Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hjälp och råd med uppgradering och nedbantning av samling

Diskussion i 'Diskussion' startad av FreakyLeo, 18 maj 2016.

1. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Stadsbo

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Hej kära KS:are

Jag har samlat på mig lite klockor under ca10år, det mesta är väldigt billiga klockor men några är lite dyrare. Nu har jag kommit fram till att samlingen är alldeles för stor och tänkte eventuellt sälja av det mesta för att delfinansiera en finare dinka. Först var jag helt insnöad på en Rolex Explorer I men sneglar lite åt den nya Rolex Air-King nu. Jag är fullt medveten om att jag aldrig kommer att få tillbaka de pengarna jag lagt på mina klockor (ca 40-50k) och att försäljning av 90% av klockorna antagligen inte ger mer än en hundring eller två per styck men många bäckar små...

Hur som helst vänder jag mig nu till er då jag inte har den blekaste vad klockorna är värda samt inte heller sålt klockor innan och därför skulle uppskatta tips om var jag skall sälja en klocka för att dels få rätt betalt för klockan och för att affären skall bli så säker och smidig som möjligt.

Sen saknar jag ganska mycket info om mina klockor också, jag skall göra mitt bästa för att beskriva dem så gott som möjligt, men vet ni något om någon av klockorna som inte jag vet så fyll gärna på med info.

De första klockorna jag listar (Tissot, Locman, Candino) vill jag inte sälja av olika anledningar, men är ändå intresserad av info och värde.

Ber om ursäkt i förväg för lång, amatörmässig och bildtung post :)

Storlek anges diameter/lugg, klockorna funkar och håller tiden.

1. Tissot Seastar Seven (guld) på perlonband, ärvd, inga tillbehör eller papper. Tissot & Flis cal781. Storlek 33/18mm (1960tal)

Tissot-seastar.jpg

2. Locman Stealth Total Blue på blått lädernato, Köpt ny, box papper garantin oanvänt original silikonband. Storlek 46/24mm (2015)

Locman-stealth.jpg

3. Candino på läder pilotband, present, ETA963.116, storlek 31/16mm (1985)

Candino.jpg
    4. Breitling Aerospace Avantage E79362 på original pilotlänk, Superquartz cal.79, köpt beg. (uretvintage) , inga tillbehör, storlek 42/22mm (2010?)
    Breitling-aerospace.jpg

5. Calvin Klein Sports Chronograph K2171 på original stållänk, ETA G10.211, Köpt ny hos AD, box och papper, storlek 37/20mm (2003?)
    CK.jpg

6. Casio AE-1200WH, köpt ny, inga tillbehör.

Casio-worldtimer.jpg

7. Casio Edifice EFA-120L på läder pilotband, köpt ny, ingen box papper, oanvänt original läderband.
    Casio-edificeefa120.jpg
    8. Casio G-Shock GW-M5610BB, köpt beg, box garantikort bok.

Casio-gshock.jpg

9. Arlaska Suisse på läder pilotband, köpt beg, inga tillbehör (1960tal?) storlek 37/18mm
    Arlaska.jpg

10. ELJO på perlonband, köpt beg, inga tillbehör, storlek 34/18mm (1960tal?)
    ELJO.jpg

11. Facit LC52 på nato, ETA 804.114, köpt beg. inga tillbehör, storlek 40/20mm (1990tal)
    Facit-LC52.jpg

12. Citizen Gold Eagle på orginallänk, Miyota 8200A, köpt beg. , inga tillbehör, storlek 35/18mm (1990?)
    Citizen-goldeagle.jpg

13. Citizen Eco-Drive på NATO, Citizen E101, köpt beg. , inga tillbehör, storlek 37/20mm (2001)
    Citizen-ecodrive.jpg

14. Citizen på originallänk, köpt beg. , box och papper, storlek 32/18mm

Citizen.jpg
    15. Citizen Crystron på originallänk, köpt beg. , inga tillbehör, storlek 36/18mm (1988?)
    Citizen-crystron.jpg

