• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig med denna skönhets fortlevnad

Diogenes

Cartier
Hej alla entusiaster!

Jag har ett tämligen angenämt men ändock stort problem som jag hoppas att KS expertis kan hjälpa mig med.

Till problemet:
Denna fantastiska klocka fungerar men behöver sannerligen en service/genomgång och nytt glas men tydligen vill urmakaren i Göteborg (Gastons ur) inte skruva i den på grund av dess komplexitet. Varför vill man inte det, vad är det som är så avancerat? Jag skulle så väldigt gärna vilja bära denna skönhet men verkar alltså ha stött på problem med att få den åtgärdad, någon som har ett förslag på urmakare som kan tänkas ta på sig arbetet och vad skulle det i så fall (ungefär) kosta?

Det verkar också som om nedre (höger) bandhorn har blivit snett - är det möjligt att åtgärda?

Jag håller tummarna för er expertis och hjälp med att få denna ingenjörskonst att fortsätta fascinera och leva vidare.

(Är det någon där ute som dessutom vet mer om klockan vore det kul att få sådan information - jag vet i stort sett inget om den).

GBmsgPX.jpg


 

Ricrob

Patek
Fin klocka estetiskt sett, relativt anrik fabrikant och solid 18k (?), klart den ska fixas till!

Tänker Morfars klocka i Sthlm, eller finns liknande i Götet?
 
Koll med Beso ur och antik, de går igenom det mesta de säljer och de säljer en del kronografer, de kan säkert hjälpa! Annars kan du sälja den till mig billigt ;p
 

Mr Chance

Kalmar
Håller med övriga, klart den ska fixas. Jag har just nu två klockor hos forumets McGyver och enligt hans rapporter och de bilder han skickat blir det kanon! Hör med honom. Vet, så klart, inte om han vill åta sig denna.
 

Diogenes

Cartier
Tror ni att Farfars klocka (+ Beson) är de enda alternativen? Någon som vet varför denna typ av klocka skrämmer urmakarna?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det snackas mycket om Werner och ABC på Hornsgatan i Stockholm. Han skall tydligen vara en av de bättre. Själv tycker jag att han gav ett något drygt intryck när jag var där ..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej,
Jag har själv ägt en sådan. Jag fick nästan samma mottagande faktiskt hos Farfars ur.
Han klagade på kvalitén samt att godset var så tunt så att det var lätt att stuka till antingen boett eller locket.
De kallas "Poor man's gold watch" och förekommer under diverse olika namn och tillverkare.

Här saxat från inlägg av Joakim C på gamla TTT;
landeron 51 verk som drivkälla. Boett i roséguld och gulmetall. Jag vill kalla dessa för fattigmanskronografer; förekommer under ett flertal fabrikat såsom Chronographe Suisse, Pesag, Bovet och så vidare. Hur många som placerade "sitt" namn på tavlan vet jag inte, men de är ganska vanliga på marknaden (se bifogade länkar på liknande ur). Boetterna, lugsen eller skänklarna, ursäkta svengelskan) är ofta ihåliga och med ett baklock som är tunnt. Förekommer med centrumsekund eller som på mitt ur, med subsekund. Ofta är tavlorna i dåligt skick och värdet avgörs ju som vanligt på äldre ur av just skick och efterfrågan.

Det lite ovanliga med dessa kronografur förutom guldinslagen är storleken! Boetterna är omkring 38mm, vilket var ganska ovanligt på den tiden, och därför finns det fortfarande efterfrågan på dessa. Ofta ser man dåliga exemplar av dessa ur med fuktskador på både tavla och urverk. Baklocket är som nämnt av guld, och under detta finns ytterliggare ett lock av gulmetall. Tror faktiskt att vanlig svett, har fuktskadat många av dessa kronografer, då tätning mot just fukt är ganska dålig.

Länk till Landeron 51:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Landeron_51



Här är länken dit;
http://www.network54.com/Forum/594638/message/1229855526/Det+%E4r+en+gammal+-40+talare+med+ett-----

Ditt ur ser riktigt trevligt ut med ovanligt fin urtavla, lycka till!
 

Diogenes

Cartier
Är det någon som kan hjälpa mig att fastställa vilken typ av band/länk/nato som satt på denna klocka när det begav sig någon gång på 1950-talet(?)?

Nu när klockan äntligen blivit servad så tycker jag bestämt att den skall få kläder som passar för dess tid. Har ni några förslag? Aurum? Arvidsson?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det någon som kan hjälpa mig att fastställa vilken typ av band/länk/nato som satt på denna klocka när det begav sig någon gång på 1950-talet(?)?

Nu när klockan äntligen blivit servad så tycker jag bestämt att den skall få kläder som passar för dess tid. Har ni några förslag? Aurum? Arvidsson?

Håller med vikgul , ett tunt brunt eller svart krokodilband skulle sitta fint. Även ödla skulle passa väl då ett guldur fint bär upp exotiska läder. Undvik de band som har mycket stoppning. Är det 20 eller 19 mm?
 

Diogenes

Cartier
Håller med vikgul , ett tunt brunt eller svart krokodilband skulle sitta fint. Även ödla skulle passa väl då ett guldur fint bär upp exotiska läder. Undvik de band som har mycket stoppning. Är det 20 eller 19 mm?


Tack så hemskt mycket för er feed-back!

Det är 19 mm. Är det e-bay som gäller när man skall få fatt i "exotiska läder"? Jag har själv tittat lite på ödla men var aldrig riktigt säker huruvida det låg rätt i tiden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack så hemskt mycket för er feed-back!

Det är 19 mm. Är det e-bay som gäller när man skall få fatt i "exotiska läder"? Jag har själv tittat lite på ödla men var aldrig riktigt säker huruvida det låg rätt i tiden.

Det beror lite på hur säker man är på vad man vill ha. Vet man vad man vill ha är oftast ebay bäst, annars kan det vara trevligt att testa dem innan köp. Det kan bli lite problem med 19 mm. oftast går det bra att pressa ihop 20 mm, men inbland inte. Din CS skulle mått bäst av ett lite kraftigare omstoppat band gärna med söm enligt mig.
 
Topp