• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig köpa present till tjejen (Rolex Air-King?)

relhok

Omega
Tjejen fyller 30 om lite styvt tre månader och för en gångs skull tänkte jag vara ute i god tid med presentinköp.

Då jag är en glad amatör och har dålig koll på sånt här efterlyser jag lite hjälp, tips och förhoppningsvis glada tillrop:).
Jag skulle givetvis kunna gå in på C24 och klicka hem första bästa, men är rädd att gå på en nitlott.

Tanken är en Air-King 14000 eller 14000M med svart eller eventuellt silvrig tavla, utan siffror eller liknande. En DateJust 16200 på ostronarmband, även här svart eller silvrig utan siffror skulle också kunna fungera men de verkar vara värre att hitta i bra skick i förhållande till min budget som ligger på +- 25.000 riksdaler.

Då det är present till en hona kan det vara känsligt med begagnade grejer och jag är därför på jakt efter en fullset-klocka i bästa möjliga skick, så ny som möjligt och (helst) utan att göra allt för stort avtramp från budget.

Kanske har någon här en fin att sälja, eller kan bidra med tips på seriösa säljare och objekt.
Även tips om andra hyfsat eleganta klockor på 34-36mm som kan gått för mig förbi är givetvis av intresse men det är tydligen viktigt att det står Rolex på tavlan;).

20140504_1610251024x770_zps5e421441.jpg

(Bild hänsynslöst stulen från Internet)
 
Senast ändrad:

MånsT

Rolex
Air King eller Oyster Perpetual med eller utan datum låter som en ypperlig idé. De känns så pass självklara att det är svårt att komma på andra alternativ.
 

relhok

Omega
Om man ser till Air-King.

Är cal. 3000 att föredre framför 3130 eller vice versa och i så fall, varför?

Länk och "lås", är dom identiska från mitten av 90-talet och fram till mitten av 00-talet eller har det vid något årtal kommit en uppgradering?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Tycker du ska köra på en Air King 14000M. Det är en snygg och stilren modell som med sina 34 mm passar utmärkt till såväl killar som tjejer.
Här är en bild på min NOS 14000M från 2007 som ska överlämnas till min dotter när hon tar studenten.
c3f5a51f-346f-4a41-83b9-7c3849520e0a_zps7084c540.jpg

P4270044_zpsc5421960.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tycker du ska köra på en Air King 14000M. Det är en snygg och stilren modell som med sina 34 mm passar utmärkt till såväl killar som tjejer.
Här är en bild på min NOS 14000M från 2007 som ska överlämnas till min dotter när hon tar studenten.
c3f5a51f-346f-4a41-83b9-7c3849520e0a_zps7084c540.jpg


P4270044_zpsc5421960.jpg
Helrätt val !
Här klockan jag skall ge min älskade dotter i konfirmationspresent år 2021
IMG_1595.jpg
 
Du har helt rätt i att begagnat är en högrisk faktor när det gäller kvinnor :)
Hoppas du hittar rätt klocka !

Är tyvärr ganska säker på att mitt fruntimmer tycker den är för gammal och "sliten". Tack ändå.
Om man blir "missnöjd" eller sur för en present som ligger på +20k då är man fan i mig ingen vidare människa kan jag tycka.

För att återvända till topic så håller jag med övriga om OP och Air King
 

relhok

Omega
Känns som att ekvationen inte riktigt går ihop med din budget. Är hon så märkesfixerad att hon måste ha en Rolex? Vill hon uttryckligen inte ha begagnade grejer så köp en ny Cartier Santos med kvartsverk istället.
Begagnat i fint skick funkar (trodde det framgick av trådstarten) , men jag tror inte hon är sugen på vintage. Och ja, hon är som de flesta andra damer lite märkesfixerad.

Att det ska vara en Rolex är nog mest min idé, hon har ingen aning om att hon ska få en klocka. Men det känns roligare att köpa ett märke hon känner till då hon egentligen inte är intresserad av ur.

Vad tror expertisen om denna?
http://www.chrono24.se/rolex/air-ki...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
 

relhok

Omega
Om man blir "missnöjd" eller sur för en present som ligger på +20k då är man fan i mig ingen vidare människa kan jag tycka.