16. Jacques LeMans Chronograph på original läder, köpt ny, box och papper, storlek 48/24mm.
    Jacqueslemans-porto.jpg

17. LANCO på läder pilotband, köpt beg. , inga tillbehör, storlek 31/16mm (1970tal?)
    LANCO.jpg

18. Nivada Baby Whale på nato (originallänk finns), Ronda 375, köpt beg. , inga tillbehör, storlek 34/18mm (1980tal?)
    Nivada-babywhale.jpg

19. Onsa Sport på nylonband, AM395, present, inga tillbehör, storlek 32/18mm (1950tal)

Onsa-sport.jpg

20. Orient på stretch, Orient 48744, köpt beg. , inga tillbehör, storlek 36/18mm (1990tal?)
    Orient.jpg

21. Rado Ceramica, ETA E61.111, köpt ny hos AD med box garantikort bok, storlek 27mm (2013)
    Rado-ceramica.jpg

22. Ronex på originallänk, köpt beg. , inga tillbehör (1980tal)
    Ronex.jpg

23. Suunto Observer XT Limited Black Edition, köpt beg. , box och papper, storlek 43mm (2008?)
    Suunto-observer.jpg

24. Suter Duomatic på läder pilotband, Felsa 691 Bidynator, köpt beg. , inga tillbehör, storlek 33/18mm (1950tal?)
    Suter-duomatic.jpg

25. Seiko 5 på zulu (originallänk finns) , Seiko 7S26B, köpt ny, box papper, storlek 36/18mm
    Seiko-5.jpg

26. Vostok Amphibia på zulu (originallänk finns), Vostok 2416b, köpt ny, box papper garanti, storlek 42/22mm (2014)
    Vostok-amphibia.jpg

27. Zodiac Speed Dragon på stållänk (original missfärgat gummiband finns), Ronda 507, köpt beg. , inga tillbehör, storlek 40/20mm
    Zodiac-speeddragon.jpg

28. Alfa på nato .... ?
    Alfa.jpg

Bifogade filer:

Andy7750, theargonaut och Affe gillar detta.
  2. Xalle

Xalle Friends of KS

Hade det varit min samling hade jag behållt alla och köpt/sparat till Air Kingen! Trist att bryta upp med dina klockor efter 10 års samlande. Det kommer nog göra mer ont än gott.

Affe, Strindberg, Dykarsjuk och 1 annan gillar detta.
  3. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Stadsbo

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Tackar, men det blir för mycket :) Tror jag har 40st i alla fall och de får ingen handledstid. Tissot:n var min morfars så den säljer jag inte, i övrigt roteras det på ELJO, Arlaska, Locman, Breitling och Rado. Resten ligger för det mesta och dammar.

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Sälj allt du inte använder och bestäm dig därefter, det blir lättare.

Strindberg, Gummo och FreakyLeo gillar detta.
  5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Du kommer säkert få PM om en del av klockorna, nr 22 Ronex har ju fått en smula kultstatus efter podden.
    Lycka till! tycker du gör helt rätt.

Gummo, FreakyLeo och Xalle gillar detta.
  6. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Stadsbo

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Jag har bestämt mig att Candinon som var min första riktiga klocka 1985, morfars Tissot och Locman klockan inte är till salu :) Resten kan jag sälja såtillvida jag inte gör en brakförlust. Det svåra är att jag inte vet vad de flesta är värda vilket gör att jag inte vill chansa och lägga ut dem på tratten t.ex.

EDIT: Självklart hoppas jag på att någon av vintageklockorna skall vara värda något, men egentligen tror jag bara att Arlaskan var en bra affär. Tyvärr vet jag ju så lite om dem och jag hittar inget direkt på nätet.

