• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp, någon som kan någon om ryssar?

BME

Cartier
Hallå!

Fick syn på en loppis när jag var ute och luftade hojen här om veckan och efter att ha sett trådar från och till på roliga "fynd" folk gjort på loppisar tänkte jag varför inte ta en titt!

Efter att ha gått igenom femtielva bord med fullständigt ointressanta saker och jag började misströsta kom jag till ett av de sista borden och där låg det säkert 200 klockor. Mycket skräp men även några roliga varianter.

Jag fick upp ögonen för en Exacta Poljot 30 jewels som jag tyckte såg lite rolig ut och slog till.
När jag öppnade upp klockan hemma såg den väldigt fräsch ut invändigt och ett serienummer(?) gick att utläsa till 4188025.
På sidan av klockan finns även AU20- stämplat, antar att det betyder guldpläterat eller?

Finns det någon som kan hjälpa mig med information om klockan som tex vilket årtionde den kommer ifrån, är det orginaldelar eller aftermarket grejer som sitter i den mm mm?

Nedan följer lite bilder:

IMG_1737_zps92bd7d97.jpg

Gillar den mörkblå sekundvisaren!
IMG_1733_zps4beb4491.jpg

IMG_1727_zpsd2354d6b.jpg

IMG_1719_zpsc7773e9b.jpg

IMG_1724_zpsd1cf87c5.jpg

Inget stämplat på insidan av bakboetten.
IMG_1679_zps863b7606.jpg


Tack och bock för nu!
/BME
 
Baserat på utseendet endast så säger jag sjuttiotal och tror inte att någon har bemödat sig med att sätt in aftermaket grejer i den där, verket är nog standard ryss dvs funkar men inte mer...

Nog inget direkt värde men kul loppisfynd...

MEN jag kan ha tokfel...

Vad hette han med alla ryssklockorna på TTT, vart tog han vägen???????????????????
 

Ricrob

Patek
En grej som ryssarna verkar ha lagt rejält med krut på är att gömma juveler! Det står 30 men jag tycker mig se... 1?!
 

BME

Cartier
masterkiller skrev:
Baserat på utseendet endast så säger jag sjuttiotal och tror inte att någon har bemödat sig med att sätt in aftermaket grejer i den där, verket är nog standard ryss dvs funkar men inte mer...

Nog inget direkt värde men kul loppisfynd...

MEN jag kan ha tokfel...

Vad hette han med alla ryssklockorna på TTT, vart tog han vägen???????????????????

Köpte den inte för att göra något klipp, kostade några tior så ingen fara på taket om den är värd 0:- , gillade bara utseendet och tänkte att det var en rolig klocka att ha som typ kostymur.
Men alltid roligt om man kan rota upp någon bakgrundsinfo som tidsålder etc :)
 

BME

Cartier
Ricrob skrev:
En grej som ryssarna verkar ha lagt rejält med krut på är att gömma juveler! Det står 30 men jag tycker mig se... 1?!

Haha ja jag såg det på bilderna... Skulle kanske tagit ett par andra bilder där de är med men sitter på jobbet och bilderna är hemma :D
 

Knät

Cartier
BME skrev:
masterkiller skrev:
Baserat på utseendet endast så säger jag sjuttiotal och tror inte att någon har bemödat sig med att sätt in aftermaket grejer i den där, verket är nog standard ryss dvs funkar men inte mer...

Nog inget direkt värde men kul loppisfynd...

MEN jag kan ha tokfel...

Vad hette han med alla ryssklockorna på TTT, vart tog han vägen???????????????????

Köpte den inte för att göra något klipp, kostade några tior så ingen fara på taket om den är värd 0:- , gillade bara utseendet och tänkte att det var en rolig klocka att ha som typ kostymur.
Men alltid roligt om man kan rota upp någon bakgrundsinfo som tidsålder etc :)

Några hundra tycker jag lätt att den är värd om den går som den ska.. Tuff dinka, skulle vart skitnöjd om jag hittade en sån på en loppis..
 
Topp