För att återvända till topic så håller jag med övriga om OP och Air King
Hon skulle så klart inte bli sur eller missnöjd, men jag lägger hellre till några kronor och köper en jag TROR skulle passa henne bättre. Dvs. inte för gammalt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Begagnat i fint skick funkar (trodde det framgick av trådstarten) , men jag tror inte hon är sugen på vintage. Och ja, hon är som de flesta andra damer lite märkesfixerad.

Att det ska vara en Rolex är nog mest min idé, hon har ingen aning om att hon ska få en klocka. Men det känns roligare att köpa ett märke hon känner till då hon egentligen inte är intresserad av ur.

Vad tror expertisen om denna?
http://www.chrono24.se/rolex/air-ki...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
Hajar vad du menar. Jag frågade precis min fru för att få en åsikt från en oberoende part som dels är kvinna och dels har rätt bra koll på mode "och sånt".

-Skulle du säga att Rolex är lyxigare än Cartier?
-Tvärt om, Cartier är ju både stiligare och lyxigare, de använder ju dessutom ofta ädelstenar och lyxigare material. Cartier är både lyxigare och mer åt smyckeshållet. Sen kanske Rolex gör bättre klockor rent kvalitetsmässigt, men Cartier är absolut generellt lyxigare.
:)

Så, den billigaste (och därmed troligtvis även skabbigaste) Rolexen du kan hitta eller en flång ny Cartier Tank för samma pris... För mig hade valet varit enkelt. :)

Men visst, måste det vara Rolex så kör på men räkna med att klockan kan behöva en service för 7-10 papp.
 

relhok

Omega
Hajar vad du menar. Jag frågade precis min fru för att få en åsikt från en oberoende part som dels är kvinna och dels har rätt bra koll på mode "och sånt".

-Skulle du säga att Rolex är lyxigare än Cartier?
-Tvärt om, Cartier är ju både stiligare och lyxigare, de använder ju dessutom ofta ädelstenar och lyxigare material. Cartier är både lyxigare och mer åt smyckeshållet. Sen kanske Rolex gör bättre klockor rent kvalitetsmässigt, men Cartier är absolut generellt lyxigare.
:)

Så, den billigaste (och därmed troligtvis även skabbigaste) Rolexen du kan hitta eller en flång ny Cartier Tank för samma pris... För mig hade valet varit enkelt. :)

Men visst, måste det vara Rolex så kör på men räkna med att klockan kan behöva en service för 7-10 papp.
Tack för tipset och råden men jag kan konstatera att våra damer har olika smak. Min gillar varken diameter eller tanks (även om det hade underlättat mitt livo_O) .

Jag är inte ute efter billigaste och skabbigaste Rolexen men trodde i min enfald att man kunde få en fin Air-King för ca 25k, men jag kan ju helt vara ute och cykla... I sådana fall får jag justera budgeten.

Anledningen till trådstarten är just att jag gärna vill ha tips och råd för att slippa gå på en mina och köpa en skitklocka i behov av service för dyra pengar direkt eller har andra uppenbara brister som mitt otränade öga inte kan se. (För att klargöra är jag mycket väl medveten om att den förr eller senare behöver service oavsett och att begagnat är begagnat.)

Vad säger ni t.ex om den jag länkade innan från C24?
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Är hon inte klockintresserad så skulle jag nog gå på en batteriklocka. Typ en Ny Santos. Eller varför inte en Omega Aqua Terra 30mm quartz som jag gav min fru på vår 5-åriga bröllopsdag - då landar du långt under budget och kan spendera resten på att rama in gåvan med en spa-weekend. Eller varför inte återskapa er första dejt? Det borde uppskattas mer än bara ge mesta Rollen som kan hittas inom budget... (Och hitta gärna ett mer passande ord än "hona" när du skriver kortet/talet...)
 

relhok

Omega
Är hon inte klockintresserad så skulle jag nog gå på en batteriklocka. Typ en Ny Santos. Eller varför inte en Omega Aqua Terra 30mm quartz som jag gav min fru på vår 5-åriga bröllopsdag - då landar du långt under budget och kan spendera resten på att rama in gåvan med en spa-weekend. Eller varför inte återskapa er första dejt? Det borde uppskattas mer än bara ge mesta Rollen som kan hittas inom budget... (Och hitta gärna ett mer passande ord än "hona" när du skriver kortet/talet...)

