• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller, 1665

Landshark

Cartier
Hej, Skulle behöva lite input från er som har lite koll på gamla Rolexar. Särskilt kul skulle det vara att höra synpunkter från Spencer66, som jag har förstått är någon slags Rolex-Gud här på forumet.

Jag har en gammal Sea-Dweller som jag haft i drygt 20 år. Har använt den dagligen och i alla situationer. Varit otroligt nöjd och aldrig haft en tanke på att sälja den. Men så berättade min brorsa att intresset hade ökat på senare tid. Och kollar jag på exempelvis chrono24 och ebay så begärs det från ca 70.000 kr och upp över 100.000 kr för liknande. Så då blev jag lite sugen på att kanske sälja i alla fall.

Lite om klockan:
- Såld av AD, Douglas Krook i Malmö -79 eller -82 (otydligt på certet).
- Ingen box. Cert som sagt. Signerat på baksidan av Marie Fredrikssons syrra (!) (Fylleskämt, dock blyerts).
- Nytt original armband någon gång i slutet av -90 talet. Låset börjar dock bli lite slitet.
- Boetten är polerad i samband med service 2003 hos Paul Klarlund i Köpenhamn.
- Servad ca vart femte år av AD, senast hösten 2009 också hos Paul Klarlund.
- Plastpluppen helt nyligen bytt hos Bergströms i Malmö (lyser starkare i mörker än markeringarna på urtavlan).
- Det vore ju fånigt att påstå att den skulle vara i nyskick (se exempelvis liten "ding" kl 9). Men jag tycker att den är i fint bruksskick. På Bergströms sa de "normalt skick för sin ålder".

Vad kan vara ett rimligt pris att begära?
Hur når jag potentiella köpare, annons här på KS? Chrono24? eller annorstädes?

DSC_4300_zpsf1408cbe.jpg


DSC_4302_zpsb6038ccb.jpg


DSC_4303_zps279f7a7a.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Jag ska inte spekulera i värdet utan bara gratulera till en fin klocka som du definitivt bör behålla :D
Trogen kamrat i 20 år ska man inte göra sig av med.
 

Pleximannen

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Det är kriminellt att sälja en sån trotjänare. Om du inte är i desperat behov av pengar, behåll!
 

Landshark

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Money is no object! [citat JR Ewing] ;)

Skämt å sido, Men, nä, jag är definitivt inte desperat över att sälja den. Men om rätt köpare och rätt pengar dyker upp så kanske... Jag har varit glad över den i princip varje dag, den har definitiv berikat min tillvaro. Å andra sidan har jag blivit rejält sugen på en Deepsea (som jag i så fall tänkt "kristidsköpa" från exempelvis Italien). Och då måste jag göra ett val; ska jag nu börja bli samlare? Det har jag inte riktigt varken ekonomi eller intresse för.

Min konklusion är att jag "bara" vill ha en bruksklocka. Det var ju därför jag ursprungligen köpte Sea-Dwellern. Och den fetaste "bruks Rolexen" i dag är IMHO Deepsea:n.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Kan inte säga vad den är värd men jag tycker den är sjukt fin!!!
 

PierreS

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Ruskigt fin och jag förstår varför du haft den som trotjänare i 20 år ;)
Vore jag du så skulle jag nog ha svårt att sälja den utan att det skulle kännas fel men det är jag!
Hoppas du kan finna ett sätt att köpa Dipsyn utan att göra dig av med din Skönhet :)
 

RDFG

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Riktigt fin! Sållar mig till skaran som säger behåll den.

Om klockan kommer på tal är ju "den här har jag haft varje dag i 20+ år" en väldigt mycket mer hår-på-bröstet-framkallande anekdot än några extra meter dykdjup som man ändå aldrig behöver :)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

På sätt och vis är det ju detta som är det fina med Rolex dvs. att du kan köpa en nyare beg. och 30år senare byta denna mot den uppdaterade modellen utan att göra någon förlust. Personligen gillar jag inte DSSD men om du hellre vill ha en sådan måste jag gå emot strömmen och säga att du ska sälja.
 

MERL

Omega
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Landshark skrev:
Money is no object! [citat JR Ewing] ;)

Skämt å sido, Men, nä, jag är definitivt inte desperat över att sälja den. Men om rätt köpare och rätt pengar dyker upp så kanske... Jag har varit glad över den i princip varje dag, den har definitiv berikat min tillvaro. Å andra sidan har jag blivit rejält sugen på en Deepsea (som jag i så fall tänkt "kristidsköpa" från exempelvis Italien). Och då måste jag göra ett val; ska jag nu börja bli samlare? Det har jag inte riktigt varken ekonomi eller intresse för.

Min konklusion är att jag "bara" vill ha en bruksklocka. Det var ju därför jag ursprungligen köpte Sea-Dwellern. Och den fetaste "bruks Rolexen" i dag är IMHO Deepsea:n.

