Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp mig köpa min första dyra klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av DalaKebab, 17 augusti 2014.

1. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm
    Hej på er!

Jag har fått för min att det kanske är dags att köpa min första lite dyrare klocka, men kan (ännu) inte så mycket om den världen. Modellen jag snöat in på är Tudor Submariner av något slag. Om ni har lust får ni gärna hjälpa mig med några funderingar...

1. Jag är lite osäker kring storlekar m.m. då jag har rätt små handleder. Vet någon var man kan hitta mer detaljerade mått än bara diametern? T ex längd inkl. horn, tjocklek m.m.

2. Jag har kikat lite på en modell som betecknas 79090, men det verkar finnas en uppsjö av olika beteckningar. Är det i huvudsak tillverkningsår som skiljer alla olika beteckningar, eller finns det små skillnader mellan varje årsmodell t ex?

3. Finns det butiker i Stockholmsområdet som saluför begagnade Tudor? Eller var har jag störst chans att hitta ett fint exemplar, som jag kan vara säker på att det inte är en förfalskning?

Tacksam för all info!

2. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
  3. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Jag kan inte svara på dina frågor men undrar om du kikat på Tudor black bay?
    Den modellen kanske du gillar och då kan du lätt hitta ett ex här på köp och sälj eller köpa en ny för 20-25 k.

4. Noami

Noami Friends of KS

Tja!
    Utgår från vad jag hade gjort i din situation när jag svarar på frågorna.

1. Jag skulle ha testat olika klockor av olika storlekar för att helt enkelt testa mig fram till vad som känns bäst. Vissa föredrar ju mindre klockor, precis som att vissa föredrar större. Rör du dig runt 36mm-42mm borde allt sitta fint. Som sagt, testa dig fram.

2. Inte helt hundra här. Är rätt säker på att någon annan kan behandla denna fråga bättre än mig. Lite halvkänslig fråga då det finns rätt/fel svar.

3. Just fysiska butiker har jag ingen vidare koll på. Köp- och säljdelen på detta forum finner jag väldigt säkert. Köper du av någon med goda referenser bör du kunna vara säker på att det inte är en förfalskning, sen så behöver man inte ha skrivit 10,000 inlägg och ha en Goodguy-tråd på 50 sidor för att vara pålitlig, jag skulle inte ha någon misstanke mot aktiva medlemmar. Vill du vara helt säker så kan du kolla med en AD om klockan är äkta.
    En f2f-affär med en klocksnackare rekommenderas.

Ett sista tips: ha inte bråttom i ditt köp. Jag vet hur det känns att ha pengar redo och köpbegäret på maximal nivå men det är aldrig värt att göra en ogenomtänkt köp.

5. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Just Tudor 79090 verkar vara 14mm tjock, 39,5mm i diameter (44mm med krona), 20mm lug width och 46,5mm i case length (vilket jag antar är lug-to-lug). Enligt källan i inlägget nedan.

6. Gustav

Gustav Bonde

7. Randel

Randel Friends of KS

Du kan ju alltid berätta omkretsen på din handled och se om någon här inne med liknande mått kan posta wrist-shots med någon klocka i samma storlek du letar efter. Det gör lite mer att se bilder än att bara läsa om mått etc. Vissa klockor "bär" mindre eller större än deras faktiska storlek beroende på sådant som tjockel, form och längd på luggar och så vidare.

8. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Dom delar väk case med samtida rolex subs? Kan vara enklare att hitta.

Mått säger inte så mycket om hur en klocka sitter och känns på handleden enligt min erfarenhet..

9. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    79090 har plexiglas, 79190 är senare och har safirglas....76100 samma som 79090 men med annan timvisare.....www.tudorcollector.com är en bra referenssite....

10. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
  11. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Ja, men gillar inte den blå eller röda färgen. Svart är finare i mitt tycke.

12. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

1. Det är det just det som är problemet, iom att jag inte tänkte köpa en ny klocka. Då är det inte lika enkelt att bara testa runt...

3. Jag håller tummarna att ett objekt dyker upp här! =)

13. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Stort tack! Men vilket inlägg refererar du till?
    EDIT: Hittade.

14. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Rolex spräcker min budget =)

15. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Tackar!

16. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm
  17. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
    Tyvärr tillverkas de inte längre :-(

Sent from my iPhone using Tapatalk

18. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Jaja. Men om du ville kolla storleken tänkte jag.

19. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm

Ah, smart. Tänkte inte på det :facepalm:

20. DalaKebab
    Trådstartare

DalaKebab Bonde

Från:
    Stockholm
    Nu är det bara att vänta... =)