva såga.
 

FruUR

Omega
Jag har en datejust 1601 med jubilee som Young renoverat. Svintajt är länken idag och har varit det sen jag köpte klockan för drygt 6 månader sedan..Ser inget som tyder att det ska släppa snabbt och förstår inte varför det skulle släppa snabbt?

Jag hade inte lämnat tillbaka klockan. Stretch är något man får räkna med. Nu är det visserligen lite tråkigt att den inte passar din handled speciellt bra, men jag hade hellre klippt eller renoverat. Alternativ köpt en annan länk löst.

Har du även justerat spännet? Microjusteringen..

Tack för info!
Då borde jag kanske skicka iväg den till Hong Kong ändå... skickar man hela klockan eller bara länken? Isf måste ju uret tas ut..?
Hur lång tid tog det inkl frakt dig och tillbaka?
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för info!
Då borde jag kanske skicka iväg den till Hong Kong ändå... skickar man hela klockan eller bara länken? Isf måste ju uret tas ut..?
Hur lång tid tog det inkl frakt dig och tillbaka?
Hade struntat i att skicka iväg den och klippt den så den passar dig istället. Inte direkt svårt att köpa en jubilee-länk beg om det skulle behövas i senare skede.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Tack för info!
Då borde jag kanske skicka iväg den till Hong Kong ändå... skickar man hela klockan eller bara länken? Isf måste ju uret tas ut..?
Hur lång tid tog det inkl frakt dig och tillbaka?

Om jag var i din sits hade jag renoverat länken. Du behöver endast skicka länken och under tiden kan du ha klockan på ett fint läderband. Att ta av länken är lätt, på sidan av varje bandhorn finner du hål, ta ett gem och tryck in för att lossa. Gör det försiktigt så du inte repar klockan. Finns en guide hur man gör här på forumet, sök :)

Jag köpte klockan med renoverad länk. Om jag minns rätt har jag läst att det kostar runt 2k för renovering och försäkrad frakt. Tar väl några veckor.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är väl mer regel än undantag att jubilee länkarna blir rktigt sladdriga. Jag hade nog bara sett till att den passar armen perfekt. Korta av den. Att den är rasslig hör nästan till. Stör du dig på det rejält, fine, sätt på ett snyggt läder och skicka länken.
Ps Kanonfin klocka!
 

Knypplarn

Cartier
Trevligt! Bortsett från länken, hur känns klockan? Har ni klickat? Sätt på ett läderband och känn efter om klockan är en keeper. Är den det kan du ju välja huruvida du vill renovera länken eller korta den permanent. Jag hade nog valt det senare. Vintage-jubilee ska vara sladdriga, det är ju då de är hur sköna som helst.
 

Maxim

Cartier
Tack för info!
Då borde jag kanske skicka iväg den till Hong Kong ändå... skickar man hela klockan eller bara länken? Isf måste ju uret tas ut..?
Hur lång tid tog det inkl frakt dig och tillbaka?

Bryr du dig om att länken är original som du har på dig? Annars kan du köpa en helt ny motsvarande länk någonstans för under tusenlappen utan glapp och som kommer sitta perfekt, dock utan Rolex-märket på sig.
 

FruUR

Omega
Trevligt! Bortsett från länken, hur känns klockan? Har ni klickat? Sätt på ett läderband och känn efter om klockan är en keeper. Är den det kan du ju välja huruvida du vill renovera länken eller korta den permanent. Jag hade nog valt det senare. Vintage-jubilee ska vara sladdriga, det är ju då de är hur sköna som helst.
Jo men jag gillar klockan, absolut.. men lite svårt att ta ställning till när den inte sitter fast på handleden.
Jag har tagit in länken så mycket det går under spännet också, för er som nämnde det.
Jag tror jag skickar den till snubben i Hong Kong så kan han få fräscha till den.
Vart hittat man schyssta läderband? Kollade på Krons och de hade ingen jag föll för direkt.
@Airman nämnde ngt om Brynolf and sons (eller ngt liknande) vart kan man köpa dem i Sthlm?
Tack alla för ert engagemang!!!
 

MånsT

Rolex
Jo men jag gillar klockan, absolut.. men lite svårt att ta ställning till när den inte sitter fast på handleden.
Jag har tagit in länken så mycket det går under spännet också, för er som nämnde det.
Jag tror jag skickar den till snubben i Hong Kong så kan han få fräscha till den.
Vart hittat man schyssta läderband? Kollade på Krons och de hade ingen jag föll för direkt.
@Airman nämnde ngt om Brynolf and sons (eller ngt liknande) vart kan man köpa dem i Sthlm?
Tack alla för ert engagemang!!!
Du menar inte Bulang & Sons? Finns en webbsida att handla från :)
https://bulangandsons.com
 
Topp