• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig identifiera den här klockan!

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Som rubriken lyder, en arbetskollega har gett mig i uppdrag att identifiera den här klockan. Har googlat som en galning men hittar inget vettigt.

Någon här som har någon aning om vad det kan vara? :)

IMG_20170207_162401.jpg
IMG_20170207_162410.jpg
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
I väntan på att nån som verkligen vet nåt dyker upp så måste jag säga: grymt fin och spännande klocka. 40-tal är min gissning men som sagt, hoppas nån vet.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ser ut som en sån där telemetre chronograph. Bildgoogla "vintage stopwatch chronograph", så borde du kunna leta dig fram till en del info...
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
I väntan på att nån som verkligen vet nåt dyker upp så måste jag säga: grymt fin och spännande klocka. 40-tal är min gissning men som sagt, hoppas nån vet.

En typ av budgetkronograf från 50-talet? Inget riktigt kronografverk utan man kan nollställa sekundvisaren och på så sätt ta tid på något upp till en minut. Verkar var en guldbelagd mässingsliknande boett.

Ser ut som en sån där telemetre chronograph. Bildgoogla "vintage stopwatch chronograph", så borde du kunna leta dig fram till en del info...

En bild på verket brukar kunna hjälpa och är alltid intressant.

Jag skulle gissa på en Cimier ✌

Har en typ lika. Fick tipset (här såklart) att googla litet på "Baumgartner 11" eller 13 så fanns lite info om rackiga låtsaskronografer.

https://instagram.com/p/BL05iViAAO7/
Först och främst, tusen tack för all hjälp! Det uppskattas verkligen :). Tyvärr har jag ingen tillgång till den nu men hade varit intressant att se vad det är för verk. Det jag fick fram när jag googlade var en ungefär samma klocka som sålts på ebay och den var från 50 talet.

Ska rota vidare i det här och även kolla in cimier. Tror ni det är något större värde i den eller rör det sig om någon tusenlapp bara? (Om ens det?):)
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Kan det vara en Pierce? Visserligen brukar det stå Pierce på urtavlan på de få jag har sett, men tycker att själva tavlan påminde mig om en sådan. (Är tyvärr ingen expert).
 

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Kan det vara en Pierce? Visserligen brukar det stå Pierce på urtavlan på de få jag har sett, men tycker att själva tavlan påminde mig om en sådan. (Är tyvärr ingen expert).

Är ju värt att kolla upp!. :) Börjar även misstänka möjligheten att det är en klocka som byggts ihop av en lokal urmakare. Därav ingen tillverkare på tavlan?. Om det ens var vanligt på 40-50 talet har jag ingen aning om, gissar enbart :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Först och främst, tusen tack för all hjälp! Det uppskattas verkligen :). Tyvärr har jag ingen tillgång till den nu men hade varit intressant att se vad det är för verk. Det jag fick fram när jag googlade var en ungefär samma klocka som sålts på ebay och den var från 50 talet.

Ska rota vidare i det här och även kolla in cimier. Tror ni det är något större värde i den eller rör det sig om någon tusenlapp bara? (Om ens det?):)
Skulle säga under en tusenlapp, ett riktigt budgetur.
Kan det vara en Pierce? Visserligen brukar det stå Pierce på urtavlan på de få jag har sett, men tycker att själva tavlan påminde mig om en sådan. (Är tyvärr ingen expert).
Nej.
 
Topp