Säger som övriga, behåll skönheten!

Vill även lägga till att priset på lyxklockor i Italien har gått upp ganska rejält de senaste 10 åren och att det därför är svårt att hitta bra exemplar för "fyndpriser", så går snacket hos AD:s i italien samt på klockforumen. Vill därför varna dig om att det, speciellt för rolexklockor, inte går att göra mer än ett par tusenlappar för ett bra exemplar. Verkar det vara ett för bra pris för att vara sant, så är det så också.

Väljer du att sälja, så önskar jag dig in bocca al lupo :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Tråkigt om du inser efter att du köpt Deep sea'n att den är för stor och att du saknar den förra. Jag röstar för att förnya med att köpa något nytt band till den om du inte redan gjort det. Det brukar stilla begäret lite. Ett annat tips är att köpa en begagnad deep sea och testa den ett tag. Om du inser att den är perfekt och att din gamla Rolle spelat ut sin roll, så kan du sälja den. Om du kommer fram till att deep sean inte är en keeper, så kan du ju sälja den igen för i princip samma pengar.
 

paradis

Audemars
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Håller med yonsson,tänk om du inte tycker om DeepSee,har du provat den,haft den på handen ? Den är STOR.........ock din klocka har gjort dig glad,mm NEJ,tycker inte att du ska sälja den.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Den är riktigt fin!! Sälj inte om du är nöjd med den! :)
 

vekktah

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Nej nej nej. Det du har där är nog vad jag skulle kalla den perfekta sportrollen.
Jag jämför med Explorer ll, 1680, gmt, subC, dipsy samt nyare sea dweller (vitguldsindex) kommer själv försöka få tag på en liknande du har där nån gång.

Behåll. Var inte girig. De nyare rolexarna må vara krispiga och snygga (precis köpt subC) men själen i den där finns inte att köpa längre
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Spara den! Riktigt härlig, om den dessutom har ett sentimentalt värde för dig är det bara ett plus.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Är datumskivan vit eller i silver...svårt att se? Insertet ser ut att vara utbytt under resans gång? Plexit är ett senare servicegalas.... Inga konstigheter.... Små små detaljer gör stora skillnader på ett ev pris.
 
C

Crowolf

Guest
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Sälja?!!! Du skämtar! Behöver man pengar; visst, men det gör du uppenbarligen inte sååå......
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Lyssna inte oå de här gökarna. Utgår från att du redan stött och blött frågan. Sälj den om du känner att det är rätt. Det är trots allt bara en klocka. Klart som fan man vill testa något annat om man dragit på samma i 20 år.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

JoberMan skrev:
Lyssna inte oå de här gökarna. Utgår från att du redan stött och blött frågan. Sälj den om du känner att det är rätt. Det är trots allt bara en klocka. Klart som fan man vill testa något annat om man dragit på samma i 20 år.
Jo, men har man varit nöjd med någonting i 20år, så finns det ju en anledning... Komplettera är bättre än att sälja enligt mig.
 

vekktah

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Haha, gissar att ts är nöjd med alla uppskattningar om eventuellt värde samt var han skall avyttra den.

Jag kan köpa den av dig, skicka pm ;-)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Får hålla med Davvan i det han säger. Insert och glas nyare.. Bilderna är tyvärr lite för oskarpa och tagna i fel vinklar för att avgöra kvalité på boett. Rent generellt sitter värdet i en klocka i boett och tavla, insert och orginalglas går att fixa. I min värld är papper värt mycket. Det är även något som inte går att ersätta precis som boett. Utifrån dina bilder skulle jag säga 75-80 från rätt köpare. Tyvärr har vi inte så jättemånga täta medlemmar som gillar vintage så risken är att du måste sälja den på chrono24 eller VRF för att hitta rätt köpare. Troligt pris här är snararer runt 70..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

På svaret om var man ska sälja, så självklar här på KS om man hittar en köpare med samma prisbild som sig själv.
Om inte, så breddar man; TTT, WUS, the watchsite, TZUK,VRF mm.
 

Pleximannen

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

yonsson skrev:
På svaret om var man ska sälja, så självklar här på KS om man hittar en köpare med samma prisbild som sig själv.
Om inte, så breddar man; TTT, WUS, the watchsite, TZUK,VRF mm.

På sätt och vis kan jag hålla med. Dock tror jag att det är som Spencer säger... i den här prisklassen på den här typen av ur finns det inte många köpare på KS men det skadar så klart inte att testa. Ett annat alternativ är att använda sig av nån som säljer på kommission mot en lägre avgift så slipper man ta däcksparkarna själv :) personligen har jag haft bra erfarenhet av att sälja genom Dr. Watch för att nämna ett exempel (smidigt, rimlig avgift och helt ok nettopris).

Vad gäller priset på objektet så skulle man behöva fler och tydligare, mer högupplösta bilder...
 

