• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig köpa en Seiko Shogun.... (Sinn minirecension inklusive)

barnefko

Omega
Hejsan.

Sammanfattning:
Vårt i sverige kan man klämma på en Seiko shogun SBDC007?


Lång version:, inkl. Sinn 556i minireview:

Jag är ju på jakt efter den första riktiga klockan och allt sedan jag började kolla klockor visste jag att det ska bli en Sinn. En 556i nämligen.
Ach så glad var jag när jag komm in på passarounden och riktig finnt var 556.an när jag provade den i några dagar. Jag var helt övertygad att det skulle bli "den klockan" som jag ska ha.

Har alltså lagt en beställning på en 556i med stållänk och extra silikonarmband till Sinn. Tre dagar senare och 10.500 SEK mindre på Kontot höll jag paketet i Handen......

.......vilken besvikelse.
Nu när jag har lagt ordentliga pengar på klockan var mina förväntningar kanske för högt. Helt plötsligt var klockan mycket mindre än vad jag kom ihåg. Glasbaksidan kändes onödigt och egentligen var ljusmassan löjligt i jämförelse till mina Seikos. Långsamt men säkert kändes att lägga 10k på en sådan klocka inte är helt rimligt. 556:an kan egentligen inte mycket förutom att vara 200m vattenresistent och vara snyggt. Största besvikelsen var dock det svindyra silikonarmbandet som fångar smuts och damm på nolltid.
Det kändes helt plötsligt inte rätt och vipps, så skickades den tillbaka.

OK - då stänger vi kapitlet "Sinn"

Jag har alltid älskat Seiko och började leta litet mer. Jag vet att Seiko ger dig betydlig mer klocka för pengan än vissa tyska urmakare som höjer sina priser varje år den 1:a September :facepalm:.
Vad finns det alltså för klockor runt 10k i denna prisklassen som har något speciellt och lyser bra. Mitt tidigare kriterium om att den ska vara "Dressig" övergav jag då jag har en vintage seamaster som ska bäras till kostum mm.
En Diver alltså. Snabbt upptäckte jag Sumom som dock är för tung för mig. Jag vill inte har ngt tung på mina handleder när jag springer, är ute mm. En marinemaster kostar tyvärr för mycket och är out of reach, men en shogun är minst lika bra om inte bättre!
- Titan med Durashield behandling gör den lätt och represistent
- ordentlig storlek på 44mm
- Seiko lume
- visarna kan man störa sig på men jag tycker de är riktig fina

För att ja nu vill undvika upprepa mitt misstag med Sinn beställningen så skulle jag gärna klämma på en Shogun innan jag beställer den från seyajapan (7k utan tull - vet ni hur mycket det blir totalt när jag beställer?)

Vad är era synpunkter på seiko's SBDC007? Är någon som äger den? Vårt kan jag klämma på en sådan i Stockholm?

Så att ni vet vad jag pratar om:
Seiko-SBDC007-inhand.jpg


Tack er alla

B
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var någorlunda nära på att klippa en beggad idag. Det ligger ute en på TZUK för £575, vilket säkert går att pruta ner lite.

Tycker den är ascool även om länken ser väldigt rudimentär ut. Jag har börjat gilla visarna. Gjorde det inte i början, men timbisaren matchar kl12-markeringen bra och minutvisaren matchar kl 6 och kl 3 bra.

Den känns som ett klipp om den är så bra som jag tror den är. Det finns många makrobilder som visar fasningarna bra och de går jag igång rätt hårt på. Vridringens utformning är även den mumma.

Är du tveksam så köp en beggad i bra skick för runt $800. Tror knappast den är svårsåld eller att du tappar många kr om du inte gillar den.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Är också på Yonssons linje om att köp en beggad för att testa om du inte får till ett tillfälle att känn på den. Köper mina klockor nästan uteslutande begagnat för att testa och kunna sälja för typ samma peng. Och skulle det kännas helt rätt och du gärna vill äga en ny för resten av livet så är det ju hyfsat lätt ordnat.
 

barnefko

Omega
Tack tack
Det börjar ta form - beggad verkar den dock vara bristvara. Hittar inget på chrono24 eller watchrecon. Där finns det bara några i USA vilket känns lite sådär.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Tror klockmaster globen kan ha den inne, ring och kolla om dem har den om du vill klämma.

Annars har jag sett den kring 7k på tradera inkl tull å frakt från säljare titanesque (watchhubs). Har köpt från dem innan och det har funkat bra.


Edit: den Bubben precis länkade till!
 

sveol

Cartier
7k låter som ett bra pris. Kollade just creationwatches och de skall ha nästan 10k för den. Sen kommer momsen också..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 
Topp