• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig skapa en bra onlinebutik för fina ur

Apansson

Torpare
Det är ett bra tips men jag undrar hur stor efterfrågan det är på dessa märken? Man vill ju ha lite snurr på sakerna så att säga. Jag tänker mig en "grund" av de stora populära märkena som Rolex, IWC, Omega, Panerai, Breitling, Tag Heuer osv för att sedan kanske komplementera med några mindre märken som du föreslog.

Du kommer som tidigare sagt i tråden, *ALDRIG* att få sälja något av dessa märken online som auktoriserad handlare. Du kan ju köra gråhandelsbranschen, men där känns det som att typ uret, luxurywatches etc är lite svåra att konkurrera ut.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det TS borde tänka igenom både två och tre gånger är hur kul det egentligen är att driva en webshop. Att du (TS) är intresserad av klockor säger jag inte emot, men som webhandlare är det mestadels logistik det hela handlar om, vilket är riktigt jävla trökigt. Packa paket, ta emot ordrar, returer, felbeställlningar och såvidare. Oftast ser man inte ens ryken av produkten mer än ibland då de kommer i lådor, och åker iväg i lådor.

Lägg till konkurrensen och du kommer få det tufft. Därtill, varför skulle man öht. vilja köpa en klocka som kostar mer än 40tuss via internet om den är ny? Du kommer inte komma med speciellt lägre priser än butikerna om du inte kör grått som sagt, och all service uteblir vid internethandel iprincip. Min poäng är att om man har råd med en ny klocka för såpass mycket har man råd att slanta upp lite extra och köpa i butik eller tom. resa till en ett annat land för att köpa den. Det är inte en spontanbeställd tröja vi pratar om..
 

TicTack

Cartier
Låt oss bredda det lite, varför kan man inte köpa en begagnad Rolex hos en Rolex AD, men en beg Mercedes hos en Mercedeshandlare? Skulle det inte underlätta nyförsäljningen om kunderna kan dumpa undan sin "gamla" till rimliga priser?

Vad tror ni hindrar /är anledningen till att detta inte sker i klockbranschen?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Låt oss bredda det lite, varför kan man inte köpa en begagnad Rolex hos en Rolex AD, men en beg Mercedes hos en Mercedeshandlare? Skulle det inte underlätta nyförsäljningen om kunderna kan dumpa undan sin "gamla" till rimliga priser?

Vad tror ni hindrar /är anledningen till att detta inte sker i klockbranschen?

För man inte behöver byta en sub lika ofta som en bil om man inte är en sjuklig flippare och de vet att de får sälja nya klockor iaf.
Sen finns ju möjligheten att sälja sitt ur till tex tourneau.
 

hellbit

Cartier
Låt oss bredda det lite, varför kan man inte köpa en begagnad Rolex hos en Rolex AD, men en beg Mercedes hos en Mercedeshandlare? Skulle det inte underlätta nyförsäljningen om kunderna kan dumpa undan sin "gamla" till rimliga priser?


Vad tror ni hindrar /är anledningen till att detta inte sker i klockbranschen?
Det går absolut. Handlade min DJ hos Carlssons ur i Helsingborg. De har några montrar med begagnade ur som de säljer för kunds räkning. I mitt fall var DJ köpt hos Carlssons 2006 och nu köpte jag den av dem. Möjligt att de endast säljer ur som ifrån början är sålda av dem. Men priset på min DJ var helt ok. De sålde även en begagnad daytona när jag var där.
 

Frosse

Cartier
Har läst en del om att dom inte ger någon garanti på de klockor dom säljer... Vet dock inte om det är sant, men är det så är ju inte Uret något att efterlikna!

Till TS: Urets layout är rätt skön, så det är nog något som skulle passa på de flesta klocksidor

Sidan och layouten ser ut att komma från tidigt 2000-tal så en nyare design är att föredra.
 

Calfen

Panerai
Det är inte min bild. Jag har egen erfarenhet och hört från andra att de betalar ganska rimligt.


Min uppfattning om deras inköpspris är att etablerade, kändare märken likt Omega får man relativt rimliga priser för dock om du har en dyrare variant av tex Corum kommer du inte få speciellt mycket. OBS! Detta är min uppfattning och jag har skickat ca 7 st klockor till dem för värdering och 2 st har jag sedan sålt till dem varav en Omega.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Min uppfattning om deras inköpspris är att etablerade, kändare märken likt Omega får man relativt rimliga priser för dock om du har en dyrare variant av tex Corum kommer du inte få speciellt mycket. OBS! Detta är min uppfattning och jag har skickat ca 7 st klockor till dem för värdering och 2 st har jag sedan sålt till dem varav en Omega.
Samma för mig, fick ett väldigt bra bud på en Omega Seamaster Chrono typ samma som jag kunde sälja beg för. För min TAG Monaco var budet desto sämre.

Känns rätt rimligt dock en Omega för 10-15k säljer de säkert inom en vecka med vinst.
 