Landshark

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Tack för alla svar. Lutar åt att jag säljer, trots att majoriteten tycker det var ett dåligt och klandervärt beslut ;)
Ser det lite som med bilar, för att köpa ny får man ju sälja den gamla, hur trevlig den nu än var... (annars är man helt plötsligt bilsamlare, och det kan man ju vara om man är typ Jay Leno...)

"Insert bytt" - Är det den svarta plåten i vridkransen? Det stämmer att den är bytt i samband med en tidigare service. Däremot kan jag inte påminna mig om att plexiglaset bytts (men jag vågar inte svära på det). Datumskivan förefaller vara av metall (alltså färgen silver).

Ska försöka ta lite bättre närbilder.
 

Pleximannen

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Landshark skrev:
Tack för alla svar. Lutar åt att jag säljer, trots att majoriteten tycker det var ett dåligt och klandervärt beslut ;)
Ser det lite som med bilar, för att köpa ny får man ju sälja den gamla, hur trevlig den nu än var... (annars är man helt plötsligt bilsamlare, och det kan man ju vara om man är typ Jay Leno...)

"Insert bytt" - Är det den svarta plåten i vridkransen? Det stämmer att den är bytt i samband med en tidigare service. Däremot kan jag inte påminna mig om att plexiglaset bytts (men jag vågar inte svära på det). Datumskivan förefaller vara av metall (alltså färgen silver).

Ska försöka ta lite bättre närbilder.

"insert bytt": ja det är det svarta inlägget i kransen.

Glaset är ett Rolex serviceglas. Inget större fel i det men många samlare vill ha originalglaset som är mer välvt. Det ser ut så här:

P7262729_zps4d20744f.jpg
 

DrDre

Patek
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Jag får väl instämma i kören ovan. Sälj den inte. Jag har själv en 1665:a och det är ju en suverän vardagsklocka. Jag hade en för några år sedan som jag sålde och redan efter ngn månad insåg jag att det var ett misstag. Det var inte jättesmidigt att hitta en igen där man kunde vara hyggligt säker på att allt är OK. I detta fallet känner du ju dessutom till dess historia och allt annat. Och att byta den mot en Deepsea finns inte ens med på kartan. IMHO har en så oerhört mycket mer karaktär och känsla och dessutom lite bättre storlek än Deepsean. Men om du ändå ska sälja den så kan du ju prova här och timetotalk först. Det blir förmodligen en smidigare affär, men får du inget napp så kan du ju prova på Chrono24.
 

Landshark

Cartier
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Pleximannen: Ett sådant glas har jag aldrig sett, varken på min klocka eller på någon av de som ligger ute på nätet. Du verkar ju veta vad du talar om, så om min klocka är "född" med ett sådant glas, måste den ursprunglige ägaren ha bytt det. Tack för info.

Spencer66 (och andra "förstå-sig-påare"): Jag bifogar lite närbilder:

7c8549a0-8356-426b-aef5-c4439b6b8f45_zps2900ffb9.jpg


DSC_4308_zpsf67c5afd.jpg


DSC_4309_zpsb7f60d47.jpg


DSC_4311_zpsd6e71ed2.jpg


DSC_4312_zpsc4cc3c3d.jpg


DSC_4313_zps2a2c49cd.jpg
 

Landshark

Cartier
Tack alla, för input och synpunkter.
Nu har jag i alla fall lagt ut klockan till försäljning
(till att börja med endast här på KS).
 

Pleximannen

Cartier
Lycka till med försäljningen!

Det är med största sannolikhet så att första ägaren har bytt glaset. Det är ganska normalt att man byter vid service så det är därför den stora majoriteten av dessa klockor har serviceglas. En stor fördel med ett nyare glas är att det med större sannolikhet håller tätt enligt vad jag har läst... så på en bruksklocka är det ju absolut inte fel.
 

10past10

Omega
En detalj som är värt att känna till är att du har orginal kronan (om jag inte ser fel), det är i mina ögon värdefullt. Väldigt många 1665 har fått sina kronor uppgraderade av Rolex under servicebesök, vilket i mina ögon är ofördelaktigt rent visuellt (även om det är både funktionellt och kosher med den nya kronan). Den gamla kronan - som jag tror du har, ger (i mina ögon) ett "nättare" intryck (och den nya känns lite mer som ett "ryskt ubåts instrument").

Grattis till en trevlig klocka, hoppas den hamnar i goda händer om du säljer.
 

JayJay

Rolex
Re: Hjälp mig värdera min Rolex "Great White", Sea-Dweller,

Lyssna inte oå de här gökarna. Utgår från att du redan stött och blött frågan. Sälj den om du känner att det är rätt. Det är trots allt bara en klocka. Klart som fan man vill testa något annat om man dragit på samma i 20 år.
+1. Väl skrivet.
 
Topp