• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig välja min sista klocka

Chrisse

Patek
2-Faktor
Likt en kontaktannons formuleras sällan att det sökes någon att bara strula runt med. Finns ju såklart den typen av sökes med, men då detta är ett seriöst forum och nu avses att införskaffa sista livskamraten förväntar jag mig seriös ton och seriösa förslag.

Det finns ju såklart vissa kriterier, allt från pris, användbarhet och hur den passar in med övriga familjemedlemmar.

Då ekonomi är en stor del i varje familjs liv, börjar vi i den ändan. Det finns ett tak, siktar på max 150'. Inte 150' listpris, förväntar mig att antingen handla med viss rabatt alternativt bättre begagnat.

Vintage, onej... den risken är oerhört minimal, är helt enkelt inte min kopp te.

Användbarhet. Här bör beaktas hur övriga familjen ser ut, tror jag glömde nämna att det skall bli en trippel när allt är färdigt.
Redan idag finns första klockan på plats, en AP Diver, svart som synden.
Klocka nummer två kommer plockas från Rob E i vår, en PP Nautilus 5712.

I dessa två redan spikade ur har vi alltså en robust dykare och en smärt fin sport/dressare. Mer än så dressat kommer jag aldrig att behöva. Har ju även betat av månfasen som är oerhört viktigt i varje familj.

Tredje klockan då, vi har snackat ekonomi och lite i vilket sällskap den skall vara.
Då kan vi fundera, kommer det krävas en Kronograf, GMT el dylikt?!
Själva funktionerna kommer inte vara högsta prio vad gäller mitt val.

Men ska vi se lite vilka klockor som finns i strålkastarljuset för att ge en hint om hur jag funderar.

Kronograf är följande intressanta:
VC Overseas krono, helst på länk, VC har sjukt porriga länkar (porr kan även va viktigt i ett livslångt förhållande) Det som talar mkt till VC's fördel är att det vore fint att roterar på AP, PP och VC.
Daytona 116515ln alt 116509, chokladen har jag haft innan och gillar skarpt, skulle tillföra lite färg iom Roré-guldet. Vitguldarn med grå "slate" dial är så vacker mina ögon tåras.

GMT har jag inte så många idéer ännu, men en 1675 i sjukt bra skick skulle va nått, blir det dessutom pengar över.

Ska dessutom nämna att jag gillar 116613ln, men osäker på om den passar in.

Men låt nu fantasin och idéerna flöda, men bejaka gärna mina initiala tankar.

Lite bilder på de klockor som nämnts.

Finns
ImageUploadedByTapatalk1420478601.170563.jpg


Kommer
ImageUploadedByTapatalk1420478613.730015.jpg


Prospekt (OBS flesta bilder lånade på nätet)
ImageUploadedByTapatalk1420478812.963379.jpg

ImageUploadedByTapatalk1420478820.532892.jpg

ImageUploadedByTapatalk1420478828.605892.jpg

ImageUploadedByTapatalk1420478873.794525.jpg

ImageUploadedByTapatalk1420478918.362452.jpg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Kul.
Du har ett förflutet med flippande och nu två st. klockor med integrerad länk..du kommer därför behöva en klocka med "vanliga" bandhorn som kan ge dig lite variaton i form av bandbyte. Vad sägs om en helt vanlig SS Daytona eller guld Daytona för att få med lite guld och kontrast?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul.
Du har ett förflutet med flippande och nu två st. klockor med integrerad länk..du kommer därför behöva en klocka med "vanliga" bandhorn som kan ge dig lite variaton i form av bandbyte. Vad sägs om en helt vanlig SS Daytona eller guld Daytona för att få med lite guld och kontrast?
Bra tänkt! En gummi, en länk, en läder.

Edit: En panna med GMT och kronograf är nog enda lösningen. :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
1675 = Snark. Du skulle tröttna direkt.
Chokladarab: Har du redan ägt. Se aldrig bakåt, var alltid uppåt! ;)

El primero: Har du redan haft den bästa.
Då återstår bara VC.

En Arab bryter av fint mot övriga.
Gillar keramisk tachy, klockan håller sig fresh. Fördelen med att gå åter till en sånn, jag vet vad jag får.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Av ren nyfikenhet: varför en ganska lång period av, relativt, 'tok-flippande' för att sedan plötsligt sluta?

Om duon redan nu känns gjuten varför inte utnyttja det tredje kortet till att fortsätta prova runt? Förhållandets frikort liksom...

Och som redan sagts, det behövs något med vanliga bandhorn för att åtminstone kunna variera mha band även om det vore en käftsmäll att komplettera med en VC och sitta på en trio som prickar in den heliga treenigheten.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Av ren nyfikenhet: varför en ganska lång period av, relativt, 'tok-flippande' för att sedan plötsligt sluta?

Om duon redan nu känns gjuten varför inte utnyttja det tredje kortet till att fortsätta prova runt? Förhållandets frikort liksom...

Och som redan sagts, det behövs något med vanliga bandhorn för att åtminstone kunna variera mha band även om det vore en käftsmäll att komplettera med en VC och sitta på en trio som prickar in den heliga treenigheten.

Precis som när man var tonåringen, det sliter att alltid jaga nytt.
Orkar inte jaga/sälja mer.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag bara gjorde sökning på herrklockor på chrono24, inte äldre än 2009 mellan 145-151 tuss.

Herregud! Vad det fanns mkt tråkigt i det segmentet! Inte mkt som kittlade.

Följande tre stack dock ut.

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Ingen som är riktigt 100 dock..
 
Topp