• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig identifiera dessa två Helvetia-dykare

DrKlocka

Audemars
Hej!

Har nyligen skaffat dessa två och söker nu lite information om dem.
Den vänstra har en så kallad djupdyksmätare som finns på en annan Helvetia, vet ej modellnamnet men har för mig att @eriksson850 har en sådan? Boetten är dock helt olik den här. Denna mäter 38mm. Om man söker på Swiss brevet 2763/60 som står på insidan av bakboetten får man in en mycket snarlik modell - en Nivada från 1950-talet. http://www.ebay.ca/itm/152307314911?rmvSB=true
Det ser ju ut att vara exakt samma boett, men denna har Helvetiaverk och tavla. Tyvärr kunde jag inte riktigt se vilken kaliber det är på verket. Står bara ett H under balansen. Vore intressant att veta mer om detta!

Den högra dykaren är lite mindre, ca 36mm i diameter. Den har en riktigt snygg orange tavla och verket är ett manuellt Helvetia 871 och fick fram att verket producerades kring 1965. Men, boetten är en lättmetallsboett med ett baklock i rostfritt stål vilket drar ned exklusiviteten på den en hel del tyvärr. Men ändå, en riktigt schysst dykare.

Vore intressant att veta mer om dessa två ur och google ger mig väldigt lite. Särskilt den första av dem. All info av värde. Ev. värdering vore också bra.

L1020685.JPG
L1020686.JPG
L1020687.JPG
L1020688.JPG
L1020689.JPG
L1020690.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!

Har nyligen skaffat dessa två och söker nu lite information om dem.
Den vänstra har en så kallad djupdyksmätare som finns på en annan Helvetia, vet ej modellnamnet men har för mig att @eriksson850 har en sådan? Boetten är dock helt olik den här. Denna mäter 38mm. Om man söker på Swiss brevet 2763/60 som står på insidan av bakboetten får man in en mycket snarlik modell - en Nivada från 1950-talet. http://www.ebay.ca/itm/152307314911?rmvSB=true
Det ser ju ut att vara exakt samma boett, men denna har Helvetiaverk och tavla. Tyvärr kunde jag inte riktigt se vilken kaliber det är på verket. Står bara ett H under balansen. Vore intressant att veta mer om detta!

Den högra dykaren är lite mindre, ca 36mm i diameter. Den har en riktigt snygg orange tavla och verket är ett manuellt Helvetia 871 och fick fram att verket producerades kring 1965. Men, boetten är en lättmetallsboett med ett baklock i rostfritt stål vilket drar ned exklusiviteten på den en hel del tyvärr. Men ändå, en riktigt schysst dykare.

Vore intressant att veta mer om dessa två ur och google ger mig väldigt lite. Särskilt den första av dem. All info av värde. Ev. värdering vore också bra.

L1020685.JPG
L1020686.JPG
L1020687.JPG
L1020688.JPG
L1020689.JPG
L1020690.JPG
Den vänstra var riktigt trevlig, grattis! :)
 

DrKlocka

Audemars
Den vänstra var riktigt trevlig, grattis! :)
Tack! Den är riktigt schysst faktiskt. Men en väldigt udda modell? Om man tittar på insidan av bakboetten kan man se att de har raderat en text ovanför swiss brevet. Har för mig att jag såg en bild på Nivadan jag länkade till och att det stod då Nivada där. Har Helvetia köpt upp gamla boetter och satt i egna prylar i den tro?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack! Den är riktigt schysst faktiskt. Men en väldigt udda modell? Om man tittar på insidan av bakboetten kan man se att de har raderat en text ovanför swiss brevet. Har för mig att jag såg en bild på Nivadan jag länkade till och att det stod då Nivada där. Har Helvetia köpt upp gamla boetter och satt i egna prylar i den tro?
Nje det tror jag inte, om det nu är en Nivadaboett så tror jag det i så fall är någon privatperson som gjort det i efterhand. Speciellt eftersom de verkade och var konkurrenter under samma tid (båda företagen gick väl quartzdöden till mötes).
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kan inte bidra med så mycket matnyttigt gällande värdering - åtminstone inte utan att gå i eget ärende - men vill bara flagga om intresse för den gula.
Om den ska avyttras nån gång, vill säga.
Du kan väl dra ett PM isf?

Men ja, den andra är sjukt läcker. Måste bara ha gult!
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Kan inte bidra med så mycket matnyttigt gällande värdering - åtminstone inte utan att gå i eget ärende - men vill bara flagga om intresse för den gula.
Om den ska avyttras nån gång, vill säga.
Du kan väl dra ett PM isf?

Men ja, den andra är sjukt läcker. Måste bara ha gult!
Den högra alltså? Den är mer orange tycker jag :D
Den kan bli till salu, men vet inte riktigt vad man skall ta för den. Har servat den för ett par veckor sedan så går perfekt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Den högra alltså? Den är mer orange tycker jag :D
Den kan bli till salu, men vet inte riktigt vad man skall ta för den. Har servat den för ett par veckor sedan så går perfekt.
Gul... Orange... Makes no difference to me - somrig är den i alla fall! ;)
Nej, jag har heller ingen aning om värde, tyckte bara att den utseendemässigt var rolig. Ville inte dra till med en vild chansning när jag själv är intresserad - svårt att vara objektiv då.

Lite synd på boetten, men den verkar vara i relativt okej skick(?).
 

DrKlocka

Audemars
Gul... Orange... Makes no difference to me - somrig är den i alla fall! ;)
Nej, jag har heller ingen aning om värde, tyckte bara att den utseendemässigt var rolig. Ville inte dra till med en vild chansning när jag själv är intresserad - svårt att vara objektiv då.

Lite synd på boetten, men den verkar vara i relativt okej skick(?).
Ja det är synd, men den är skaplig i alla fall. Fixar bättre bilder om den säljs.
Tures gamla klocka... Vad hände med Ture egentligen :(
 
Topp