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ytterst sällan någon klocka går till ett för lågt pris på tratten. Bratten och Radon kan du ju sälja här, G-shocken tycker jag du ska behåll.

theargonaut och FreakyLeo gillar detta.
  8. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Är det här en försäljningsannons ? :)

9. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Stadsbo

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Nej. Vet ju inte vad jag säljer och vad de flesta är värda. Men om någon här vet något om värdet och/eller info som jag inte lyckats hitta så kanske de dyker upp på KS, tratten, bukten, blocket eller vad som nu kan tänkas vara ett passande forum för försäljning. ;)

10. Airman

Airman Präst

Du får nog helt enkelt sätta dig och surfa runt för att få info och en uppfattning om värdet på dina klockor. Google är din vän. Jag tycker du gör rätt. Sälj av det mesta. Jag själv får panik om jag har fler klockor än tre. Inte min grej att ha en drös liggande i en låda...

FreakyLeo gillar detta.
  11. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Stadsbo

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Jag har googlat till döds redan :) Hoppades på KS visdom.

12. Airman

Airman Präst

Även om kunskapen finns här nånstans är det ingen som orkar sitta och skriva ner det + ett ev värde på 20 klockor. Tyvärr. Du kanske skulle valt ut två, tre stycken. Inget illa menat. Lycka till.

FreakyLeo gillar detta.
  13. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Stadsbo

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    nu var inte tanken att begära att man skulle gå igenom alla, men om någon känner igen någon klocka så hade jag blivit jätteglad om jag fick veta något som jag inte hittat själv :)

14. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Roligt att du har så bredd samling, jag skulle behållit alla och köpt på mig en Air-King utöver, klockor tar inte så jätte stor plats. Alternativ två, sälj dom som du kan få lite pengar för; Breitlingen, Radon, Zodiacen, eventuellt Locmanen och någon till kanske.

Med tanke på vad du har för klockor i samlingen så är väl tradera det perfekta stället, dom som är lite mer exklusiva kan ju säljas kär på K&S. Som du redan skrivit själv så är väl ett rimligt pris på flertalet av klockorna allt från 50 spänn upp till några hundringar. Det ryska uret borde man väl kunna få 300-400kr för iaf (minst), dom gamla 80-tals digitalarna 200-300 kr kanske. Lycka till!

Senast ändrad: 19 maj 2016
    FreakyLeo gillar detta.
  15. FreakyLeo
    Trådstartare

FreakyLeo Stadsbo

Från:
    Göteborg / Trelleborg

Tusen tack för fin input :)

Jo, jag har ju gått och klurat på det och får inte ihop det. Hur man än vrider och vänder på det så är det nog bara Bratten som är värd något och den borde ju ge femsiffrigt i alla fall. Kan man få ut 50% av nypris (den nya ligger väl på 40k)?

Från min sida har ju de klockorna jag köpt nya varit väldigt dåliga köp ekonomiskt, men när jag köpte dem så tänkte jag ju inte att jag skulle sälja dem. Radon och Locmanen är väl visserligen lite dyrare klockor, men när man kollar på beg.marknaden så verkar det tappa 70% av värdet samma sekund som pengarna dras från kontot. Radon kostar ju närmare 20k (eller gjorde då i alla fall) och säljer man den så kanske man får tillbaka 1/4 om man har tur, Locmanen är nog ännu värre :D Zodiacen kanske en lusentapp? G-Shocken kanske något under tusenlappen då den ändå har garanti från jan-16 och framåt?

Hade hoppats att fler av mina klockor var uppe och sniffade på tusenlappen, men jag antar att jag får bita i det sura äpplet och spara istället helt enkelt :p

Tack också för tipsen på försäljningsställen, då vet jag att om det blir aktuellt så de billigare klockorna på tratten och de finare här på KS.

.... ett tredje alternativ kanske kan vara att lämna in Bratten som delbetalning hos en handlare mot en beggad explorer 1a. Finns det några bra handlare i syd-sverige som kan tänkas göra det och hur mycket kan man bli tvungen att lägga i mellan mot en explorer i bra skick?

16. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Damn, det var en omfattande samling :) sälj de du inte använt på ett halvår om de saknar affektionsvärde vill säga.

FreakyLeo gillar detta.
  17. Hugii

Hugii Biskop

Sök på batten (ref) här på ks... flertal har sålts genom åren. Du kan få en uppfattning om priset. Sen spelar ju skicket och tillbehör en slant också. Lycka till..

FreakyLeo gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield