• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig hitta min första klocka..

MariaE

Panerai
Hej klocksnackare,

Såg en smart tråd och kopierar den i princip rätt av fast kör min version av önskemål.
Jag söker efter min första klocka och tänkte be er om goda råd och kanske kan ni presentera några förslag.

Bra att veta
Maxkostnad 5000 ( inte klocksnacksmax, utan en riktig maxgräns.. ;))
Handledsmått 16
Jag föredrar unisexstil
Gulliga klockor är rysare i min värld
Den ska användas på kontorsmiljö till kontorskläder
Gammalt som nytt är ok
Hellre länk än band

Kan inte komma på någon mer info, säg till om ni vill veta mer. Detta är klocka nr 1 och jag hoppas i framtiden komma ikapp Af Sjodahl s nätta samling.

Tack på förhand!
 

Noami

Cartier
Jag skulle gå för en 39mm Longines Hydroconquest. Går att hitta för 5k.
l36944036.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tycker att 5000kr är helt OK för att köpa sin riktigt första klocka. Longines Dolce Vita eller Longines Conquest är mycket trevliga klockor tycker jag. Dom finns i flertalet utföranden, som du kan se. Finns även massor av Tissot klockor också som är jäkligt schyssta, lycka till med klockköpet ;) .


Longines Dolce Vita

image_1993.jpg


Longines Conquest


longines-conquest-L3.656.4.56.6_LRG.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Någon av Orient eller Orient Starklockorna. Bra pris och ofta automatiska med egna urverk.
Tipsar om Orient Bambino trots att den inte är på länk.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Longines Conquest finns väl bara i 41mm? Kan nog upplevas som stor för en tjej (gissar att TS är det).

Jag hade kört på HydroConquest.
 

Icaras

Rolex
Jag skulle nog våga säga att någon nyservad vintageklocka hade varit coolt. Blir däremot besvärligt om du föredrar länk.

Om vi ställer några extra frågor :)
Ska den vara vattentät? Vilken typ av klocka föredrar du (dress, dykare, kronograf etc.)?
Mekanisk eller kvarts? ;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hej MariaE, min röst går till Tissot Visodate. Riktigt fin och bra instegs klocka och funkar fint som unisex!
ca4de1035ae23906c22674393a83a188.jpg
Lånade bilder från www

7bc3ea1726eb2d193a0208d723bd3e7c.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker du skulle satsa på en lite udda vintage sportklocka; dykare eller GMT 36-38 mm. De ryms väl inom din budget ( och säljs bl a här på KS av o till) :)
 

MariaE

Panerai
Jag skulle nog våga säga att någon nyservad vintageklocka hade varit coolt. Blir däremot besvärligt om du föredrar länk.

Om vi ställer några extra frågor :)
Ska den vara vattentät? Vilken typ av klocka föredrar du (dress, dykare, kronograf etc.)?
Mekanisk eller kvarts? ;)

Phu, nu ställer du mig mot väggen. Visst skrev jag att jag var nybörjare? :wideyed:
Men efter lite googel så kan jag säga att jag vill ha en dress på länk.. Gillar alla ovanstående exempel utom Longines Dolce vita, jag har svårt för det fyrkantiga. Gillar även dyk och kronograf (om jag uppfattat rätt vad som är vad exakt).

Frågan om mekanisk eller kvarts tar vi längre fram när jag har mer skärmtid för att läsa på ;)
 

MariaE

Panerai
Hej MariaE, min röst går till Tissot Visodate. Riktigt fin och bra instegs klocka och funkar fint som unisex!
ca4de1035ae23906c22674393a83a188.jpg
Lånade bilder från www

7bc3ea1726eb2d193a0208d723bd3e7c.jpg
Riktigt snygg även om den inte är på länk. Den, Seikon och Longines Conquest är klart något jag kan bära, får testa lite i butik så jag får en känsla av hur stort det blir på mig.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kul med klockor...
Jag tror att du skall prova runt lite olika storlekar så att du får en uppfattning av vad du kan tänka dig vilja ha. Tänk då på att storleken upplevs som olika beroende på utformning på klockan, vridring etc.

Jag skulle nog försökt att inte överstiga 36-38mm om jag sökte en dressare till en kvinna. Kör du dykare kan du gå upp lite.

Kolla de två vintageförslagen ovan. Tissoten ser trevlig ut! Du får pengar över att komplettera med ett par schyssta band som man kan byta utifrån kläder/humör.

Jag skulle försöka köpa en automatisk. Det härligt att följa sekundvisarens svepande rörelse. Mums...
 

MariaE

Panerai
Bästa MariaE

Man kan inte hänga upp sig på bandet. Det går att byta till ringa kostnad. Det gäller som alltid att se skogen bland alla träden. :)

Lycka till

Det finns ju skog o träd överallt! ;) Tror du den blir snygg på länk? Den passade på band men bandet var inte min kopp av te. Jag kunde inte få ihop byte av band i tanken, kanske för att jag inte sett klockor som bytt till länk lr band och hur det påverkar utseendet. Jag ska bli mer vidsynt. :)
 

MariaE

Panerai
Kul med klockor...
Jag tror att du skall prova runt lite olika storlekar så att du får en uppfattning av vad du kan tänka dig vilja ha. Tänk då på att storleken upplevs som olika beroende på utformning på klockan, vridring etc.

Jag skulle nog försökt att inte överstiga 36-38mm om jag sökte en dressare till en kvinna. Kör du dykare kan du gå upp lite.

Kolla de två vintageförslagen ovan. Tissoten ser trevlig ut! Du får pengar över att komplettera med ett par schyssta band som man kan byta utifrån kläder/humör.

Jag skulle försöka köpa en automatisk. Det härligt att följa sekundvisarens svepande rörelse. Mums...

Kan automatiska klockor lida av att ligga en månad ibland? Eller är det när man glömmer vrida upp den efter vila som den kan bli krasslig?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SEIKO SARB033
img57037541.jpg


Helt klart prisvärd med ett OK automatiskt urverk och glasbaksida där du kan kika på urverket. 37mm är den och whife approved (min fru gillade den).

Undvik handla från creationwatches då de krånglar med returer. Kolla watchhubs.net

Finns med ljus tavla också om man hellre vill det.
img56902220.jpg
 
Topp