• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp!!! Min Orion stannar 23,04 varje dygn.

Peter K

Panerai
2-Faktor
kan någon hjälpa mig att få den att gå OK.
Den stannar alltid vid 23,04. Det är då datumhjulet ska börja röra sig. Sekundvisaren fortsätter dock alltid, så verket går ju. Minut och timvisarna stannar dock.
Kan någon förbarma sig över den så jag kan börja använda den.

image.jpeg
image.jpeg
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Neej. Det är därför jag ber hjälp här. Det finns en massa duktiga hobby urmakare här på forumet.
Det är ju en cheapy, så man kan ju inte lägga ner tusenlappar för en helservice. En lätt handpåläggning kanske räcker.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Neej. Det är därför jag ber hjälp här. Det finns en massa duktiga hobby urmakare här på forumet.
Det är ju en cheapy, så man kan ju inte lägga ner tusenlappar för en helservice. En lätt handpåläggning kanske räcker.

Tror jag varit inne och pillat i en klocka med samma verk tidigare. Hemskt verk att skruva i. :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Neej. Det är därför jag ber hjälp här. Det finns en massa duktiga hobby urmakare här på forumet.
Det är ju en cheapy, så man kan ju inte lägga ner tusenlappar för en helservice. En lätt handpåläggning kanske räcker.
Då förstår jag! Du kan få en gissning medans du väntar på att någon mer kompetent hittar denna tråd och kan svara. Har du testat winda upp den fullt några minuter innan den brukar stanna? Den kanske inte har orken mot slutet av kvällen om du vevar som morgonrutin.
 

JohnDoe

Rolex
Tyvärr är det nog så att klockan behöver service, dvs plockas ned i småbitar. Sedan finns de två sätt att göra.
1. Alla delar görs rent, sedan ihopmontering/smörjning med förhoppningen att inga delar var slitna.
2. Allt enligt punkt 1 samt att delarna kontrolleras och slitna delar byts mot nya.
Att det tar tid att göra enligt ovan förstår vi alla, frågan är vad timpenningen är. Det finns inte någon quickfix typ öppna o spruta in 5-56. Tyvärr är det många fina vintageklockor som "dör" i detta läge, dvs för dyrt att serva i förhållande till klockans värde. Vi har några hobbymeckare här så kolla in på hemslöjd,modd,fix så hittar du några, tex @McGyver.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Spontan gissning är att det är någon del i datum-mekanismen som gått sönder eller fastnat pga av smuts. Jag är inte alls säker på att du behöver göra en total service bara för det.

@eriksson850 Kan du utveckla känslan av att skruva i dem? Är det Timex- känsla?
 

JohnDoe

Rolex
Spontan gissning är att det är någon del i datum-mekanismen som gått sönder eller fastnat pga av smuts. Jag är inte alls säker på att du behöver göra en total service bara för det.

@eriksson850 Kan du utveckla känslan av att skruva i dem? Är det Timex- känsla?
Frågan är väl hur länge en quickfix håller. Den är säkerligen inte servad på länge. Om en del börjat krångla och det är smuts i den så dröjer det nog inte länge innan nästa problem uppstår. Summan av alla småfixar brukar överstiga en riktig service till slut men du har fortfarande inte fått hela klockan servad.
 

BengtBengt

Breitling
Kan tipsa om Sergel Ur, en urmakare av den gamla skolan med rimliga priser. Han håller till i Konserthuset i den delen av huset som är mot Hötorgshusen (Stockholm). Han har servat/fixat med flera av mina gamla klockor för en synnerligen rimlig slant. Begär en offert.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Frågan är väl hur länge en quickfix håller. Den är säkerligen inte servad på länge. Om en del börjat krångla och det är smuts i den så dröjer det nog inte länge innan nästa problem uppstår. Summan av alla småfixar brukar överstiga en riktig service till slut men du har fortfarande inte fått hela klockan servad.

Förstå mig rätt. Jag är ingen förespråkare av quick- fixes :). När väl locket är av kan man nog ganska snabbt göra en bedömning om det finns ett övergripande service- behov eller inte. Det kanske inte ens är smuts som är orsaken.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Kan tipsa om Sergel Ur, en urmakare av den gamla skolan med rimliga priser. Han håller till i Konserthuset i den delen av huset som är mot Hötorgshusen (Stockholm). Han har servat/fixat med flera av mina gamla klockor för en synnerligen rimlig slant. Begär en offert.
Har testat honom, och hans bror som också är urmakare, fast i Märsta.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Han lagade ett seagullverk. Hittade ingen utbytes del, men svarvade en egen.
Verkade lite småtafflig. Klockan funkade dock när jag hämtade den. Så nåt bra gjorde han väl.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Spontan gissning är att det är någon del i datum-mekanismen som gått sönder eller fastnat pga av smuts. Jag är inte alls säker på att du behöver göra en total service bara för det.

@eriksson850 Kan du utveckla känslan av att skruva i dem? Är det Timex- känsla?
Ja lite så, kommer ihåg att bryggorna var lite som tjocka plåtbleck och ovanför datumet låg en stor brygga som skulle skruvas fast samtidigt som datumet skulle hållas spänt och låsas med den bryggan (lite svårt att förklara). :) Kan hända att jag gjorde fel, vad vet jag? Kan ju även hända att det inte ens ett likadant verk.
 
Topp