• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp och funderingar säkes - Should the patina stay or go?

Byta tavla och visare på en 14060


  • Totala väljare
    26
  • Enkät stängd .

m_s

Patek
2-Faktor
Fixade till mig en Rolex Sub 14060 för ett par veckor sedan. Klockan köptes head only (hey fick ju med ett gammalt sexigt 70-tals Tropic) med boxar, cert, ankare etc.

Har sedan kompletterat den rackaren med en kalasschysst 93150-länk och nu kvarstår bara en to do or to dont och det är här jag behöver publikens hjälp!

Klockan är en N-serie från 91 och har således tritium-tavla där patinan inte är homogen på visare och index. Som jag förstått efter googling och tips så hade Rolex lite "problem" med detta på vissa årgångar där de hade olika tillverkare/leverantörer av tavlor och visare. Resultatet blir att de åldras på olika sätt (här kanske experterna kan dementera eller bekräfta för nöjes skull?).

Valet står nu att byta ut tavla och visare för att få en mer "ny och fräsch" look på dinkan, alternativt behålla allt som det är och vara nöjd med att visarna och tavlan inte matchar till 100% i patinan. Något som enbart syns i visst ljus (och oftast tydligare på bild, se nedan för exempel).

Den så kända plus och minuslistan som jag kan komma på:

Ny tavla och visare
------------------------
+ "Fräschare" helhetslook
+ Fungerande lume
- Kostar 3300:- (spottstyver, men ändå)

Behålla nuvarande
------------------------
+ Individuell look, schysst och lite "vintage" känsla (hur mkt det nu kan bli med safir och vitguld..)
+ Lägga 3300:- på annat klockrelaterat
- Ej fungerande lume

Dela gärna med er av era tankar, provade att köra en liten poll för alla som inte orkar skriva! :)

Spatziba!



 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Behåll tavlan och nosa upp matchande visare.... en baggis inom budget.....och...tadaaa....grym look!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Snabb fråga - På översta bilden kan man särskilja som lite "mörkare" partier på tritiumet på tavlan - Är det "rispor" eller är det just the way it goes old?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Byt allt... till en plexisub ;) Med en safir får man annars göra hur som helst IMHO, så du kan byta till nytt och fräscht, med lume och matchande visare. Vi snackar ju inte vintage, där viss funktion får stå tillbaka!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Byta tavla känns dumt, utan gör sol Davvan säger, hitta ett par mer crispiga visare så blir det bra!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Where can I noose it up, point me in the right direction? :)

Skulle börja med en wtb på vrf eller höra med Andy på timeman.net ....han har mycket kul.

Kluriga att köpa visare i en viss nyans är att det på bild är svårt att se om de matchar! Men det går om du ger dig F på det.
 

JayJay

Rolex
På just den klockan hade jag nog bytt mot nytt MEN behållit de gamla delarna till en eventuell framtida försäljning. Varför? Jag hade velat att en såpass ny och i övrigt fräsch klocka hade fungerande läsbarhet i mörker. Detta om du tänkt behålla klockan ett tag, annars är det nog inte värt det?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Yes just missmatchningen jag stör mig lite på ibland.

Många emot att byta, ett par få för... Ska kika runt på lite visare, men känns som svårt uppdrag då bilder är svåra stt bedömma.

Vad säger ni angående de lite mörkare partierna på tritiumet, normal föråldring eller är det skadat av något?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade nog köpt nytt men sparat tavla och visare vid framtida försäljning. Antar att det inte är det lättaste att hitta matchande visar till tavlan.
 
  • Like
Reactions: m_s

DrDre

Patek
Om det vore min skulle det inte störa mig det minsta om visare och index åldras olika. Det är ju en del av Rolex historia att man köpte delar från olika tillverkare så det är väl en rätt rolig liten anekdot bakom som snarare ökar charmen.

Men om man vill ha det lite mer praktiskt så kanske du kan byta ut visare och tavla och sedan lägga undan det gamla setet. Det finns ju de som hävdar att tritium gulnar fortare om det förvaras varmt, fuktigt och mörkt, så då kan du ju förvara dem på något sådant ställe (vad det nu skulle kunna vara, kan inte precis komma på något just nu).
 
Topp