Hampussar

Breitling
Jag har en fråga! Varför ska vi handla hos dig istället för på Chrono24, Uret eller hos AD etc?


En högst relevant fråga. När det gäller Uret och AD så är svaret priset, gällande Chrono24 är svaret smidighet och säkerhet. Detta är ambitionen åtminstone.

Vem är du? Har du någon erfarenhet av att sälja klockor?

Du kan läsa lite mer om mig i den stora presentationstråden, har ingen tidigare erfarenhet från att sälja klockor däremot har jag god erfarenhet när det gäller att driva företag.

Tack allesammans för era tips, det är värdefulla inlägg ni kommer med och jag är oerhört glad över att ni delar med av era tankar.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Öppna en fysisk butik i Småland så jag har något att göra när jag är ledig;).
Som du säkert redan vet är konkurrensen på marknaden hård. Hitta din nisch och kör.

Mvh
 

TicTack

Cartier
Hur ska du pressa urets priser?

En bra fråga, men det finns ju en hel del marginal kvar, det finns ju handlare på chrono24 som är betydligt billigare än uret, handlare med fin transaktionshistorik. Däremot är ju dessa handlare inga supersnackare. De säljer på sin transaktionshistorik, och är mycket fåordiga, speciellt före, men även efter betalning. Jag antar att det är vad som krävs för att få affärerna att gå runt. Hög omsättning, lite tid per kund.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag tror att om man ska köra igång en sådan verksamhet så måste man kunna skruva & serva själv. Sen bör man nog ha ett väldigt stort kunnande på de märken man säljer.

En fel del i ett vintageur kan vara katastrofalt för värdet på klockan.
 

Manks

Omega
Du kommer som tidigare sagt i tråden, *ALDRIG* att få sälja något av dessa märken online som auktoriserad handlare. Du kan ju köra gråhandelsbranschen, men där känns det som att typ uret, luxurywatches etc är lite svåra att konkurrera ut.
Dum fråga, men vad innebär egentligen gråhandelsbranchen?
 

David

Bödeln
Dum fråga, men vad innebär egentligen gråhandelsbranchen?

Organiserad försäljning av helt nya klockor av säljare som inte är auktoriserade handlare.

Klockorna säljs billigt till gråhandlaren av auktoriserade handlare som har svårt att klara volymkraven som tillverkarna ställer. På detta sätt kringgår de begränsningarna för lägstapris som gäller för försäljning i butik.
 

TicTack

Cartier
Organiserad försäljning av helt nya klockor av säljare som inte är auktoriserade handlare.

Klockorna säljs billigt till gråhandlaren av auktoriserade handlare som har svårt att klara volymkraven som tillverkarna ställer. På detta sätt kringgår de begränsningarna för lägstapris som gäller för försäljning i butik.

Kringgår, jag vet inte om det är rätt ord riktigt?

De struntar väl i dem, helt enkelt? Det är ju inte direkt så att Rolex tycker att detta (AD->Gråhandlare->Kund) är ok heller?

Jag har svårt att se skillnaden, i praktiken. Man kan inte pruta ner priset hos AD, för att få det låga priset får man gå via gråhandlare som köper hos AD. Och vad då, lovar att inte berätta att de fick klockan jättebilligt? Det säger väl sig självt? AD:n lär ju sålt den till gråhandlaren för mindre än vad gråhandlaren tar. Och AD:n namn står på garantinbeviset...

Jagar Rolex AD som säljer till gråhandlare? Eller handlar detta om AD:s som ändå är på väg att förlora sin auktorisation?

Gråhandlare är ju ett delvis "färgat" ord, det indikerar ju att det är halvvägs till svart, vilket ju är helt felaktigt. Gråhandlare betalar ju moms etc.. Sedan kan ju AD:n ha brutit något kontrakt med Rolex, men det är ju knappast olagligt / svart, straffsrättsligt alltså.
 

David

Bödeln
Kringgår, jag vet inte om det är rätt ord riktigt?

En AD kan bli av med rätten att sälja ett märke om de lämnar för stora rabatter i butik, så visst är det en regel de kringgår.

Det är ju inte direkt så att Rolex tycker att detta (AD->Gråhandlare->Kund) är ok heller?

Uppenbarligen gör de ju det, annars hade de satt stopp för det. De säljer fler klockor, och till samma pris oavsett om de tar omvägen via gråhandlare till slutkund, samtidigt som prestigefasaden i butikernas skyltfönster inte påverkas.

Och vad då, lovar att inte berätta att de fick klockan jättebilligt?

Japp. Det framgår ju inte om det är så det gått till, eller om en "vanlig kund" köpt klockan i butik, låtit bli att röra den och sedan sålt till en andrahandshandlare med förlust. Men, som sagt, Rolex struntar i vilket.

