• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig pruta på bilpriset!

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hej!

Jag är nybilshandlare sedan några år tillbaka och kan hjälpa dig med frågorna.
Först och främst, en leasing innebär vagnparksstöd från generalagent. VP kan innebära 6-12% extra beroende på märke, kampanjer etc. Som privatperson har du aldrig rätt till dessa rabatter, då går jag och mina kollegor med stor förlust. Leaseplan/Autoplan/ALD brukar erbjuda upp till 11% rabatt samt 10% på tillbehör samt 10% på inhouse-tillbehör såsom drag, motorvärmare, vinterhjul etc. Det är inte heller något hemligt. Som privatperson får du 5-6%, i vissa fall 8% rabatt. Vissa märken har inte mer än 6-7% marginal medan andra har 12-15%

Som privatperson kan du ju jaga offerter så mycket som du vill, helt upp till dig men du kommer inte komma i de summorna som en leasing. Kolla upp exempelvis Fleetedition på Mercedes, 7,5-8 basbelopp för en kittad E-klass. Motsvarande bil är minst 100 tusen dyrare ut till privatkund. GLK, C-klass, E-klass (förutsatt att det inte är lagerbil hos exempelvis Hedin).

3.95 är en BRA ränta för billån. Det är inte Swedbank du får lån hos precis. Det är med stor sannorlikhet en renodlad bilfinans, VW finans, MB-finans, DNB finans. Det går kampanjer, väntar du till jul så har du kanske 3.33%. Vissa små handlare kör 2.95, eventuellt ett litet familjeföretag som pysslar med nybilar men det är inget Dinbil Stockholm sysslar med. Vi ska inte glömma, det är en vinstdrivande verksamhet vi har att göra med.

Du ska vara nöjd, du har fått en bra deal som det låter. Återigen, det är upp till dig om du vill jaga säljare på nya offerter, men det bidrar med huvudvärk. Är du nöjd med säljaren så tycker jag att du ska fokusera på den personen och köpa bilen ifrån honom. Han hjälper dig enbart att köpa en bil.

Har du eller andra fler frågor så hjälper er jag gärna.
Grymt ingormativ post, tack.
Är bra sugen på fleetleasing hos Merca. Tycker dock det är lite trångt med vanlig kombi, fövisso tillhör väl E-klassen de största i sitt segment?
 

Maxim

Cartier
Ville bara dubbelkolla en sak. Då jag köper bilen av ett förtag som ligger 1h20min hemifrån skulle det kännas surt om jag får åka dit för varenda garantiärende.

Vad jag dock fick berättat för mig var att gällande garantiärenden så kunde man lämna in den hos vilken autoriserad verkstad som helst, men att det sedan är säljaren som bestämmer om det ska göras någon åtgärd. Stämmer detta?

Vill bara inte behöva köra långa sträckor varje gång det blir problem.
 
Min erfarenhet är tvärtom angående punkt 1, säljaren/handlaren får ofta en fin provis från banken om han säljer en rejäl avbetalningsplan, så som kund får man bättre pris på bilen om man tar den på avbetalning (med slutnotan blir högre, förstås). Men absolut, rent ekonomiskt är det bättre att belåna bostaden.
Då är det ju bara att ta den på avbetalning och sedan göra en jättelik (full) engångsavbetalning!
 

fredrikb

Cartier
Tack för hjälpen vänner!
Bilen är nu beställd och den är redo för leverans så fort vinterhjulen är klara och rekonden är gjord. Ska bli roligt att snurra runt i en ny bil framöver :)
Finansieringen blev via mymoney och jag lyckades pruta ner den hela 0 kronor!

Kul med ny bil!

Men en fråga - varför behöver en ny bil som gått 0 mil en rekond?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ville bara dubbelkolla en sak. Då jag köper bilen av ett förtag som ligger 1h20min hemifrån skulle det kännas surt om jag får åka dit för varenda garantiärende.

Vad jag dock fick berättat för mig var att gällande garantiärenden så kunde man lämna in den hos vilken autoriserad verkstad som helst, men att det sedan är säljaren som bestämmer om det ska göras någon åtgärd. Stämmer detta?

Vill bara inte behöva köra långa sträckor varje gång det blir problem.
Du kan lämna in var som helst för garantiärenden. Det är principiellt inte heller ÅF som avgör garantiärenden utan generalagenten.
 

Maxim

Cartier
Kul med ny bil!
Men en fråga - varför behöver en ny bil som gått 0 mil en rekond?

Det undrade jag med, tydligen var det väldigt mycket inplastat invändigt, samt utvändigt så har den stått på diverse lager, båtar och sen ute på parkeringen i väntan på kund. Så det ska tydligen behövs en omgång för att få till "nyskicket" på en helt ny bil.
 

Edin

Panerai
Kul med ny bil!

Men en fråga - varför behöver en ny bil som gått 0 mil en rekond?

Det beror på att nästan alla nya bilar har kläs med skyddsplast som när den tas bort lämnar kvar en hinna på lacken och även en "lim-kant" där filmen ej suttit. Att bilarna sen har transporterats med tåg, båt, lastbil och sen säkerligen stått en vecka eller längre på ett lager likt de som ligger utmed motorvägen i Södertälje gör att lacken har rätt mycket järnspån på sig som om det inte tas bort blir till flygrost vilket jag tror ingen nybilsägare skulle gilla att se efter någon vecka. Sen ska vi inte blunda för det faktum att det rätt ofta sker små olyckor (framförallt med lastbilstransporten) på kofångare och dörrar som då behöver lackas om innan bilarna levereras till kund...
 

BOTL

Panerai
Tjenare vänner, går i tankarna att köpa en ny bil och hittat ett trevligt alternativ i form av en Skoda Octavia Combi.
Den har rullat 0 mil, kom från fabrik i helgen och har en utrustningsnivå med listpris på 280 000kr. Priset på bilen hamnar på 225400kr vilket jag tyckte verkade bra för en icke utgående modell samt med utrustning som jag vill ha (dragkrok, webasteo, förarassistans, halvläder) samt några nice to have som jag inte riktigt har krav på (backkamera och främre sensorer samt bättre ljudanläggning), men som jag förmodligen ändå kommer tycka är kul att ha.

Jag bad först om offert för leasing via jobbet och fick ner priset till 222900kr, men bestämde mig sen för att köpa den privat. Då ville han inte ge mig det lägre priset med hänvisning till att han får backning från Leaseplan om jag tar det via dem.
De hade även 20% på vinterhjul, vilket gav mig samma pris som om jag skulle köpa dem billigt online.

Sen fick jag en ränta på 3.95, 4.77% effektiv. Går det att pruta på räntan?

Ska jag vara nöjd med priset, alternativt vad kan jag försöka mig på?

Ring runt till olika handlare och se vad de kan göra för pris, de ska vara tacksamma för att du ger dem en affär. Kolla blocket om nån har kampanj på den bilen du söker med likvärdig utrustning. Räntan ska du pruta på eller ta någon annan.
Vinterdäck skulle jag aldrig betala ockerpris och köpa från bilhandlare.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Grymt ingormativ post, tack.
Är bra sugen på fleetleasing hos Merca. Tycker dock det är lite trångt med vanlig kombi, fövisso tillhör väl E-klassen de största i sitt segment?
Ja den är rymlig
Dock har merca inte avstängningsbar airbag med nyckel i fram utan ety krångligt system med sensorer.
Inge bra om du vill ha stol i fram. Jag föredrar att ha bilbarnstolarna ibak pga säkerheten och sikten så gör mig inget.

Stora kombis är annars nya skoda superb och sen har subaru outback bra baksäte.
 

par

Patek
2-Faktor
Ring runt till olika handlare och se vad de kan göra för pris, de ska vara tacksamma för att du ger dem en affär. Kolla blocket om nån har kampanj på den bilen du söker med likvärdig utrustning. Räntan ska du pruta på eller ta någon annan.
Vinterdäck skulle jag aldrig betala ockerpris och köpa från bilhandlare.
Är 9200kr för Nokia och orgfälgar ockerpris menar du?
 

BOTL

Panerai
Är 9200kr för Nokia och orgfälgar ockerpris menar du?

