Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp mig välja Reverso!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kakob, 17 juli 2014.

1. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Nu börjar det förhoppningsvis dra ihop sig till köp. Jag har velat länge, för jag vill verkligen att det här ska bli en klocka som får stanna hos mig tills jag ruttnar. Jag vill alltså köpa en JLC Reverso! Under försommaren var en Classique inne och vände, den var väl liten även för mina biljardköer, och fick gå vidare. Den här gången skall det bli rätt, och efter en jäkla massa surfande och funderande har jag kommit fram till att de starkaste kandidaterna är följande Reversos:

Grande Taille:

image.jpg

och Ultra Thin Tribute to 1931:

image.jpg

Mina huvudsakliga krav i letandet har varit:
    - större än Classique, men inte för stor, det skall vara en klassisk dressklocka!
    - tom baksida, vill ha möjlighet att gravera klockan i framtiden (exv. Duo uteslöts alltså)
    - stilrenhet, skall alltid funka, vilket jag menar att båda modellerna ovan uppfyller på ett grymt sätt

Vad tycker ni? Fördelar/nackdelar mellan de två? Ägare av respektive modell får gärna slänga upp lite fler bilder, och dela med sig av personliga erfarenheter!

Not: Är medveten om likheterna mellan detta inlägg och ett jag gjorde i tråden om fyrkantiga klockor, det tidigare inlägget verkade tyvärr hamna i skymundan och fastna i limbo, därför gör jag en egen tråd istället!

(Bilder lånade från nätet)

stelah och Martinuz gillar detta.
  2. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Tycker 1931 är rätt cool i och med att det bara står Reverso på tavlan. Snygga visare och index också.

DrSbaitso och Kakob gillar detta.
  3. aleks

aleks Friends of KS

Kör på GT. Den är snyggare imho.

Affe, cab och Kakob gillar detta.
  4. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Haha, 1-1 står det alltså ;)

5. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

En fördel med GTn:s ljusa tavla är ju att det funkar att köra både brunt och svart läder, brunt lirar inte så bra med den svarta tavlan på 1931:an tycker jag...

6. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Av de två du tar upp tycker jag GT är bäst. Det baserar jag bara på utseendet :)

Kakob gillar detta.
  7. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    GT! Farsan har en och jäklar va snygg den är

Kakob gillar detta.
  8. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    GT. Lätt val. :)

Kakob gillar detta.
  9. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Vad jag förstår är det samma urverk i båda, så utseendet är ju faktiskt det enda att gå på i det här fallet :)

10. garfield

garfield Friends of KS

GT! Lätt!

Kakob gillar detta.
  11. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Grande Taille är fett chef...

Kakob gillar detta.
  12. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Förstår ditt problem, båda är fantastiskt fina. Men jag hade nog ändå valt GT. :) Lycka till, hoppas vi får se en paketöppning snart!

Kakob gillar detta.
  13. Capo

Capo Bonde

Från:
    Göteborg
    Båda är riktigt snugga men tycker nog GT är strået vassare. Hur som helst blir du nog nöjd oavsett val.

Kakob och vaniljglass gillar detta.
  14. M.U

M.U Biskop

Tar mina reverso som mina drinkar.... "En GT, tack!"

Apansson och Kakob gillar detta.
  15. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Om du nu ska ha den tills du ruttnar bort så kör på denna...

2047728_xxl.jpg

DrDre, par, Capo och 4 andra gillar detta.
  16. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Grande Taille är mitt val.

En av mina absoluta favoriter, alla kategorier.

Capo och Kakob gillar detta.
  17. JayJay

JayJay Biskop

En GT... Kanske i ultra thin utförande?

Kakob gillar detta.
  18. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Det är svinlätt att sitta här och säga att 1931 är skitsnygg, för det är den, och säga att 'jag skulle ta den för den är så clean och enkel'.

Skulle jag stå med slantarna i näven och verkligen handla så skulle jag med 99,9% säkerhet gå hem med en GT dock. Riktig horolgiklassiker som alltid kommer att hålla utseendemässigt. Det händer lite mer i tavlan utan att bli rörigt. Subsekunden är ett plus i min bok också även om det naturligtvis ser cleant ut utan.

GT är en klar dressfavorit. Hade jag behovet skulle jag vara oerhört sugen...

DrDre och Kakob gillar detta.
  19. don segundo

don segundo Biskop

Jag gillar 1931varianten, men skulle ändå gå på en Grande Taille, pga finishen på tavlan på GT. Guilloche-mönstret reflekterar ljuset fint och skapar liv. Dock verkar inte alla GT ha guilloche, se tex guldvarianten som Målarn postade några inlägg ovanför.

Målarn och Kakob gillar detta.
  20. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

GT är uppenbarligen KS-favoriten! Håller med om att tavlan är mer levande, guillochen är fantastisk, och gillar subsekunden. En klocka utan sekundvisare är clean, men det är verkligen något trevligt med rörelsen sekundvisaren tillför....klockan lever helt enkelt

21. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

De senare modellerna har guillochetavla tror jag, vet dock inte när de bytte

22. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Hoppas jag med, har en köpesannons som ligger och bubblar, och finkammar beg-handlare så gott det går, får se vad som händer! Jakten är ju kul hur som :D

Finns det några GT-ägare på forumet som vill läska med lite bilder?

23. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Tribute to 1931. Har svårt att tro att man kan tröttna på den - lycka till i valet!

stelah och Kakob gillar detta.
  24. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Då är det ju enkelt ;)

Kakob gillar detta.
  25. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    GT hade jag valt!

Kakob gillar detta.
  26. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Tribute.

Kakob gillar detta.
  27. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Helt klart GT, vita tavlan & indexen är klockrena.

Kakob gillar detta.
  28. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Frågan är om det inte börjar bli hög tid att slänga ihop en GT (den flytande varianten) för att ackompanjera letandet efter en GT (den fasta, tickande varianten) här på balkongen...

M.U gillar detta.
  29. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Inte grande taille, inte 1931 utan grande reverso ultra thin. Fast den är på grönsen till för stor men ack så fin i sitt överenkla utförande.

30. Kakob
    Trådstartare

Kakob Stadsbo

Jo den är ju lite större, samma size som 1931:an. Storleksmässigt tror jag GT:n är optimal faktiskt. Känns som om den här frågan börjar bli besvarad för min del :happyhappy:

Mårtenssons ur Brookfield