Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp mig med denna automatiska Logines!

Diskussion i 'Diskussion' startad av MangeB, 14 februari 2015.

1. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm
    Jo, nu är det så att jag har fallit för denna klocka:
    http://www.uret.se/longines-hydroconquest-vit-stal-o4100-mm-p-25568.html

longines-L3.695.4.19.6_MED.jpg

Den verkar ganska så prisvärd, 7300kr, automat.

Men... är det verkligen rätt med automat på en såpass billig klocka? Har fått för mig att det är med värdefullt med automatisk i en dyrare klocka. Eftersom min budget är begränsad, därav valet av klockan, är det inte dumt att köpa en automatare då?
    Hur ofta bör man serva den och vad skulle det gå på ungefär?
    Hjälp med input!! :)

2. JayJay

JayJay Biskop

Absolut inget fel på automatverket i den där klockan. Har själv två klockor (samt att jag sålde en i förra veckan) med samma urverk. Inga konstigheter. Tvärtom får du mycket pang för pengen. Äger även modern Rolex och detta tycker jag är mer värde för varje enskild krona.
    Hur som helst hade jag inte handlat den från uret.se. Hellre http://www.klockia.se/klockor-1/longines/hydro-conquest.html som är auktoriserad återförsäljare. Alternativt om du har en lokal återförsäljare där du kan förhandla lite rabatt.

DrSbaitso, MangeB och Hebbe gillar detta.
  3. JayJay

JayJay Biskop

Service beror lite på hur och hur mycket du använder klockan men ca vart 5:e år. Skulle tro att kostnaden hamnar strax under 5k på den där om du går via AD. Billigare om du vänder dig till oberoende urmakare (vilket man väl snart inte kommer kunna göra för ngt märke längre :shifty: )

MangeB gillar detta.
  4. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm
    Tack JayJay!

Det är väl just de där 500kr som känns sådär. Serva klockan till samma pris som värdet känns sådär. Men vad innebär en sådan service, om vi säger ett pris på 5000kr? Polering av de yttre delarna med?

okej, tack för tipset angående klockia! Engströms i Jönköping, har hört rykten om att dom inte går att pruta med... oavsett prisklass.

5. JayJay

JayJay Biskop

Vissa gånger i de lägre prissegmenten är det billigare att sälja, lägga pengar i mellan och köpa ny när det är servicedags. Problemet är ju att man fäster sig vid just sitt egna exemplar. Huruvida man polerar eller inte får man komma överens om, men ja hos märkenas egna servicecenter är det standard (kan alltså väljas bort).

Det går ALLTID att diskutera pris. Om du är sugen så pröva.

MangeB gillar detta.
  6. don segundo

don segundo Biskop

Helt riktigt att du inte kan bortse från servicekostnad i det långa loppet. Om du frågar folk på forumet här om det är värt det lär du få ett rungande JA! till svar. Om det är värt det för dig kan bara du svara på, en kombination i hur ditt intresse för klockor och just denna modell ser ut...

Om jag var i dina skor och verkligen gillade klockan skulle jag inte tveka att skaffa mig den pga automatverk, lycka till med ditt beslut!

MangeB gillar detta.
  7. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Service är kul!

8. manekin

manekin Bonde

Riktigt fin klocka! Meningslöst att serva den med andra ord...bara att köra på tills den dör!

9. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm
    Aha, alright! Stort tack,

Prova går väl, får se om jag tar modet till mig ;)

Mitt intresse för klockor blir större & större för varje dag... Är snart klar med min master inom ekonomi och detta blir en present till mig själv. Men jag är snål/ekonomisk och tänker alltid igenom mina köp väldigt noggrant. Och just nu försöker jag tänka icke-rationellt och övetala mig själv att köpa en automatare är det rätta fast de håller tiden sämre, är dyrare, kräver service, kräver lite skruvande då & då... osv. Meeen det är ju så häftigt med mekaniska apparater...

10. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm

haha, hur lång tid kan det ta?
    Att en automatare dör, innebär det att den kommer gå fel så in åt helvete varje timma eller att den slutar ticka?

11. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Även om den "behöver" service om fem år lär den ju inte sluta fungera rakt av då. Du kan säkert räkna med att den håller i sju-tio år minst och då blir ju inte kostnaden så stor om man slår ut den över alla år. Speciellt om man jämför med andra saker man köper för de pengarna, typ en mobiltelefon.

12. don segundo

don segundo Biskop

Omöjligt att svara på. Generellt om klockan inte utsätts för någon olycka (typ tappas i golvet) är det en gradvis försämring av gångprecision. Som Ponlarsson skriver är det inte ovanligt att klockor går bra även fast de inte fått service på ganska länge.

13. don segundo

don segundo Biskop

Det är nog huvudet på spiken, det här med klockor är ett känslomässigt beslut, inte ett rationellt. Om du är ok med det är en klocka en bra sätt att fira en avklarad utbildning.

Jag köper inte en mekanisk klocka primärt för dess funktion, jag låter känslorna styra. Om jag har pengar att avvara och klockan förgyller min vardag på ett sätt jag tycker motiverar priset är det val jag gärna gör - mitt sätt att motivera det eller få det rationellt om du så vill...

MangeB gillar detta.
  14. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Man kan ju även serva den hos en icke A.d....

Det löser sig , vem vet vad du gör om 5-7år...

Bara kör!

MangeB gillar detta.
  15. slimjim

slimjim Rösten från Bro

MangeB gillar detta.
  16. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm

Det är sant som du säger.
    Skillnaden ligger i att jag verkligen behöver och kan motivera en mobiltelefon.
    En automatisk klocka som för övrigt är dyrare men också håller tiden sämre är i min mening ett väldigt orationellt köp. Läs längre upp i tråden :)

17. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm

Kör bara kör, älskar det! ;) Får nog bli så.

Ako gillar detta.
  18. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm

Kul!
    Du är nöjd med din osv?
    Hur står den sig i kvalité jämfört med exempelvis en Victorinox och jämförelsevis med typ en Rolex? Om du har någon uppfattning eller gissning.
    Jag har en själv en Victorinox, som jag är supernöjd med, dock så får den väldigt lätt dings (?).

19. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm

Exakt...
    Jag ska fundera mer, har en liten tid på mig. Men har suktat allt för länge nu & slår nog till snart!
    Tack för input :)

20. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Svårt att jämföra, jag gillar kvalitén på longinesen. Och jämför jag med certina och tissot i 4k klassen så är longinesen bättre byggd. Vet dock att vissa som använt rolex submariner upplever hydroconquesten som "plåting" och allmänt "rackig".

En rättvisare bedömning får man om man faktist jämför klockor i samma prisklass. För det säger dig själv att det borde vara skillnad på klockorna om den ena kostar 9k och den andra 70k.

Mitt bästa tips är helt enkelt att klämma och känna så mycket som möjligt. Gå på den som känns bäst. Är det något jag lärt mig med klockor som hobby är att det inte är logiskt. Isf hade alla kört på en billig vattentålig quartz.

21. galácticon

galácticon Biskop

Det där är ju icke-argument. Det du köper är ju ett hantverk samt både hjärta och själ.

Är man enbart ute efter prisvärdhet och tidhållning kan man ju antingen köra på sin mobil alt ett digitalur.

De som köper klockor som statussymbol och utan reellt intresse får inte många poäng i min bok.

Tycker faktiskt inte att det låter som att du förstått tjusningen med att äga (och förvalta) ett riktigt fint hantverk.

Kanske läge att fundera över varför du vill köpa en "finare" klocka?

Sonos och Spencer gillar detta.
  22. Snilsson

Snilsson Stadsbo

Sticker in med en liten fråga.. Om man använder en motsvarande Longines automatare dagligen, hur länge kan man låta den ligga på ett ungefär innan man måste "vrida igång" den igen? Ett dygn, två?

23. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm

Fast vadå... bara för att jag oroar mig för kostnader som kan uppstå efter inköp så betyder det väl inte att jag inte är intresserad av klockor?

Med ditt resonemang kan bara de med obegränsad budget som skiter i kostnader vara genuint intresserade.

Jag är student med begränsad inkomst. Vill jag köpa statussymbol är en klocka från Gant förmodligen bättre i mina kretsar då de flesta förmodligen inte ens vet vad Longines är.

Än en gång, jag förstår tjusningen med att äga och förvalta en fin klocka. Oavsett vad, kan man inte bortse från den ekonomiska biten.

24. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Om du använder den dagligen (och klockan fungerar som den ska), så ska du inte behöva "vrida igång den". Att den är automat menas att den är självuppdragande, vanligast är att det sitter en liten rotor i klockan som rör sig när du rör på armen. Rotorn i sin tur drar upp fjädern och klockan fortsätter gå utan att du behöver dra upp den om du rör tillräckligt mycket på armen varje dag.

Om klockan ligger still och är fullt uppdragen brukar dem flesta klockor ticka i ca 40-50h innan kraften är slut.

Kör på Longines, tror du kommer bli nöjd! :)

Du får oroa dig för service den dagen det blir aktuellt...

Snilsson gillar detta.
  25. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    kbk

MangeB gillar detta.
  26. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Du läste väl ekonomi? Hur lång anser du att avskrivningstiden på en klocka i den prisklassen är? Säg att den går kanon i sju år utan service, slår du ut det blir det 1000 kronor om året. Inte ens hundra kronor i månaden för något som du anser som ett genuint intresse. Och då har den kanske ändå ett värde på minst en tusenlapp, oservad.

MangeB och galácticon gillar detta.
  27. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm

Jajajaja, jag ska köpa en! :pompus:

28. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Det tycker jag. Är verkligen jättenöjd med min Conquest jag köpte tidigare i år. Flickvännen däremot tycker att jag ger klockan lite väl mycket uppmärksamhet. :D

29. MangeB
    Trådstartare

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm

haha, låter som om det kommer ske här med...
    Blir väldigt förälskad i mina prylar. Så är det att vara kille!

30. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Det går ju också att hitta urverk som passar, och kloner om du vill komma billigt undan. Men med en master i ekonomi lär inte servicekostnaden om ett decennium sänka dig, och det är möjligt att du värderar klockan betydligt högre än den rena kostnaden då. Eller, vilket så ofta är fallet om man hänger här, så har du sökt dig vidare till nyare, dyrare, bättre, finare, fler, osv.

Mårtenssons ur Brookfield