Haha, att återskapa vår första date är inget varken hon eller jag vill vara med om. Katastrof är bara förnamnet (detaljerna passar inte här på KS;)) .

Har kollat lite på Aquaterra men 30mm är för litet och betteriklocka vill jag inte köpa.

Och för att förtydliga, pesos är egentligen en ickefråga (nåväl) men jag är lite ekonomisk och känner att man får lägga en ungefärlig gräns för att det inte ska sticka iväg. Det är trots allt bara en klocka och jag vet inte hur mycket hon kommer använda den.

Tack för alla tips oavsett! :)

För att driva diskussionen framåt bestämmer jag mig här och nu för att det blir en Air-King:happyhappy:.

Har någon ev er kunniga svar på frågorna jag tidigare ställde ang. cal. 3000 vs 3130? (serviceintervaller, stryktålighet eller annat.)
 

ChumpTime

Panerai
Omega Constellation? De går nog att gå Two-tone och ev med pärlemor och/eller diamanter för din budgetram.

EDIT: Såg att jag var typ 30 sekunder efter att dörren till sans-Rolex stängdes. Nåväl.
 

Pdson

Omega
jag hade samma fundering som TS, det slutade med Air King, ref 14010, jag gillar bezeln på just dessa och storleken på klockan passar bra till sambon.
air.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om man ser till Air-King.

Är cal. 3000 att föredre framför 3130 eller vice versa och i så fall, varför?

Länk och "lås", är dom identiska från mitten av 90-talet och fram till mitten av 00-talet eller har det vid något årtal kommit en uppgradering?
Jag hade valt nyare urverk framför ett äldre på en bruksklocka - de bör ju rimligtvis vara hållbarare och bättre. Speciellt när vi pratar samma familj.

Det finns skillnader, exakt vad de betyder för hållbarhet vet jag inte, men de påverkar gångprecisionen och uppdragningseffektiviteten.
http://www.rolexforums.com/archive/index.php/t-2641.html
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Är i samma situation. Frun fyller jämt om några månader och jag funderar på en 14000 eller 14000M. Jag vill gärna ha något från 2000 och framåt. Räknar med ca 30k för att få något som är i bra skick. 34 mm känns som en bra storlek. Min 116000 är lite för stor på henne. Känns inte så lätt att få tag på nyare 34 mm Rolex. Ska tillägga att jag inte är någon anhängare av den allra senaste tavlan, annars skulle kanske helt nytt vara ett alternativ.
 

relhok

Omega
Är i samma situation. Frun fyller jämt om några månader och jag funderar på en 14000 eller 14000M. Jag vill gärna ha något från 2000 och framåt. Räknar med ca 30k för att få något som är i bra skick. 34 mm känns som en bra storlek. Min 116000 är lite för stor på henne. Känns inte så lätt att få tag på nyare 34 mm Rolex. Ska tillägga att jag inte är någon anhängare av den allra senaste tavlan, annars skulle kanske helt nytt vara ett alternativ.

Då verkar vi tänka i stort sett identiskt i detta ärende! (Med undantag för min optimistiska budget som blev flyttad till 30k nu).
Är du också ute efter svart tavla i första hand?

Har du någon information eller annat kunnande att dela med dig av ang. modellen hade jag uppskattat det:).
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Då verkar vi tänka i stort sett identiskt i detta ärende! (Med undantag för min optimistiska budget som blev flyttad till 30k nu).
Är du också ute efter svart tavla i första hand?

Har du någon information eller annat kunnande att dela med dig av ang. modellen hade jag uppskattat det:).

Mitt kunnande när det gäller den här modellen är rätt begränsat. Min syster har en Air-King från sent 80-tal, med silverfärgad tavla. Jag har dålig koll på äldre Rolex förutom Sub/GMT. Jag är på jakt efter en med vit eller silverfärgad tavla. Helst med stavindex, men även nyare varianter med arabiska siffror kan funka (men då tror jag att vi är inne på 114200?). Jag har som sagt själv en 116000 och skillnaden mot en nyare 34 mm känns betydligt större än 2 mm indikerar.
 
Topp