• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig med Daytonaköp

Hej,

Ny på forumet och mitt första inlägg.

Jag äger en manuell Speedmaster 3573.50.00, men känner att det är lite för känslig för att duscha/bada med.
Och då jag tillbringar somrarna vid och i havet har jag tänkt att en Daytona i stål med svart urtavla är ett bra val.

Det är ju dock en djungel av olika val att stå inför.

Kan tänka mig att köpa en ny, men även att köpa en begagnad. Även om det sista skrämmer mig lite.
Kan tänka mig att ta ett flyg någonstans i europa eller New York om det lönar sig.

Har läst på lite om DrWatch och polering, byte av delar som eventuellt inte är orignal etc.
Och det är det som skrämmer mig med beg.köp.
Kan man kopiera en klocka, kan man ju lika bra kopiera ett certifikat,en tryckknapp,ett glas osv.

Skulle uppskatta alla era tankar och erfarenheter samt tips om allt ni sitter på.

(har jag fel att min Speedmaster inte tål vatten speciellt bra?)

Tack på förhand
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Din Speedy har ju 30m WR medans Daytonan har 100m så Daytonan går ju absolut bättre att plaska med.

Och det var vad jag hade att säga :)
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Välkommen :)

Låter någon annan svara ang Daytonan, men ang vattentäthet på speedyn, så har du helt rätt. Den rekommenderas inte att badas med. Regn och lite stänk ska den klara men tyvärr inte mycket mer. Vattentäthet är inte första prio i rymden :)
 

mace

Cartier
2-Faktor
Som jag har förstått det är speedyn väl känslig (30 m räknas väl tekniskt sett som regn men inte badsäker). Förstår din oro för att köpa beg, kruxet är väl att daytonan i stål, om det är den du vill ha, är rätt svår att hitta ny. Porsan har skrivit ett guide/tipstråd om flygplatsköp - kanske är schipol något för dig? Hittas i recension-kategorin. Lycka till!
 
mace skrev:
Som jag har förstått det är speedyn väl känslig (30 m räknas väl tekniskt sett som regn men inte badsäker). Förstår din oro för att köpa beg, kruxet är väl att daytonan i stål, om det är den du vill ha, är rätt svår att hitta ny. Porsan har skrivit ett guide/tipstråd om flygplatsköp - kanske är schipol något för dig? Hittas i recension-kategorin. Lycka till!


Tack för många bra svar.
Jag har redan kontaktat Mappin & Webb på Heatrow enligt dom får inte Daytonas säljas på flygplatser.
Info som kanske borde läggas till i Porsans guide?

Någon som har koll på Schipol angående just Daytonas?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
San Gennaro skrev:
mace skrev:
Som jag har förstått det är speedyn väl känslig (30 m räknas väl tekniskt sett som regn men inte badsäker). Förstår din oro för att köpa beg, kruxet är väl att daytonan i stål, om det är den du vill ha, är rätt svår att hitta ny. Porsan har skrivit ett guide/tipstråd om flygplatsköp - kanske är schipol något för dig? Hittas i recension-kategorin. Lycka till!


Tack för många bra svar.
Jag har redan kontaktat Mappin & Webb på Heatrow enligt dom får inte Daytonas säljas på flygplatser.
Info som kanske borde läggas till i Porsans guide?

Någon som har koll på Schipol angående just Daytonas?

Det där låter lite märkligt då jag senast i våras stod med båda en vit och svarttavlad i stål i min hand på Schiphol, 67k skulle dom ha! Ville dock inte ta med mig klockan dit jag skulle så jag hoppade, ångrar dock detta idag med tanke på priset. Dom hade fått in fem och sålde tre medans jag velade. Jag vet dock att Daytonan i UK fortfarande är väldigt eftertraktad med flera års väntetid för gemene man så det kanske är annorlunda just där.

EDIT: Har du kollat med http://www.watches-of-switzerland.co.uk/ dom är störst på klockor på Heathrow (T1, T3, T4) Mappin & Webb finns ju bara på T5, BAs terminal. Ska köra en gudie på Heathrow också när andan faller in.
 