Gråhandlare är ju ett delvis "färgat" ord, det indikerar ju att det är halvvägs till svart, vilket ju är helt felaktigt.

http://www.ne.se/grå-marknad

http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_market

http://www.martenssons.se/grahandel.html

(Fast att det skulle vara problem med garantier är ren skrämselpropaganda, i alla fall när det gäller Rolex. Garantikortet är ju stämplat av den AD som ursprungligen sålde klockan.)

Nyanserad diskussion i ämnet finns här:
https://klocksnack.se/threads/vad-gråhandlarna-glömde-att-berätta-för-sina-kunder.6768/
 

TicTack

Cartier
En AD kan bli av med rätten att sälja ett märke om de lämnar för stora rabatter i butik, så visst är det en regel de kringgår.



Uppenbarligen gör de ju det, annars hade de satt stopp för det. De säljer fler klockor, och till samma pris oavsett om de tar omvägen via gråhandlare till slutkund, samtidigt som prestigefasaden i butikernas skyltfönster inte påverkas.



Japp. Det framgår ju inte om det är så det gått till, eller om en "vanlig kund" köpt klockan i butik, låtit bli att röra den och sedan sålt till en andrahandshandlare med förlust. Men, som sagt, Rolex struntar i vilket.



http://www.ne.se/grå-marknad

http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_market

http://www.martenssons.se/grahandel.html

(Fast att det skulle vara problem med garantier är ren skrämselpropaganda, i alla fall när det gäller Rolex. Garantikortet är ju stämplat av den AD som ursprungligen sålde klockan.)

Nyanserad diskussion i ämnet finns här:
https://klocksnack.se/threads/vad-gråhandlarna-glömde-att-berätta-för-sina-kunder.6768/


Jag tycker skillnaden är ganska så tunn mellan att kunna få ett visst pris hos AD och att gå vägen via gråhandlare. Men visst, jag kan förstå vikten av att lokalt i en stad inte ryktet börjar gå om enorma rabatter hos en AD.

Däremot vidhåller jag att "gråhandlare" är ett begrepp som är färgat, det handlar om att den som är "vit" vill smutsa ner ryktet på de som sägs vara "gråa".

"Nyanserad diskussion"? Med en trådstart som försöker få läsaren att tro att gråhandlare säljer fejks!
 

David

Bödeln
Jag tycker skillnaden är ganska så tunn mellan att kunna få ett visst pris hos AD och att gå vägen via gråhandlare.

Lustigt att det fortfarande finns gråhandlare. (Tips: det går att pruta hos gråhandlare också.)

Däremot vidhåller jag att "gråhandlare" är ett begrepp som är färgat, det handlar om att den som är "vit" vill smutsa ner ryktet på de som sägs vara "gråa".

Du kan vidhålla vad du vill, begreppet är etablerat och finns definierat i Nationalencyklopedin enligt ovan. Men visst, kalla det "parallellförsäljning" om det känns bättre.

"Nyanserad diskussion"? Med en trådstart som försöker få läsaren att tro att gråhandlare säljer fejks!

Jag skrev att diskussionen är nyanserad, inte att trådens rubrik är det.
 

TicTack

Cartier
Har personligen aldrig varit med om en svensk AD som inte är villig att matcha de svenska gråhandlarnas priser. Pruta på bara.

Ok, men det är väl snarast ett bevis på hur högt i pris svenska gråhandlare ligger?

Jag tog en slumpad Rolex-modell:

Rolex
Yacht-Master Silver Dial Steel/Platinum Oysterlock
168622

Listpris: 81 000 SEK

Svensk gråhandlare: 71 995 SEK
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=251728

Tillförlitlig EU-gråhandlare: 56 349 SEK + 1000 SEK frakt (hos dig på 2 dagar)

Nästan så man skulle kunna få en rörelse att gå runt utan egna kontakter som Svensk gråhandlare, bara köpa in via utländsk gråhandlare?

Kan man närma sig "bästa-EU-pris" hos en svensk AD?
 

poormans

Rolex
Har aldrig handlat där, men jag har inte läst något dåligt om de iaf!

Edit: Uretvintage betalar piss för dina klockor om du vill sälja/byta in


inte direkt oväntat att de ger dåligt betalt men alltid är det några som nappar, lite som de där engelsmännen som åket runt här för några år sedan, man blev bjuden 25k för en rödsub, hyvens killar he he he

sjukt att uretvintage får så bra för vintage uren på tradera sönderpolerad 16710/16700 för bra över 30k om jag minns rätt

cheers
christian
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
inte direkt oväntat att de ger dåligt betalt men alltid är det några som nappar, lite som de där engelsmännen som åket runt här för några år sedan, man blev bjuden 25k för en rödsub, hyvens killar he he he

sjukt att uretvintage får så bra för vintage uren på tradera sönderpolerad 16710/16700 för bra över 30k om jag minns rätt

cheers
christian

Snabba cash Christian, snabba cash... Vet man var man ska leta är UV dyra, men jag förstår ändå de som köper därifrån för "trygghetensskull".

Cheers
E
 
Topp