• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig hitta min första klocka..

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar Tissot, mycket av nostalgiska skäl. Tissot och Seiko är en farfarklocka. Men jag kan inte se den på mig själv. Första Tissotförslaget i tråden gillade jag men det är främst länk jag söker.


Ja Tissot är riktiga farfars klockor. Många av oss som var kids då Jimi Hendrix slutade röka är farfar/morfar idag. Den här på länk är från den tiden...


;)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Det finns ju skog o träd överallt! ;) Tror du den blir snygg på länk? Den passade på band men bandet var inte min kopp av te. Jag kunde inte få ihop byte av band i tanken, kanske för att jag inte sett klockor som bytt till länk lr band och hur det påverkar utseendet. Jag ska bli mer vidsynt. :)

Vill tipsa om att det ofta är betydligt svårare och dyrare att köpa en länk i efterhand jämfört med att köpa ett skinn- eller natoband. Om du gillar länk tycker jag du ska se till att klockan du köper har just länk.

Den svarta Seiko Sarb som yonsson tipsar om är grymt snygg till ett bra pris!

Lycka till med letandet!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Davosa, Glycine combat och Archimede skulle kunna vara ur som kanske passar dig inom prisklassen du angivit.
 

seikobög

Breitling
Hamilton Khaki automatic? Finns i 38, 40, 42 och 44mm boett.
DSC_4360.jpg


http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/field/auto-38mm/h70455133

Går att handla billigt på nätet.
 

MariaE

Panerai
SEIKO SARB033
img57037541.jpg


Helt klart prisvärd med ett OK automatiskt urverk och glasbaksida där du kan kika på urverket. 37mm är den och whife approved (min fru gillade den).

Undvik handla från creationwatches då de krånglar med returer. Kolla watchhubs.net

Finns med ljus tavla också om man hellre vill det.
img56902220.jpg

Riktigt snygg! Gillar otippat den ljusa tavlan.
 

F-L-P

Panerai
Hej MariaE, min röst går till Tissot Visodate. Riktigt fin och bra instegs klocka och funkar fint som unisex!
ca4de1035ae23906c22674393a83a188.jpg
Lånade bilder från www

7bc3ea1726eb2d193a0208d723bd3e7c.jpg

Tycker att visodate är i största laget.. 40mm och dress är i de flesta fall i största laget för min smak iaf..

Seiko är som sagt trevliga för en billig peng. Midsize seamaster spräcker väl budget liksom tudors mellanstorlekar. Alltid jobbigt med vintage och länkar. Har du kollat något på meshlänkar? Funkar bra med många vintage klockor, är metall och gör att väldigt många mer klockor hamnar inom budget...

Sharkmesh för sportigare klockor tex

products.asp
 

MariaE

Panerai
Jag har tre vinnare än så länge , ska se om jag kan hitta nån klockbutik så jag kan känna och klämma.
Det är Longines Conquest, Seiko sarb 033/035 och Tissot Couturier. Väl i butik lär jag säkert testa fler. :rolleyes:
Inser att jag gillar en ganska ren tavla och inget plotter, iaf inte till kontorsklockan.

Någon som har tips på bra klockställe i Sthlm dit man kan gå och känna och klämma? :pompus:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har tre vinnare än så länge , ska se om jag kan hitta nån klockbutik så jag kan känna och klämma.
Det är Longines Conquest, Seiko sarb 033/035 och Tissot Couturier. Väl i butik lär jag säkert testa fler. :rolleyes:
Inser att jag gillar en ganska ren tavla och inget plotter, iaf inte till kontorsklockan.

Någon som har tips på bra klockställe i Sthlm dit man kan gå och känna och klämma? :pompus:
Av de du listat. Longines Conquest, fast då kanske den inte blir automatisk, vilket kanske inte spelar så stor roll, eller?

Gällande butik, skulle jag kika in på;
"Step in" på Drottninggatan 66, där borde de även ha många andra att testa.
 

F-L-P

Panerai
Mesh, för en okunnig, vad är det som gör att det är billigt?


Tänk den aquastar som det länkades till tidigare men du inte gillade bandet på. På med ett sharkmesh så ser den ut så här typ:

277572d1311795446-reif-fuer-den-urlaub-aquastar-atoll-aquastar-atoll-2.jpg


Skulle det fungera istället för länk så har man ju ganska mycket större urval då många klockor antingen kan ha fått länken utbytt mot skinnband när den har gått sönder eller bara någon som har bytt.

Skillnaden på sharkmesh och vanligt mesh är att vanliga har ett rör i slutet, som på denna IWC, just denna är utanför budget men finns liknande från mindre kända märken som bör kunna funka.
MeshIWCXV7.gif


Dessa kostar från en hundring för de enklaste till ganska många tusen om man vill ha originaltillverkarens med viklås etc.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag har tre vinnare än så länge , ska se om jag kan hitta nån klockbutik så jag kan känna och klämma.
Det är Longines Conquest, Seiko sarb 033/035 och Tissot Couturier. Väl i butik lär jag säkert testa fler. :rolleyes:
Inser att jag gillar en ganska ren tavla och inget plotter, iaf inte till kontorsklockan.

Någon som har tips på bra klockställe i Sthlm dit man kan gå och känna och klämma? :pompus:



Jag skulle gå förbi Kaplans Auktioner på Biblioteksgatan 5, finns mycket klockor i alla dess möjliga priser, bättre begagnat, och ibland väldigt nytt till bra pris.
 

MariaE

Panerai
Av de du listat. Longines Conquest, fast då kanske den inte blir automatisk, vilket kanske inte spelar så stor roll, eller?

Gällande butik, skulle jag kika in på;
"Step in" på Drottninggatan 66, där borde de även ha många andra att testa.

När jag kollade så kunde jag utläsa att den var automatisk, har jag snubblat med läsögat eller missuppfattat nått?
 

MariaE

Panerai

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Du har rätt, jag har bläddrat för snabbt och missat att jag missat priset i min bläddring.. tänk om tänk rätt...:confused:

Om du ändå vill ha en automatare, så kan jag meddela att många lite mindre handlare förmodligen kommer sluta med Longines, då Swatch group, kommer försöka "lyfta" det märket, som de gjort med Omega. Vilket ledde till att många slutade sälja Omega pga högre krav på handlarna. Så inom en snar framtid, faktiskt redan idag, kan man nog lätt få en bra rabatt på Longines, i butiker som kommer sluta sälja dem.
 

MariaE

Panerai
Om du ändå vill ha en automatare, så kan jag meddela att många lite mindre handlare förmodligen kommer sluta med Longines, då Swatch group, kommer försöka "lyfta" det märket, som de gjort med Omega. Vilket ledde till att många slutade sälja Omega pga högre krav på handlarna. Så inom en snar framtid, faktiskt redan idag, kan man nog lätt få en bra rabatt på Longines, i butiker som kommer sluta sälja dem.

Några tips på sådan butik i vår huvudstad?
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Låter väldigt spännande måste jag säga, frågan är om priset kommer gå ner eller om prutvilljan enbart kommer öka
 
Topp