Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp!!! Min Orion stannar 23,04 varje dygn.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Peter K, 14 april 2016.

1. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    kan någon hjälpa mig att få den att gå OK.
    Den stannar alltid vid 23,04. Det är då datumhjulet ska börja röra sig. Sekundvisaren fortsätter dock alltid, så verket går ju. Minut och timvisarna stannar dock.
    Kan någon förbarma sig över den så jag kan börja använda den.

image.jpeg image.jpeg

Savagear114 gillar detta.
  2. klocknooben

klocknooben Borgare

Titta in hos närmaste urmakare. Tror inte du ska in och bända själv :)

3. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Neej. Det är därför jag ber hjälp här. Det finns en massa duktiga hobby urmakare här på forumet.
    Det är ju en cheapy, så man kan ju inte lägga ner tusenlappar för en helservice. En lätt handpåläggning kanske räcker.

Aquaracer2 gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tror jag varit inne och pillat i en klocka med samma verk tidigare. Hemskt verk att skruva i. :)

tissoter gillar detta.
  5. klocknooben

klocknooben Borgare

Då förstår jag! Du kan få en gissning medans du väntar på att någon mer kompetent hittar denna tråd och kan svara. Har du testat winda upp den fullt några minuter innan den brukar stanna? Den kanske inte har orken mot slutet av kvällen om du vevar som morgonrutin.

6. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Joo , har testat det. Det var min första tanke också, att orken tröt. Det hjälper inte.

7. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Usch då. Det låter inte bra.

8. klocknooben

klocknooben Borgare

Min andra novisa gissning är att olja upp datumskivan. Ingen aning hur sådant ska göras dock.

Någon klockjesus borde ha svarat vid det här laget. Detta forum är fantastiskt!

alfin gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Gissar du hej vilt eller?

tissoter, klocknooben och Floduttern gillar detta.
  10. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Tyvärr är det nog så att klockan behöver service, dvs plockas ned i småbitar. Sedan finns de två sätt att göra.
    1. Alla delar görs rent, sedan ihopmontering/smörjning med förhoppningen att inga delar var slitna.
    2. Allt enligt punkt 1 samt att delarna kontrolleras och slitna delar byts mot nya.
    Att det tar tid att göra enligt ovan förstår vi alla, frågan är vad timpenningen är. Det finns inte någon quickfix typ öppna o spruta in 5-56. Tyvärr är det många fina vintageklockor som "dör" i detta läge, dvs för dyrt att serva i förhållande till klockans värde. Vi har några hobbymeckare här så kolla in på hemslöjd,modd,fix så hittar du några, tex @McGyver.

Peter K och Floduttern gillar detta.
  11. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Spontan gissning är att det är någon del i datum-mekanismen som gått sönder eller fastnat pga av smuts. Jag är inte alls säker på att du behöver göra en total service bara för det.

@eriksson850 Kan du utveckla känslan av att skruva i dem? Är det Timex- känsla?

Peter K gillar detta.
  12. klocknooben

klocknooben Borgare

Yes. Var noga med att påpeka detta med. Ville mest skriva något för att hålla tråden aktuell så att han kunde få svar av någon av er kunniga.

Peter K gillar detta.
  13. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Frågan är väl hur länge en quickfix håller. Den är säkerligen inte servad på länge. Om en del börjat krångla och det är smuts i den så dröjer det nog inte länge innan nästa problem uppstår. Summan av alla småfixar brukar överstiga en riktig service till slut men du har fortfarande inte fått hela klockan servad.

14. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Är det då värt att serva?
    Troligen inte, eller?

15. BengtBengt

BengtBengt Torpare

Kan tipsa om Sergel Ur, en urmakare av den gamla skolan med rimliga priser. Han håller till i Konserthuset i den delen av huset som är mot Hötorgshusen (Stockholm). Han har servat/fixat med flera av mina gamla klockor för en synnerligen rimlig slant. Begär en offert.

16. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Förstå mig rätt. Jag är ingen förespråkare av quick- fixes :). När väl locket är av kan man nog ganska snabbt göra en bedömning om det finns ett övergripande service- behov eller inte. Det kanske inte ens är smuts som är orsaken.

JohnDoe gillar detta.
  17. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Har testat honom, och hans bror som också är urmakare, fast i Märsta.

18. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Peter K gillar detta.
  19. Clark Kent

Clark Kent Präst

Med vilket resultat? Det är ju alltid bra att få tips om fler kompetenta icke-ad urmakare.

20. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Han lagade ett seagullverk. Hittade ingen utbytes del, men svarvade en egen.
    Verkade lite småtafflig. Klockan funkade dock när jag hämtade den. Så nåt bra gjorde han väl.

21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det hjälper ju inte direkt så undvik gärna gissningar.

22. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ja lite så, kommer ihåg att bryggorna var lite som tjocka plåtbleck och ovanför datumet låg en stor brygga som skulle skruvas fast samtidigt som datumet skulle hållas spänt och låsas med den bryggan (lite svårt att förklara). :) Kan hända att jag gjorde fel, vad vet jag? Kan ju även hända att det inte ens ett likadant verk.

23. Peter K
    Trådstartare

Peter K Borgare

Från:
    Väsby
    Jag har ju ingen aning om vilket det är. Vill ju bara få hjälp att få det fixat.

Mårtenssons ur Brookfield