• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp - seiko skj diver

mace

Cartier
2-Faktor
Har en seiko skj001p diver kinetic från 95-96ish som skulle behöva få sin kondensator utbytt mot ett litihumbatteri - en uppgradering som tydligen är nödvändig på alla äldre kinetic-ur. Den har inte används på typ 15 år, så den är mer eller mindre i nyskick bortsett från att den inte håller laddningen. Av lite olika anledningar har den ett värde för mig, trots att det är en kinetic som jag vet får många ortodoxa att rysa. ;)

Är det någon som har tips på var man kan lämna in den i Sverige - kollade med en vanlig stjärnurmakare, men han verkade inte ens känna till problematiken? Vill inte få den sabbad. Vet att det finns ett företag i England som gör uppdateringen, men vet inte om jag pallar att skicka den dit och tillbaka.

Någon seiko-fanatiker som har något tips?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
En bra urmakare vet vad som behövs och kan ordna fram det. Dock blir det billigare om du själv köper ett kit på ebay och antingen göra det själv (finns guide på nätet) eller lämnar in till valfri urmakare (prova med Klockmäster Globen T.ex. om du bor nära). Jag kan leta guide och kit imorgon om du inte hittar. Har bytt ett flertal gånger på de jag haft.




/Stefan
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1353099332.184762.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353099332.184762.jpg
    93.4 KB · Visningar: 551

mace

Cartier
2-Faktor
Sett kiten & instruktionerna på nätet och funderade ett tag på att byta själv. Det där engelska företaget pratade dock om att sen gamla kondensatorn läcker "gas" (!?) som segar ner verket och får klockan att gå på ett strömläge som annars enbart används vid datumskifte och att batteriet dras sönder. Frågade en urmakare på odenplan som jag vet säljer seiko, och han hävdade att klockan behövde programmeras om. Lät märkligt.

Har du bytt själv på dina? Saknar verktyg för att öppna boetten, gissar att man snabbt kommer upp i urmakarpengar när allt ska köpas in (även om det är tillfredsställande att ha bytt själv)?

Tack för tipset om Globen, ligger nära nog. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En boettöppnare kostar $10 på ebay, sen behövs nog bara en liten mejsel, så verktygskostnaderna blir inte stora.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Snacket om omprogrammering då? Bara snack va?

Såg ett kit med uppgradering + verktyg för ≈ 40 pund inkl frakt. Helt okej, men det är ju trist om man direkt måste lämna in den för rengöring.

Molle, om man gör uppgraderingen, kan man sen då traska in på valfri urmakare och be dom byta ut batteriet? Dvs räddar jag den för framtiden?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alla kinetics har väl ett batteri OCH en capacitator som håller kvar laddningen? Du borde ju få med ett batteri i kittet. Om inte, så har säkert samma säljare batterierna också. Då kan du ju byta batteri själv. Det är ju inte svårare än att byta batteri i fjärrkontrollen.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Nja, "capacitatorn" var väl från början en flådig omskrivning för en klassisk kondensator, den byts nu till ett uppladdningsbart batteri. Det blir alltså en batteridriven klocka som laddas upp av armrörelse.

Anledningen till att jag frågade om det bara är att poppa in och byta är just för att det är ett uppladdningsbart batteri - slänger urmakaren in ett vanligt klockbatteri så kommer klockan försöka ladda det. Ville höra om molle med erfarenhet av bytet stött på några problem.

Men visst har du rätt, nu har ju alla nya kinetics ett batteri - min är från när tekniken var ny (och het?).
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
mace skrev:
Molle, om man gör uppgraderingen, kan man sen då traska in på valfri urmakare och be dom byta ut batteriet? Dvs räddar jag den för framtiden?

Från början var det en kondensator, men de höll inte särskilt bra. Power reserven blev med tiden sämre och sämre (typ under ett dygn på de äldsta). Kommer inte ihåg exakt när, men runt år 2000 tror jag så byttes kondensatorn ut mot ett uppladdningsbart batteri ( eller Energy Storing Unit, ESU som Seiko sa, för hela grejen med Kinetic var ju att man skulle slippa batteri så batteri kunde man ju inte säga att det var :)).
När Kinetic tekniken kom, ca.86-87, gick det under det inte så coola och rätt märkliga marketingnamnet AGS (Automatic Generating System) som tom stod på tavlorna.

När du köpt kitet kan du gå med det till urmakarn, så fixar de allt. Kitet är ju i princip bara ett uppladdningsbart batteri och typ kontaktbleck/isolerplast.

Kitet:
uhepeju3.jpg


je7ehube.jpg


uhemynuq.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
Tack Molle, jag kör semifegvarianten: beställer kit utan verktyg och tar den till klockmäster globen så får de avgöra om det bara är att switcha eller om en rengöring också krävs. Sen får den ligga i lådan 15 år till. ;) Tack igen!
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
yonsson skrev:
Den sista klockan var ju riktigt fet och cool!

Scubamaster Stingray, SBCW003. I titan. Jävligt ball.

Min som jag haft:


Rockan på baksidan av monocoqueboetten:



Fanns också en LE i gult, SBCW007




/Stefan
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1353255727.173166.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353255727.173166.jpg
    17 KB · Visningar: 337
  • ImageUploadedByTapatalk1353255771.377999.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353255771.377999.jpg
    14.6 KB · Visningar: 322
  • ImageUploadedByTapatalk1353255799.849234.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353255799.849234.jpg
    19.1 KB · Visningar: 319

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

seikodiverr

KS Explorers Club
Topp