Porsan skrev:
San Gennaro skrev:
mace skrev:
Som jag har förstått det är speedyn väl känslig (30 m räknas väl tekniskt sett som regn men inte badsäker). Förstår din oro för att köpa beg, kruxet är väl att daytonan i stål, om det är den du vill ha, är rätt svår att hitta ny. Porsan har skrivit ett guide/tipstråd om flygplatsköp - kanske är schipol något för dig? Hittas i recension-kategorin. Lycka till!


Tack för många bra svar.
Jag har redan kontaktat Mappin & Webb på Heatrow enligt dom får inte Daytonas säljas på flygplatser.
Info som kanske borde läggas till i Porsans guide?

Någon som har koll på Schipol angående just Daytonas?

Det där låter lite märkligt då jag senast i våras stod med båda en vit och svarttavlad i stål i min hand på Schiphol, 67k skulle dom ha! Ville dock inte ta med mig klockan dit jag skulle så jag hoppade, ångrar dock detta idag med tanke på priset. Dom hade fått in fem och sålde tre medans jag velade. Jag vet dock att Daytonan i UK fortfarande är väldigt eftertraktad med flera års väntetid för gemene man så det kanske är annorlunda just där.

EDIT: Har du kollat med http://www.watches-of-switzerland.co.uk/ dom är störst på klockor på Heathrow (T1, T3, T4) Mappin & Webb finns ju bara på T5, BAs terminal.


Oj, det var ett väldigt bra pris.
Jag har mailat Schipol nu, kan återkomma med svaret här.
Perfekt att ta en öl i Amsterdam och köpa en ny klocka =)

Jag klistrar in svaret från Mappin här nedan för allas info:

Dear Mr San Gennaro (ändrat namn)

Its lovely to hear from you after some time.
The Rolex Daytona model ref:116520/2 is not available at the Heathrow stores.
It is a model that is not sold at the airport stores therefore we can not place an order for it.
For your information the Retail price is £7950.

If you require anything further please let us know.

Best regards
Robena Khan
Assistant Manager
Terminal 5
0208 283 6300
 

Pleximannen

Cartier
San Gennaro skrev:
Hej,

N

Har läst på lite om DrWatch och polering, byte av delar som eventuellt inte är orignal etc.
Och det är det som skrämmer mig med beg.köp.
Kan man kopiera en klocka, kan man ju lika bra kopiera ett certifikat,en tryckknapp,ett glas osv.

Några spontana tankar:

Polering har utförts sedan urminnes tider. Det är inte nödvändigtvis en styggelse - kanske snarare ett modeord som har fått oproportionerligt mycket uppmärksamhet (?). Vissa föredrar opolerat - andra föredrar repfritt. Smaksak.

Sen så är det väl skillnad på kopiering och eftermarknadsdelar. Köper du en klocka som har max några år på nacken och inte har blivit servad och allt ser ut att vara i sin ordning så behöver du nog inte oroa dig värst mycket över eftermarknadsdelar. Självklart bör man ställa frågan till en seriös säljare och eventuellt lämna in klockan till nån lokal kunnig/auktoriserad urmakare för äkthetsintyg = verifikation av att allt är i sin ordning.
 
Porsan skrev:
Kan tillägga att det priset var innan Rolex senaste höjning.


Fick idag svar från Schipol, dessvärre inte ett svar jag ville ha.
Lite tråkigt att inte ens kunna lägga en förhandsbetalning och bara åka ner och köpa.

Dear mr San Gennaro


We thank you for your e mail.

The retail price for the 116520 is € 9850,- and the tax free price is € 8140,-.
We don’t give stock information and we don’t make reservations on the steel Rolex Professional models.
There is more demand than supply for these watches.


Met vriendelijke groet, Kind regards,

Gassan Schiphol B.V.
Conny Gerritsen
Afdeling inkoop, Buying department
 
Fick just ytterligare ett svar från Schipol där dom skrev att det inte ens är möjligt att skicka pengarna först och hämta ut den samma vecka .Tuffa bud.
 
Topp