Ja för Nokia gör jävligt sunkiga telefoner och jag har inte den blekaste aning vad för fälgar du tänkt dig. Dimensioner spelar in på priset.
På min Superb så köpte jag NOKIAN Hakka 8 från däckonline, handlaren skulle ha närmare 65% mer.
 

par

Patek
2-Faktor
Ja för Nokia gör jävligt sunkiga telefoner och jag har inte den blekaste aning vad för fälgar du tänkt dig. Dimensioner spelar in på priset.
På min Superb så köpte jag NOKIAN Hakka 8 från däckonline, handlaren skulle ha närmare 65% mer.
Han nämner i tråden att han får ge 9200kr för 16" originalfälg med Nokia däck. Är det dyrt tycker du? Du skrev nämligen att det var ockerpris.

Kul för dig, jag hörde om en som skulle ha 67% mer, hur är det relevant?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Han nämner i tråden att han får ge 9200kr för 16" originalfälg med Nokia däck. Är det dyrt tycker du? Du skrev nämligen att det var ockerpris.

Kul för dig, jag hörde om en som skulle ha 67% mer, hur är det relevant?
Låter rimligt med orginalfälg
Pyntade 5k för mina hakka 7 monterat o klart av lokal handlare då var det lägre pris än nätet
Så 4 tusen till för fälgar låter bra.
 

Maxim

Cartier
Jag kör på friktionsdäck då vi har vad - typ 10 dagar med snö/is om året här nere i Lund? Dubbdäck känns lite overkill när vi ändå inte ska nörrut, och skulle det bli söderut är det inte ens tillåtet.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Ja för Nokia gör jävligt sunkiga telefoner och jag har inte den blekaste aning vad för fälgar du tänkt dig. Dimensioner spelar in på priset.
På min Superb så köpte jag NOKIAN Hakka 8 från däckonline, handlaren skulle ha närmare 65% mer.
Har verkligen outback bra baksäte?
Sålde min Legacy då den upplevdes trång.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har verkligen outback bra baksäte?
Sålde min Legacy då den upplevdes trång.

Tycker den upplevs som det men jag har inte kollat mer noggrant.

E klass eller Superb är det som gäller tror jag.
Gillar min e klass mycket.
Antar att du kollar på den nya som ska komma? Den ska vara väldigt nice med mer utrymmen än nu t.om
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Tycker den upplevs som det men jag har inte kollat mer noggrant.

E klass eller Superb är det som gäller tror jag.
Gillar min e klass mycket.
Antar att du kollar på den nya som ska komma? Den ska vara väldigt nice med mer utrymmen än nu t.om

Nja, fick upp ögonen för deras Fleet-editions. Verkar riktigt rimligt rent ekonomiskt...
När kommer nya?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Har verkligen outback bra baksäte?
Sålde min Legacy då den upplevdes trång.
Ja, modell även som kom 2010 och framåt. Den är riktigt mycket större än tidigare versioner. Större i bak än de flesta populära kombis, inkl V70, E-klass, A6 och Passat. Dessutom med justerbar lutning på ryggstöd bak, man sitter bra om man nu åker bak. Tror bara Superb slår Outback/Legacy i detta avseende. Jag bytte från 2011 Legacy till nya Passat och Passaten är trängre i baksätet trots att det fortfarande är rätt gott om plats till våra två barnstolar och allt annat som ska med. Passaten är dock större i bagaget. Och en roligare bil förutom när det är halt. Subarus permanenta AWD slår 4-motion alla dagar i veckan.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Ja, modell även som kom 2010 och framåt. Den är riktigt mycket större än tidigare versioner. Större i bak än de flesta populära kombis, inkl V70, E-klass, A6 och Passat. Dessutom med justerbar lutning på ryggstöd bak, man sitter bra om man nu åker bak. Tror bara Superb slår Outback/Legacy i detta avseende. Jag bytte från 2011 Legacy till nya Passat och Passaten är trängre i baksätet trots att det fortfarande är rätt gott om plats till våra två barnstolar och allt annat som ska med. Passaten är dock större i bagaget. Och en roligare bil förutom när det är halt. Subarus permanenta AWD slår 4-motion alla dagar i veckan.

Min Legacy var en 2012.
Saknar den men jag upplevde att det inte skulle funka med tre kids i baksätet.
 
Topp